Welkom bij de FAQ van The Best Social Awards. Hier vind je antwoorden op de meestgestelde vragen over het nominatieproces van de Audience- en Business-categorieën, én alle informatie over The Best Social 100.
Het team van The Best Social Awards stelt voor elke editie een professionele jury samen. Na de inzendperiode komt deze jury bijeen om alle gekwalificeerde cases te bespreken. De jury wordt zo ingedeeld dat niemand oordeelt over werk waarbij diegene of diens bedrijf betrokken is geweest. Ook cases van sponsors worden volledig onafhankelijk beoordeeld.
Na overleg brengt ieder jurylid individueel diens stem uit. De cases met de meeste stemmen én de hoogste gemiddelde beoordeling worden genomineerd. Diezelfde avond stemt de jury opnieuw – wederom individueel – op de genomineerde cases. Deze stemronde is doorslaggevend en bepaalt de winnaar in de categorieën. Alleen The Best Social Awards is op dat moment op de hoogte van de uitslag.
De twaalfde editie The Best Social Awards vindt plaats op donderdag 5 maart 2026 bij Theater Amsterdam.
Wil je om welke reden dan ook niet dat je gegevens op de website van The Best Social Awards staan? Stuur dan een mail naar info@thebestsocialawards.nl, en wij zorgen ervoor dat jouw gegevens uit onze database worden verwijderd.
The Best Social 100 is in het leven geroepen om orde te scheppen in de overweldigende wirwar van creators die Nederland te bieden heeft. Met deze lijst nemen we Nederlanders bij de hand en laten we zien wie jaarlijks de honderd smaakmakers van de Nederlandse timelines zijn. Zo helpen we mensen nieuwe, inspirerende creators te ontdekken – én geven we hun favorieten een extra applaus.
De longlist met rond de 500 creators is samengesteld door het team van The Best Social Awards en aangevuld met suggesties van externe experts en het publiek. Mochten creators onverhoopt over het hoofd zijn gezien, dan kunnen zij met een ‘wildcard’ worden aangedragen. Zodra de longlist van The Best Social 100 op de website staat, heeft iedere stemmer recht op één wildcard: zij mogen punten geven aan maximaal één creator die niet in de longlist staat.
Creators moeten voldoen aan de volgende opgestelde criteria om opgenomen te kunnen worden in The Best Social 100:
Het publiek kan via de website een persoonlijke top vijf samenstellen, waarbij de nummer één wordt aangewezen als absolute favoriet. Stemmen is eenvoudig en kan vanaf 14 januari via onze website.
Iedere stemmer kan één ‘wildcard’ indienen. Met een wildcard kun je een creator aandragen die nog niet op de longlist staat. Deze creator kan, net als alle andere kandidaten, in de top 5 van de stemmer worden geplaatst en krijgt dezelfde puntentoekenning als een creator die al op de longlist staat. De redactie beoordeelt alle wildcard-inzendingen. Als een aangedragen creator voldoet aan de criteria, wordt deze alsnog opgenomen in de einduitslag (met de behaalde totaalscore uit de wildcardstemmen).
Twee groepen bepalen samen de einduitslag van The Best Social 100:
Beide groepen leveren een bijdrage aan de uiteindelijke ranking.