Business Categorieën

Dit zijn de winnaars in de Business-categorieën van de elfde editie van The Best Social Awards. Er werden in totaal 267 cases ingezonden. Zowel de winnaars als de genomineerden werden volledig bepaald door een vakkundige jury. De awards werden uitgereikt op 6 februari bij LIEF Amsterdam.

Beste Agency

Welke agency heeft z’n stinkende best gedaan op de meest creatieve socialmediamarketing? Wie heeft het neusje van de zalm op het gebied van social content gecreëerd, maakte haar klanten super content en kan een nominatie al bijna ruiken? Het gaat in deze categorie om agencies en bureaus met hun meest succesvolle en originele cases voor hun klanten.
YUNE
Yune staat al een aantal jaren aan de frontlinie van social media. Met hun ijzersterke social content en creatieve campagnes voor bekende merken zoals NS, Zilveren Kruis en KNGF Geleidehonden weten zij keer op keer te scoren. Kortom: een veelzijdige agency die reclame maken naar een hoger niveau tilt.

YUNE

GoSpooky
GoSpooky begrijpt de social game als geen ander en de socials van HEMA zijn daar het bewijs van. Naast dit succes lanceerde de agency ook het TikTok-kanaal van Marktplaats, dat binnen no time als een raket ging. Met hun social-first mindset en innovatieve campagnes, zoals ‘Hardcore Never Dies’ voor Amazon Prime, gaat GoSpooky letterlijk tot aan de sterren en daar voorbij.

GoSpooky

DEPT
DEPT is een digital agency in de breedste zin van het woord. Verzin iets, en zij maken het waar. Dat innovatie en creativiteit bij hen hoog in het vaandel staan, blijkt wel uit de succesvolle campagnes voor merken als bol en Thuisbezorgd. Eén ding is zeker: hun content ✨serves✨.

DEPT

Truus
Als je dacht dat Femke Bol snel was, dan heb je Truus nog niet gezien. Van spot-on inhakers voor Netflix tot humoristische video’s voor HEMA: de content van Truus scoort razendsnel een berg likes, reacties en shares. En dat allemaal organisch, hè. Nu rest ons alleen nog de vraag: gaan ze er net als vorig jaar met de award voor Beste Agency vandoor?

Truus

Beste AR/VR-toepassing

Welk bedrijf maakte de grens tussen de werkelijkheid en de online wereld zo goed als onzichtbaar door Augmented Reality en / of Virtual Reality te gebruiken? Door welke social content waanden mensen zich even in een compleet andere wereld? Denk hierbij aan lenzen en andere virtuele lagen die een extra dimensie geven aan social content. Let op: in de AR VR-categorie is er dit jaar slechts één genomineerde, die daarmee automatisch de winnaar is.
GoSpooky x Venom
Altijd al willen weten hoe het voelt om de antiheld uit een film te zijn? Ter promotie van ‘VENOM: THE LAST DANCE’ maakte GoSpooky in samenwerking met Snapchat en Sony een AR-lens. Hierdoor kon je de gedaante van Venom virtueel aannemen. Realistisch, gedetailleerd en voor werkelijk iedereen, want de lens veranderde zelfs je kat of hond in een superheld.

GoSpooky x Venom

Beste Campagne

Welke campagne heeft het afgelopen jaar een indruk achtergelaten waar je u tegen zegt? Welke klopte gewoon van alle kanten? Voorbeelden van campagnes zijn een origineel redactioneel concept dat via social media is uitgezet, een interactieve tool of een activatie via social media. Crossmediale campagnes zijn ook welkom, zolang social media een cruciaal element was.
OnSocial x Praxis – Een Kerstboom Vóór Sinterklaas
Dat Sinterklaas en kerst prima te combineren vallen, bleek wel uit de campagne van Praxis en OnSocial. Zet gewoon een kerstboom op je verlanglijst, en wellicht geeft de Sint uiteindelijk toch toe. Voor je het weet vind je een kerstboom in (of oké, naast) je schoen. Met deze campagne wisten ze in een mum van tijd een hoop cadeaus – in de vorm van likes en views – binnen te slepen.

OnSocial x Praxis – Een Kerstboom Vóór Sinterklaas

Blauw Gras x McDonald’s – Chicken & whattt?!
Van AI naar een échte burger op het menu van McDonalds: daar wil je toch als de kippen bij zijn? Zeker als het gaat om de Chicken & Waffle-burger, die niet alleen door Snackspert, maar ook door een aantal uiterst kritische oudjes is beoordeeld én goedgekeurd. Al met al een campagne die als een kip zonder kop door het dak ging.

Blauw Gras x McDonald’s – Chicken & whattt?!

Dentsu Creative x KPN – Stukje Van Mij
Is het onschuldig om een intieme foto van iemand door te sturen? Absoluut niet. Met de ‘Stukje Van Mij’-campagne verspreidden internetprovider KPN en bureau Dentsu Creative deze krachtige boodschap om de veiligheid online te vergroten. Samen met MEAU drukten zij jongeren op het hart dat slechts één appje desastreuze gevolgen kan hebben.

Dentsu Creative x KPN – Stukje Van Mij

De Stroom x StudioM x Adidas – Matchday
Afgelopen zomer domineerde naast het EK nog een opvallend fenomeen de tijdlijn van Nederlanders: dé voetbalshow waarin voetballers, influencers en hiphopartiesten samenkwamen. De Matchday-campagne van Adidas en De Stroom stak voetbaljournalistiek in een nieuw jasje. Met hun jonge en authentieke content, waarin zij de voetbalcultuur omarmden, wisten zij keer op keer in de kruising te scoren.

De Stroom x StudioM x Adidas – Matchday

GoSpooky x Zeeman – Basics On Top
Jonge gamers geven een fortuin uit om hun avatars in dure kleding te hijsen. Maar je weet wat ze zeggen: less is more. Precies daar kwam Zeeman om de hoek kijken. Als statement tegen dure merkkleding lanceerde de winkelketen een brandstore in Roblox, waarin basics centraal stonden. Want ja, ook zonder de volle mep te betalen, kun je opvallen. Binnen no time werd deze trend naar de echte wereld geteleporteerd en scoorde Zeeman view na view.

GoSpooky x Zeeman – Basics On Top

GoSpooky x Amazon Prime Video – Hardcore Never Dies
Kale koppies, Nike Air Max en hakken tot je erbij neervalt. Als je hier een muziekgenre aan moet koppelen, komt er maar één naar boven: hardcore. Volgens Amazon Prime en GoSpooky geldt er in Nederland maar één regel: Hardcore Never Dies. Ter promotie van de gelijknamige film vierden zij met hun #HakkenChallenge het iconische hakken en wisten zij het internet op z’n (kale) kop te zetten.

GoSpooky x Amazon Prime Video – Hardcore Never Dies

Beste Community Management

Welk merk had een sterkere band met z’n volgers dan Memphis Depay om z’n voorhoofd? Wie scoorde flink wat punten met een sterk staaltje webcare? Wie ging recht op het doel af als het gaat om ijzersterke community management? En wie sloeg de bal niet mis op het gebied van tone of voice met de volgers? In deze categorie zoeken we naar bedrijven die hun online community onderhouden met strategische, creatieve en interactieve content, goed crisismanagement, een passende tone of voice en webcare.
NOS Stories
NOS Stories kreeg op social media een hoop opmerkingen over hun woordkeuze voor de situatie in Gaza. Het gebruik van het woord ‘oorlog’ in plaats van ‘genocide’ zorgde voor oorlog in de commentsectie, maar NOS Stories wist daar wel raad mee. In een uitgebreide video legde de hoofdredacteur haarfijn uit waar deze keuze vandaan kwam en dat werd gewaardeerd.

NOS Stories

BNNVARA
Open, gelijkwaardig en rechtvaardig: BNNVARA liet online niet met zich sollen. Hoewel het gesprek aangaan altijd voorop stond, waren ze niet te beroerd om af en toe een gepaste burn uit te delen. Speel dus niet met vuur op hun socials, want je comment gaat in vlammen op.

BNNVARA

GoSpooky x HEMA
Het TikTok-account van HEMA – of moeten we zeggen ‘Slayma’ – liet zien dat de winkelketen de toon van de jonge doelgroep helemaal onder de knie heeft. Zelfs negatieve comments gingen in rook(worst) op door de authentieke en empathische reacties van HEMA. Persoonlijk, grappig en weinig (tom)poucepas.

GoSpooky x HEMA

DEPT x Philips
Vergeet TikTok, Instagram of Facebook: voor Philips Shaving was Reddit the place to be. Met een tong als een scheermes reageerden ze op vragen, suggesties en comments en er was geen haar op hun hoofd die dacht aan negativiteit. Mocht je allergisch zijn voor haarscherpe memes: scheer je weg van het Philips-account.

DEPT x Philips

EndemolShine & RTL – Big Brother
Haatdragende comments bestrijden met liefde… en afleiding. Big Brother besloot de focus op de deelnemers te verleggen naar de kijkers zelf, met een slim, interactief kroontje. Dat bleek een gouden zet, want de positiviteit die ontstond in de comments diende als kroon op het werk.

EndemolShine & RTL – Big Brother

Beste Copywriting

Wie had de meest vlotte pen en zette social media het afgelopen jaar op z’n koppie met geniale teksten? Wie staat aan kop als het gaat om copywriting in posts, captions en andere content? Voorbeelden van inzendingen zijn statische posts, Reels, TikToks en community management posts: zolang de copy er maar uit springt.
RTL
In deze B&B Vol Liefde-post van RTL… houden we ons copy erbij, zijn we brutaal, harken we duizenden likes binnen, aanbidden we de Xenos, slaan we precies de juiste toon aan en schudden we scherpe teksten uit onze mouwen. Er ontbreekt alleen nog een award voor Beste Copywriting…

RTL

De Speld x Amazon Prime
Hand op je copy en hakken maar, dachten ze bij Amazon Prime. Als promo voor de film ‘Hardcore Never Dies’ kwam De Speld met een geniale post over gabber Rico. Dit hardcore stukje copywriting hakte er flink in bij de doelgroep, want de post ging volledig door het dak.

De Speld x Amazon Prime

DEPT x bol
Weet je wat ik wil… de reflectie van een award voor Beste Copywriting in m’n bril. Als het op sterke copy aankomt, gaat bol helemaal uit z’n bol. Een opblaaskrokodil kan hun volgers in deze skere tijden gestolen worden en deze post is dan ook herkenbaar voor velen. Oftewel, Gerda is spitting facts.

DEPT x bol

Beste Influencer Campagne

Een bekend gezicht in een campagne zorgt voor meer bereik, maar wél alleen met de juiste persoon. Welke influencer campagne bracht de boodschap perfect over en was zó creatief dat deze hemels werd ontvangen door het publiek? De jury zoekt naar social campagnes en content die onderscheidend waren door een influencer effectief in te zetten.
Storyboard x AXE – Smell Finer, Get Closer
De relatie tussen Roxy Dekker en Koen van Heest was misschien wel hét gespreksonderwerp van het jaar. AXE wist samen met Storyboard als geen ander in te spelen op deze roddel. Want ja, hoe krijgt Koen het keer op keer voor elkaar om de mooiste vrouwen te daten? Het antwoord is simpel, en Roxy heeft ‘m voor ons: de AXE Fine Fragrance Collection. Dat de campagne zo door het dak zou gaan, hadden we natuurlijk allemaal kunnen ruiken.

Storyboard x AXE – Smell Finer, Get Closer

Dentsu Creative x KPN – Stukje Van Mij
Is het onschuldig om een intieme foto van iemand door te sturen? Absoluut niet. Met de ‘Stukje Van Mij’-campagne verspreidden internetprovider KPN en bureau Dentsu Creative deze krachtige boodschap om de veiligheid online te vergroten. Samen met MEAU en onder meer Monica Geuze en Eloise van Oranje drukten zij jongeren op het hart dat slechts één appje desastreuze gevolgen kan hebben.

Dentsu Creative x KPN – Stukje Van Mij

Crocodile Agency x Philips OneBlade – Bram on the canvas
Denken we aan een snor, dan denken we aan Bram Krikke. Hij was dan ook de uitgelezen persoon om te schitteren in een campagne van Philips OneBlade. En dat op een schildersdoek. Bram stak op komische wijze de draak met Tjitske Reidinga’s iconische ‘Sterren op het Doek’-moment. De campagne werd een grote hit, en met die likes en views zat het ook wel snor.

Crocodile Agency x Philips OneBlade – Bram on the canvas

TBWA\NEBOKO x McDonald’s – Stuur een Maccie
Eerlijk: niemand zit te wachten op een betaalverzoek van vijftig cent. Om het allemaal nét wat gezelliger te maken, introduceerde McDonald’s het ‘trakteerverzoek’: een betaalverzoek, maar dan net effe anders. Hiermee vraag je iemand om je te trakteren op McDonald’s. In samenwerking met de Bankzitters plaatste de fastfoodketen een YouTube-video die haarfijn aansloot op hun content en bracht ze het nummer ‘Maccie’ uit, waarmee ze burgers als geen ander in wist te pakken.

TBWA\NEBOKO x McDonald’s – Stuur een Maccie

TBWA\NEBOKO x ING – Upgrade je huis
Een campagne over het verduurzamen van je optrekje mag wel van goeden huize komen, en dat heeft ING zéker voor elkaar gekregen door interieurstylist Daan Alferink in te schakelen. Met zijn droge humor liet hij zien hoe Nederlanders hun nederige stulpje t*ringhard kennen upgraden. En dat viel online duidelijk in de smaak.

TBWA\NEBOKO x ING – Upgrade je huis

Team5pm x GAMMA – Achter elke Deur een Verfklus
Wat krijg je als team5pm en GAMMA de handen ineen slaan? Een campagne met creators als Julia Koopman, Défano Holwijn en Joey Jaq om over naar huis te schrijven. Een kijkje in het leven van deze creators, hun eigen kleurverhaal en een GAMMA-verfscanner die werkelijk elke inspiratiebron omzet in een verfkleur, waren de ingrediënten van deze campagne. En die kwam online behoorlijk goed uit de verf.

Team5pm x GAMMA – Achter elke Deur een Verfklus

Beste Inhaker

Welk bedrijf ging met de Olympische Spelen aan de haal nog voordat Femke Bol de finishlijn had bereikt? Welke post over Koningsdag of Prinsjesdag verdient het om gekroond te worden? Welke knaller van een inhaker maakte mensen met een rotsnelheid aan het lachen? Denk aan de grappigste, mooiste, snelste en meest creatieve video’s en posts inhakend op de actualiteit, hypes of vaste feestdagen.
Truus x Jumbo
Nadat klanten in Spaanse supermarkten massaal lieten zien dat ze naar een date zochten door omgekeerde ananassen in hun mandjes te leggen, gaf Jumbo hier een Nederlandse twist aan. Op social media introduceerden ze het flirt-uurtje met omgekeerde beschuitrollen. Het resultaat? Veel views (en hopelijk heel wat opbloeiende relaties).

Truus x Jumbo

Videoland
Afgelopen zomer maakten we er met z’n allen een sport van om de afleveringen van B&B Vol Liefde te bingen en bewonderden we met liefde de atleten op de Olympische Spelen. Toen Sifan Hassan de winst pakte in Parijs, koppelde Videoland dit met een topsnelheid aan de hardloopskills van B&B-eigenaar Albert. En dat was volgens hun volgers goud waard.

Videoland

Fingerspitz x Kwalitaria
Als we iemand vertrouwden met de uitslagen van het EK, dan was het de voorspelfrikandel wel. Kwalitaria zette Nederlanders op het puntje van hun stoel door een frikandel de eindstanden te laten voorspellen. En geloof het of niet: die voorspellingen kwamen vet vaak uit.

Fingerspitz x Kwalitaria

ACE Blauw Gras x McDonald’s
Op de laatste avond van Lowlands liepen festivalgangers met van alles en nog wat in hun armen rond. Denk aan takken, borden en… een grote gele M. McDonald’s liet iemand hun logo ‘stelen’, filmde dit met een telefoon, voegde een Snapchat-overlay toe en ging compleet viraal.

ACE Blauw Gras x McDonald’s

Omroep Brabant
Wat Joost Klein kan, kan Omroep Brabant ook. Vlak voor het Eurovisie Songfestival bracht de nieuwsomroep de kraker ‘Bra Bra Brabant’ uit als een ode aan de provincie. Eén ding is zeker: dat vonden niet alleen Brabanders, maar ook veel mensen daarbuiten keileuk.

Omroep Brabant

STËLZ
Op 1 april deed STËLZ het lijken alsof een vrachtwagen een enorme hoeveelheid blikjes met een nieuwe smaak had verloren. Deze zouden over de straten rollen en zelfs in de gracht zijn beland. De stunt was zo overtuigend dat veel mensen er met open ogen intrapten. En dat is géén grap.

STËLZ

Beste Innovatie

Welk merk was iedereen een stap voor en stond met één been in de toekomst? Wie paste filters, lenzen, apps en AI toe alsof het niets was? Oftewel: wat was de beste vernieuwende case van het afgelopen jaar? Het kan gaan om een (reeks) content of een campagne.
Videoland x The Brand Father – Mocro Maffia: Kom Je Appen, Ouleh?
Voor het zesde seizoen van Mocro Maffia deelde Videoland drie mysterieuze telefoonnummers op social media. Fans belden de nummers massaal op, waarna ze Tonnano, Tatta of Samira aan de lijn kregen. Deze telefoontjes leidden tot talloze app-gesprekken met bots van hun favoriete personages. Alleen op de échte kenners stond een exclusief voorproefje van de allereerste aflevering te wachten. Deze campagne bracht online behoorlijk wat herres teweeg.

Videoland x The Brand Father – Mocro Maffia: Kom Je Appen, Ouleh?

GoSpooky x HEMA – Back to School
Na een zomer vol vrijheid moesten scholieren er in september écht weer aan geloven: ze gingen terug de schoolbanken in. Als onderdeel van de jaarlijkse Back to School-campagne veroverde HEMA samen met GoSpooky de virtuele wereld van Fortnite met een speciaal ontworpen game. Naast enorme blow-ups van agenda’s, etuis en andere items uit de Back to School-collectie, mochten ook de iconische rookworst en tompouce niet ontbreken in het spel. Want dát is echt HEMA.

GoSpooky x HEMA – Back to School

GoSpooky x Zeeman – Basics On Top
Jonge gamers geven een fortuin uit om hun avatars in dure kleding te hijsen. Maar je weet wat ze zeggen: less is more. Precies daar kwamen Zeeman en GoSpooky om de hoek kijken. Als statement tegen dure merkkleding lanceerden zij tijdens Fashion Week een brandstore in Roblox, waarin basics centraal stonden. Want ja, ook zonder de volle mep te betalen, kun je opvallen.

GoSpooky x Zeeman – Basics On Top

Stream doctors x TADA Media – Bij Andy thuis op de bank
De sfeer in een voetbalstadion is toch nét effe anders dan die in je woonkamer. Althans, dat was tot voor kort zo. Met het concept ‘Bij Andy thuis op de bank’ lieten TADA Media en Streamdoctors kijkers thuis alle spanning en emoties van een voetbalwedstrijd voelen. Daarnaast gaven zij hen in de rust de kans om met oud-profs Andy van der Meijde, Royston Drenthe en Glenn Helder te praten. Geen vertraging, puur voetbal.

Stream doctors x TADA Media – Bij Andy thuis op de bank

Beste Merk

Bij welk bedrijf regende het likes en comments op alle kanalen? Wie had op meerdere platformen haar community en alle social trends volledig in de vingers? Oftewel: welk merk speelde heel social media uit en had de beste social game merkbreed? Voor deze categorie zoeken we naar bedrijven die actief waren op meerdere social kanalen met creatieve, interactieve en effectieve content.
Amazon Prime
Dat Amazon Prime z’n naam eer aandoet, blijkt wel uit de content. Alle spot-on TikTok-video’s, herkenbare inhakers op Instagram en pakkende highlights van programma’s op YouTube maken duidelijk dat de streamingdienst in zijn prime zit. Amazon Prime weet z’n doelgroep op elk platform te bereiken en harkt daarmee de ene na de andere like binnen.

Amazon Prime

Schiphol
Schiphol heeft online vleugels gekregen. Op het booming TikTok- en Instagram-account weet de luchthaven haar doelgroep met informatieve, humoristische en creatieve content helemaal in te pakken. En daardoor vliegen de likes, views en comments op deze kanalen in het rond.

Schiphol

HEMA
HEMA zorgt voor honger naar meer. En nee, dan hebben we het dit keer niet over hun rookworsten en tompouces, maar over hun social content. Met razendsnelle en creatieve inhakers op TikTok-trends en visuele parels op Instagram weten zij op ieder platform hun doelgroep aan te spreken. Daarom hebben we slechts één woord over voor hun social content: SLAY(MA).

HEMA

Beste Merk op Instagram

Welk bedrijf stal de show op Instagram en zou daar een staande ovatie voor moeten krijgen? Wie verdient een podiumplek als het gaat om creativiteit, originaliteit en interactie? Laten we er geen doekjes om winden: welk merk was het beste op Instagram? De jury zoekt voor deze categorie naar bedrijven die er op Instagram met kop en schouders bovenuit steken met originele, afwisselende content die consistent scoort en interactie met volgers.
HEMA
Als je HEMA zegt, dan zeg je tompoucen, Nederlandse nuchterheid en humor. En dat is precies wat het merk overbrengt op Instagram. HEMA haakt haarscherp in op actualiteiten, gaat in gesprek met klanten én medewerkers en zoekt de connectie met volgers op door hun beste content te delen. Ja, da’s écht HEMA.

HEMA

Videoland
Het Instagram-account van Videoland in drie woorden: origineel, actueel en divers. Met creatieve campagnes, inhakers op het gesprek van de dag en samenwerkingen met bekende koppen zorgt de streamingdienst ervoor dat je wil blijven kijken. De vele reacties tonen dan ook aan dat hun volgers hun content niet te filmen vinden.

Videoland

Schiphol
Voor het Instagram-account van Schiphol geldt: the sky is the limit. De luchthaven haakt sneller in op hypes dan het gemiddelde vliegtuig kan vliegen en neemt volgers op een unieke manier mee in bijzondere gebeurtenissen op het vliegveld. Nadat je even hebt rondgestruind op hun pagina, ben je ongetwijfeld in de wolken.

Schiphol

McDonald’s (ACE Blauw Gras)
Die grote gele M staat blijkbaar niet alleen voor McDonald’s, maar ook voor marketing. Dat de fastfoodketen lekker gaat op Instagram, is wel duidelijk. Het geheime recept? Je weet nooit wat je kunt verwachten. Over elke post gieten ze een ander sausje, en daar likken volgers hun vingers bij af.

McDonald’s (ACE Blauw Gras)

Beste Merk op TikTok

Welk bedrijf tikte elke TikTok-trend af en heeft daarmee een hoop aurapunten verdiend? Wie was simpelweg niet meer van je For You Page weg te slaan en blonk uit met creatieve video’s? Deze categorie draait om merken die zich op TikTok onderscheiden met originele content en interactie met de community.
Unox Good Snacks (For You Agency)
Niet alleen de snacks, maar ook de TikToks van Unox Good Snacks zijn good. Met vertrouwde gezichten en droge, maar komische content heeft het merk de harten van de Gen Z-community instantly veroverd. En ja, dat s(l)iert ze.

Unox Good Snacks (For You Agency)

KLM (GoSpooky)
Nee, je ziet ze niet vliegen: KLM is genomineerd voor Beste Merk op TikTok. Met haar humoristische en informatieve video’s weet de luchtvaartmaatschappij haar TikTok-game naar een hoger level te tillen, en dat wereldwijd. Eén ding is zeker: het succes van KLM op TikTok kent geen grenzen.

KLM (GoSpooky)

PostNL (The Best Social Studio)
We vallen meteen met de deur in huis: PostNL gaat op TikTok niet bij de pakken neerzitten. Het postbedrijf zette negativiteit rondom het merk om in positiviteit met komische video’s die inhaken op nostalgie, herkenbaarheid en trends. En die doen herhaaldelijk een belletje rinkelen bij volgers.

PostNL (The Best Social Studio)

FNV (Young Ones Media)
Op TikTok kun je een wereldwijd publiek om je vinger winden, maar de Tweede Kamer bereiken? Dat doen maar weinig accounts FNV na. Met informatieve content zet de vakbond jonge werkenden in hun kracht en daarmee worden keer op keer punten, likes én views gescoord.

FNV (Young Ones Media)

HEMA
Dat HEMA een icoon is in de Nederlandse samenleving, wisten we al. Maar ook op TikTok is de winkelketen behoorlijk iconisch. HEMA speelt in een rap tempo in op virale trends, heeft haar eigen online soap ‘Sappige Tijden’ en is niet vies van een scherpe reactie. Kortom: het TikTok-kanaal van HEMA is niet voor de (tom)poes.

HEMA

Beste Merk op Youtube

Welk bedrijf nailde het iedere keer op het gebied van YouTube? Wiens kanaal stond bol van de originele en vermakelijke video’s? Voor welk merk drukten mensen massaal op de abonneerknop? Shorts, langere video’s, geweldige video-advertenties of hele series: voor deze categorie zijn we op zoek naar bedrijven die de beste creatieve content op YouTube plaatsen.
Tempo-Team (StudioM)
Als je wil weten hoe je plezier in je werk krijgt, moet je eens een kijkje nemen op het YouTube-kanaal van Tempo-Team. Samen met Nesim El Ahmadi en Gina July creëert dit uitzendbureau authentieke content die jongeren bewust maakt van het belang van werkplezier. Het resultaat? Video’s die in een hoog tempo views én likes scoren.

Tempo-Team (StudioM)

Werken bij Defensie (Radancy)
Op zoek naar een goudeerlijk kijkje in het werk bij Defensie? Dan ben je bij het YouTube-kanaal ‘Werken bij Defensie’ aan het juiste adres. Met hun video’s brengen ze hun kernwaarden in beeld vanuit het perspectief van medewerkers. Zo maken ze de wereld van Defensie, die voor velen een ver-van-je-bed-show is, direct toegankelijk.

Werken bij Defensie (Radancy)

Super gaande (De Stroom)
Wat tien jaar geleden begon als een klassiek YouTube-kanaal van Nesim El Ahmadi en Qucee, is uitgegroeid tot een van de grootste comedykanalen van Nederland. Met hun scherpe humor, muziek en interactieve content hebben ze een diverse en loyale fanbase opgebouwd. ‘Supergaande’ gaat niet alleen online hard: ook theaterzalen verkopen ze binnen no time uit.

Super gaande (De Stroom)

Beste Nieuwkomer

Jong geleerd, jong gedaan. Welk nieuw bedrijf of merk van minder dan twee jaar oud is nu al booming op social media? Wie heeft al meerdere keren in korte tijd behoorlijk verrast als het om social content gaat? Het gaat in deze categorie om jonge agencies en bureaus met hun meest succesvolle en originele cases voor hun klanten en om nieuwe bedrijven die succesvolle content hebben gepubliceerd op social media.
Marktplaats x GoSpooky
Marktplaats, wie kent het niet? Nou, tot voor kort had TikTok geen idee wie of wat het was. Maar daar heeft GoSpooky op indrukwekkende wijze verandering in gebracht. Met komische en authentieke content is Marktplaats als geen ander op de kaart gezet, en daarmee bewijst het platform van alle markten thuis te zijn.

Marktplaats x GoSpooky

Young Ones Media x FNV
De Tweede Kamer bereiken en ervoor zorgen dat een motie tegen het jeugdloon wordt aangenomen? Daar slagen maar weinig TikTok-accounts in. Toch kreeg Young Ones Media het voor elkaar met het account van FNV. Met informatieve content zetten zij jonge werkenden in hun kracht en daarmee scoren ze punten, likes én views.

Young Ones Media x FNV

Beste Positive Impact

Wie trok aan de virtuele bel en maakte zich hard voor inclusie en diversiteit? Welk bedrijf zette maatschappelijke kwesties op de online kaart? Met andere woorden: wie maakte het afgelopen jaar positieve en maatschappelijke impact met content via social media?
Dentsu Creative x KPN – #PrideVerified
Sinds 2020 is de online haat tegen de LHBTQIA+ gemeenschap met meer dan 60% gestegen. Met de campagne #PrideVerified, waarin ongeschreven Pride-regels over het vieren van diversiteit, respect en inclusiviteit aan bod kwamen, wilde KPN mensen bewust maken van hun gedrag op social media. Helaas ontvingen ze naast positieve ook hatelijke reacties, maar daarmee wist KPN de campagne nóg meer kracht bij te zetten.

Dentsu Creative x KPN – #PrideVerified

Cosmopolitan – Gelijke rechten, dat is pas satisfying
Met de campagne ‘Gelijke rechten, dat is pas satisfying’ benadrukte Cosmopolitan dat het belangrijk is om iedere dag stil te staan bij vrouwenrechten. Het (online) magazine maakte hier een videoserie over, schreef meerdere artikelen en liet via Instagram weten satisfyers uit te delen in Amsterdam. Spoiler alert: daar waren ze binnen vijf minuten helemaal doorheen. Bevredigend, toch?

Cosmopolitan – Gelijke rechten, dat is pas satisfying

NOS Stories – Impact van haatcomments
NOS Stories merkte dat er steeds heftigere reacties onder hun social posts en die van anderen verschenen. Om toetsenbordhelden bewust te maken van de impact van hun woorden, maakten ze meerdere video’s over dit onderwerp. En daar kregen ze veel (positieve) comments op.

NOS Stories – Impact van haatcomments

Abovo Maxlead x Basic-Fit – La pression
Mentale gezondheid is één van de grote uitdagingen van deze tijd. Omdat sporten niet alleen goed is voor je lichaam, maar ook voor je hoofd, wilde Basic-Fit in beweging komen. Om de positieve impact van bewegen meer aandacht te geven, maakte de sportschool samen met artiest Claude de videoclip ‘La Pression’, die meer dan 1,6 miljoen keer werd bekeken op YouTube.

Abovo Maxlead x Basic-Fit – La pression

Young Ones Media x FNV – Jeugdloon campagne
Hetzelfde werk doen als je oudere collega’s, maar minder verdienen: meer dan 300.000 jongvolwassenen zitten in die situatie. Om dit probleem op de politieke agenda te zetten, startte FNV de Jeugdloon campagne op social media. Met hun content bereikten ze niet alleen tien miljoen jongvolwassenen, maar ook de Tweede Kamer. Sterker nog: er is inmiddels zelfs een motie aangenomen.

Young Ones Media x FNV – Jeugdloon campagne

KRO-NCRV x Pointer – Onveilige plekken
In een ideale wereld zou iedereen zich overal veilig voelen, maar dat is voor veel vrouwen en meisjes helaas niet het geval. Pointer verzocht hen in aangrijpende video’s en Stories te laten weten op welke plekken zij een onveilig gevoel hebben. Het resultaat? Maatschappelijke discussie, media-aandacht en politieke actie.

KRO-NCRV x Pointer – Onveilige plekken

Beste Talent

Welke social pionier van dertig jaar of jonger mag absoluut niet over het hoofd worden gezien? Wie heeft het afgelopen jaar met creatieve, originele, effectieve of inspirerende content bewezen hét talent van de social industrie te zijn?
Lisanne Damsma (Schiphol)
Lisanne Damsma neemt de socialmediakanalen van Schiphol als geen ander onder haar vleugels. Met haar content, die ze veelal zelf creëert, monteert en plaatst, behaalt ze regelmatig miljoenen views. Het is dan ook niet gek dat haar collega’s haar de ‘golden girl’ van social media noemen. Maar zal ze binnenkort ook de titel Beste Talent mogen dragen?

Lisanne Damsma (Schiphol)

Fatima Warsame (RTL Nieuws)
Van politieke discussies tot de asielcrisis: Fatima Warsame deinst niet terug voor gevoelige onderwerpen. Op het TikTok-account van RTL Nieuws legt zij ingewikkelde kwesties op een unieke en duidelijke manier uit aan een jonge doelgroep en daarom maakt zij kans op de titel Beste Talent.

Fatima Warsame (RTL Nieuws)

Annamaria Romano (Goboony)
Een Instagram-account naar een nieuw level tillen en een compleet TikTok-account opbouwen, is knap. Als je dat ook nog eens grotendeels alleen doet, is dat al helemaal bewonderenswaardig. Annamaria Romano heeft dit geflikt voor Goboony. Ze blijft constant inspelen op de laatste ontwikkelingen op het gebied van social media en is daarom genomineerd voor Beste Talent.

Annamaria Romano (Goboony)

Beste Video

Kort, lang, horizontaal of verticaal: video’s komen in alle soorten en maten. Maar welke impactvolle, creatieve of originele video was het afgelopen jaar écht niet te filmen? Welke beelden maakten de pauzeknop overbodig? In deze categorie zoeken we naar de mooiste, beste en slimste merkvideo’s die speciaal gemaakt zijn voor social media.
Truus x HEMA – Brazilian marketing
Eén video van elf seconden was het startsein voor een nationale hype. HEMA ging als eerste bedrijf in Nederland aan de haal met ‘Brazilian marketing’ en plaatste een video waarin een bizarre gebeurtenis ineens werd onderbroken door een commerciële boodschap. Kijkers zaten direct op het puntje van hun stoel en hadden slechts één verzoek: meer van dit.

Truus x HEMA – Brazilian marketing

ACE Blauw Gras x RTL – Laat haat nooit normaal worden
Tijdens een onderzoek naar online haat op haar eigen Instagram-kanalen, deed RTL een schokkende ontdekking: één op de tien reacties is een haatcomment. Om te zorgen dat haat niet normaal wordt, plaatste de zender video’s waarin bekende gezichten als Loiza Lamers en Humberto Tan vertellen over de impact van dat soort reacties. En die verhalen kwamen wel even binnen.

ACE Blauw Gras x RTL – Laat haat nooit normaal worden

Wefilm Creative Agency x Vluchtelingen Werk Nederland – Waarom wél
Het opvangen van vluchtelingen is misschien wel het meest beladen onderwerp van dit moment. Om polarisatie tegen te gaan, plaatste VluchtelingenWerk Nederland een pakkende video op social media. Hierin uiten Nederlanders hun zorgen, maar krijgen ze vervolgens een compleet andere vraag: waarom zouden we vluchtelingen wél moeten opvangen? De video zette velen aan het denken en kreeg online veel positieve reacties.

Wefilm Creative Agency x Vluchtelingen Werk Nederland – Waarom wél

Truus x HEMA – Ontvangst medewerker John
HEMA-icoon John weet mensen op het hoofdkantoor goed te ontvangen, maar werd zelf ook heel goed ontvangen op social media. Een video waarin volgers kennismaakten met deze bijzondere medewerker en virtueel een dag met hem meeliepen, liet een onvergetelijke indruk achter.

Truus x HEMA – Ontvangst medewerker John

Yune x NS – Andy als conducteur
Andy, een treinliefhebber met een verstandelijke beperking en autisme, had één grote wens: een dag meelopen als conducteur. Dat liet NS zich geen twee keer zeggen. De spoorwegmaatschappij zorgde ervoor dat deze wens in vervulling ging en legde dit vast in een video. En je raadt het al: die ging op social media als een trein.

Yune x NS – Andy als conducteur

ACE Blauw Gras x McDonald’s – Gestolen M
McDonald’s liet iemand op de laatste avond van Lowlands een enorme gele M ‘jatten’, filmde dit met een iPhone, plakte er een Snapchat-overlay overheen en gooide de video online. Hierdoor leek het geen reclame, maar vooral een grappig filmpje om te delen met vrienden. En dat deden festivalbezoekers dan ook massaal.

ACE Blauw Gras x McDonald’s – Gestolen M

Beste Videoserie

Aan welke online videoserie kon menig streamingdienst een puntje zuigen? Welke zorgde ervoor dat kijkers op het puntje van hun stoel zaten? Puntje bij paaltje: welk bedrijf zette de beste videoserie op TikTok, YouTube of een ander social platform neer? Denk aan meerdelig(e) social media series met een verhaallijn of video’s die op een andere manier op elkaar aansluiten.
Omroep Brabant – Misdaad Uitgelegd
Naast de zachte G en worstenbroodjes staat Brabant (helaas) ook bekend om misdaad. Daarom startte Omroep Brabant ‘Misdaad Uitgelegd’: een videoserie waarin wordt besproken wie de grootste criminelen uit de provincie zijn en waarom zij wel óf niet worden opgepakt. Met zijn scherpe analyses weet Omroep Brabant miljoenen mensen te bereiken – en daarmee is deze zaak gesloten.

Omroep Brabant – Misdaad Uitgelegd

Wefilm Creative Agency x ING – Jouw geld, jouw keuze
Hoe je het ook wendt of keert: er blijft vaak een stukje maand over aan het einde van je salaris. En dat kan voor geldstress zorgen. In de videoserie ‘Jouw geld, jouw keuze’ van ING sporen jongeren anderen aan om over geld te praten. Het uiteindelijke doel? Meer inzicht in geldzaken, zodat jongeren financieel gezonder worden en beter met hun geld omgaan.

Wefilm Creative Agency x ING – Jouw geld, jouw keuze

Truus x KFC – De KFC Crew
Altijd al een werkplek willen hebben die voelt als thuiskomen? Dat blijkt bij KFC een eitje te zijn. De KFC Crew, bestaande uit Kyle, Rashieda en absolute topper Anita, geeft een kijkje in de wereld van de fastfoodketen. Van ‘Ex op de KFC’ tot inhakers op trends: de crew is er als de kippen bij, en dat werkt ‘finger lickin’ good’.

Truus x KFC – De KFC Crew

Truus x HEMA – HEMA stagiair
Stagiairs worden wel vaker in het diepe gegooid, maar die van HEMA had dít waarschijnlijk niet zien aankomen. Van bungeejumpen tot een dagje in de spa: de avonturen van de HEMA-stagiair zijn allesbehalve doorsnee. Met de absurde, creatieve en authentieke video’s scoort deze student niet alleen tien punten in het stageverslag, maar ook online.

Truus x HEMA – HEMA stagiair

KRO-NCRV – Pointer Checkt
Aangezien er online veel fake news te vinden is, moet je niet alles geloven wat je leest en ziet. Pointer Checkt, de succesvolle videoserie van KRO-NCRV, richt zich op het ontkrachten van misinformatie. Met hun kritische, wetenschappelijke en onderbouwde blik op onderwerpen waar jongeren mee bezig zijn, vertellen zij precies wat feit en fictie is. En dat dat scoort, is een feit. Geloof ons maar.

KRO-NCRV – Pointer Checkt