2015 – Alle categorieën

Beste Inhaker

Inhaken blijft een kunst en het is lang niet altijd een garantie voor succes. Welke inhakers van bedrijven waren wél een schot in de roos? Denk aan de grappigste, mooiste, snelste en meest creatieve inhakers op de actualiteit, hypes of vaste feestdagen.

CENTRAAL BEHEER
2015 – Alle categorieën - screenshot

Een perfecte inhaker op Koningsdag met in de hoofdrol het Koninklijk gezin.

Meer info
CENTRAAL BEHEER
STABILO
2015 – Alle categorieën - screenshot

Stabilo haakte met deze video binnen 24 uur in op de inmiddels wereldberoemde goal van van Persie.

Meer info
STABILO
WNF
2015 – Alle categorieën - screenshot

WNF vraagt via Twitter op een slimme manier aandacht voor Earth Hour. Want als je klikt, gaat het scherm op zwart.

Meer info
WNF
HOLLAND CASINO
2015 – Alle categorieën - screenshot

Boer Geert was destijds een fenomeen uit Boer Zoekt Vrouw. Holland Casino haakt hier fijn op in.

Meer info
HOLLAND CASINO
TRANSAVIA
2015 – Alle categorieën - screenshot

Meneer van Dalen ‘stopte’ bij Albert Heijn en Transavia wist daar fijn op in te haken.

Meer info
TRANSAVIA
HAK
2015 – Alle categorieën - screenshot

Albert Verlinde vond de Common Linnets maar niks en zou z’n kruk opeten als ze zouden winnen op het songfestival. Ze werden uiteindelijk tweede maar voor Hak was dat genoeg reden om een kookvideo te maken waarin ze het recept ‘Kruk met Appelmoes’ maken.

Meer info
HAK
ANDRELON
2015 – Alle categorieën - screenshot

Keeper Tim Krul stopte op het WK van 2014 die legendarische penalty. Andrélon moest daar wel op inhaken. Geen tijd te verliezen dus en gooiden enkel deze tekst online.

Meer info
ANDRELON
AMNESTY
2015 – Alle categorieën - screenshot

De Iphone 6 en 6 plus bleken wel heel makkelijk krom te trekken. Al snel verschenen er YouTube video’s waarin mensen proberen de Ihpones met hun blote handen te buigen. Amnesty haakte hier op in.

Meer info
AMNESTY
Beste Video

In deze categorie vinden we de mooiste, beste, meest slimme of branded video’s van bedrijven speciaal gemaakt voor social. Welke video werd de talk of the town op social media? Gemaakt met drone, een livestream of een animatie: als het maar video is en impact maakt.

ABN AMRO
2015 – Alle categorieën - screenshot

De rollercoaster film van ABN AMRO werd met meer dan 37 miljoen views de best bekeken viral van een Nederlands merk ooit.

Meer info
ABN AMRO
LIGA
2015 – Alle categorieën - screenshot

Een originele inhaker op de Wintertijd. Ze interviewen de man die alle klokken in het klokkenmuseum vooruit moet zetten.

Meer info
LIGA
Plan Nederland
2015 – Alle categorieën - screenshot

Deze video over een meisje dat ongesteld wordt, ging verhaal en bereikte miljoenen vrouwen in Nederland. Het laat precies het verschil zien tussen meisjes in ons land en meisjes in Uganda.

Meer info
Plan Nederland
ANWB
2015 – Alle categorieën - screenshot

ANWB maakt een hele fijne eigen versie van ‘Winter is coming’ gebaseerd op de succesvolle serie Game of Thrones.

Meer info
ANWB
de Telegraaf
2015 – Alle categorieën - screenshot

De Telegraaf verkleint en vernieuwd, reden genoeg om daarop in te haken.

de Telegraaf
Beste Tekst

Hier beoordelen we de beste teksten op social media van bedrijven. De mooiste reclameteksten, spitsvondige epistels of doordachte woordgrappen. Tekst mag in elke vorm gepubliceerd zijn, dus zowel in video’s als statisch beeld maar de copy moet duidelijk de kracht van de post versterken of zelfs bepalen.

Vodafone
2015 – Alle categorieën - screenshot

De klanten van Vodafone kregen eindelijk 4G en het was ook nog Pride maand. Een perfecte combinatie voor een perfecte inhaker, zo bleek.

Meer info
Vodafone
Jonas Coffee
2015 – Alle categorieën - screenshot

Een grappige woordspeling zorgt voor deze geslaagde social post.

Meer info
Jonas Coffee
ING
2015 – Alle categorieën - screenshot

Alle studenten kennen het gevoel van het overmaken van de studiefinanciering (of lening) en hoe snel dat helaas ook weer je portemonnee uit vliegt.

ING
Weightwatchers
2015 – Alle categorieën - screenshot

De bekende kreet die we allemaal roepen als ‘ons Oranje’ weer moet voetballen. Maar dan met een kleine twist.

Weightwatchers
Praxis
2015 – Alle categorieën - screenshot

Praxis had zin in een woordgrapje. En dat hebben ze geweten.

Meer info
Praxis
Beste Grap

Wie wist zich op social media van z’n grappigste kant te laten zien? Wie maakte een grap waar alle volgers met open ogen in tuinde of wie liet ons achter met de slappe lach?

Coolblue
2015 – Alle categorieën - screenshot

Coolblue haakte in op 1 april en deed ons geloven dat ze elke pakketje knuffelden voor verzending. En daar hadden ze nog wel een paar vacatures voor open staan.

Meer info
Coolblue
Politie Amsterdam
2015 – Alle categorieën - screenshot

De politie Amsterdam tovert een lach op je gezicht met deze fijne grap én inhaker op Pride. Die ook nog eens de boodschap overbrengt met de hashtag #zakkenrollershoudenvanpikken

Meer info
Politie Amsterdam
Ziggo
2015 – Alle categorieën - screenshot

Ziggo deelde een spectaculaire truc om hacking op openbare wifi’s onder de aandacht te brengen. En alles is daadwerkelijk echt gebeurd.

Meer info
Ziggo
T-Mobile
2015 – Alle categorieën - screenshot

Wat is een feestje zonder tompoes? En wat is een smartphone zonder hoes? T-Mobile zag mogelijkheden en trakteerde op de TomHoes!

Meer info
T-Mobile
Heineken
2015 – Alle categorieën - screenshot

In 2014 gingen er sterke geruchten dat een groot bedrijf een flink bod had gedaan om Heineken te kopen. Heineken maakte met deze inhaker een einde aan deze geruchten.

Heineken
Beste Visueel

Wat is het mooiste op social media en dan in letterlijke zin. Wie is er de master in Photoshop of heeft alle knoppen van Lightroom duidelijk onder de knie. Dé categorie waar alles wat te maken heeft met statisch design, fotografie en art direction een kans maakt. Het gaat hier dus niet zo zeer om de inhoud, maar juist om hoe het eruit ziet.

KLM
2015 – Alle categorieën - screenshot

De romantiek vliegt je om de oren in deze Valentijnsdag-visual.

Meer info
KLM
Heineken
2015 – Alle categorieën - screenshot

In deze visual wordt een voorbeeld gegeven van een stad die opmerkelijk veel gelijkenissen vertoont met een Heineken-flesje.

Meer info
Heineken
Heineken
2015 – Alle categorieën - screenshot

Tijdens de bloedstollende wedstrijd Nederland-Mexico op het WK van 2014, filmde Heineken de emoties op het museumplein. Het resultaat levert gegarandeerd kippenvel op.

Meer info
Heineken
NS International
2015 – Alle categorieën - screenshot

Met deze creatieve Facebook visual wil NS International citytrips met de trein promoten.

Meer info
NS International
Heineken
2015 – Alle categorieën - screenshot

Heineken haakt in op de wedstrijd Australië – Nederland op het WK 2014. Nederland won met 3-2.

Meer info
Heineken
Beste reactie op een consument

Social media is bij uitstek de plek om als bedrijf jouw klant of consument te helpen en in gesprek te gaan. Wie mag dit jaar de beste reactie op zijn naam schrijven?

Coolblue
2015 – Alle categorieën - screenshot

Coolblue reageert lekker bij de hand op een volger die wel interesse heeft in de vrouw op de foto.

Meer info
Coolblue
Coolblue
2015 – Alle categorieën - screenshot

Nadat Coolblue een uitpakkers-filmpje had gepost kwamen fans met hun eigen typetjes en daar moest de webwinkel natuurlijk op reageren.

Meer info
Coolblue
KLM
2015 – Alle categorieën - screenshot

KLM beantwoordt deze vraag van een klant op een bijzondere manier.

Meer info
KLM
T-Mobile
2015 – Alle categorieën - screenshot

Een klant vindt T-Mobile niet flexibel genoeg. Daar weet T-Mobile wel raad mee.

Meer info
T-Mobile
SNS Bank
2015 – Alle categorieën - screenshot

De webcare van SNS-bank reageert op een creatieve manier op een tweet van een klant over een ontwerp dat niet goedgekeurd is om op de bankpas te komen.

Meer info
SNS Bank
ING
2015 – Alle categorieën - screenshot

Julien zoekt een ING-medewerker waar hij z’n oogje op heeft laten vallen en de bank zoekt op alle mogelijke manieren mee.

Meer info
ING
Etos
2015 – Alle categorieën - screenshot

Een gevatte reactie van Etos op een tv-kijkende twitteraar, om hem door te verwijzen naar het eigen assortiment.

Meer info
Etos
Beste reactie op een ander bedrijf

Op social media hebben bedrijven ook regelmatig gezellige onderonsjes of reageren ze brutaal op elkaar. Wie deed dit het afgelopen jaar het beste?

KLM
2015 – Alle categorieën - screenshot

Chocomel betrok brutaal KLM in een nieuwe social post en KLM maakte daar handig gebruik van. Ze kwamen met deze briljante reactie.

Meer info
KLM
Tele2
2015 – Alle categorieën - screenshot

De Speld kwam met een artikel over ‘ambachtelijk internet’. Deze satirische grap was voor Tele2 aanleiding om er een leuke post aan te wijden.

Meer info
Tele2
Nationale Nederlanden
2015 – Alle categorieën - screenshot

Centraal Beheer dacht een leuke tweet online te gooien. Maar dat was voor Nationale Nederlanden genoeg reden om ze brutaal op de kast te jagen.

Meer info
Nationale Nederlanden
Heineken
2015 – Alle categorieën - screenshot

Bavaria deelt een lieve maar ook een beetje een gemene post over Heineken. Maar Heineken draait de rollen om.

Meer info
Heineken
UPC
2015 – Alle categorieën - screenshot

UPC trekt Coolblue op Twitter aan z’n mouw. Wat volgt is een gezellig onderonsje.

UPC
Coolblue
2015 – Alle categorieën - screenshot

Coolblue reageert gevat op de benadering van UPC.

Coolblue
Beste BN'er

Welke BN’er steelt de show op social media en willen we met z’n allen massaal volgen?

Jochem Myjer
2015 – Alle categorieën - screenshot

Jochem kennen we natuurlijk allemaal als de komiek die jaar naar jaar volle zalen trekt met z’n shows. Ook op social media is hij behoorlijk actief. Onder de hashtag #welkominmijnwereld deelt hij anekdotes uit z’n leven die eigenlijk alleen Jochem kunnen overkomen.

Meer info
Jochem Myjer
Arjen Lubach
2015 – Alle categorieën - screenshot

Arjen kan alles. Hij is een succesvolle presentator, haakt met zijn tv-programma ‘Zondag met Lubach’ in op de actualiteit. En hij is ook nog eens mega muzikaal. Op social media komen zijn veelzijdigheid en humor goed naar voren.

Meer info
Arjen Lubach
Raemon Sluiter
2015 – Alle categorieën - screenshot

Raemon slaat op Twitter ook alle ballen raak en komt regelmatig zeer gevat uit de hoek. Ook zijn woordgrapjes zijn Grand Slam niveau.

Meer info
Raemon Sluiter
Hans Kazan
2015 – Alle categorieën - screenshot

Hans Kazàn laat zien op Twitter dat hij naast goochelaar ook een echte grappenmaker is. Zijn humor en zelfspot gaan zelfs zo ver dat het wel een parodie lijkt, maar niets is minder waar: Hans Kazàn is het echt.

Meer info
Hans Kazan
Georgina Verbaan
2015 – Alle categorieën - screenshot

Georgina Verbaan is ongeremd en soms onbegrepen. Vooral haar kijk op het huishouden zorgt op Twitter vaak voor bijzonder fijn vermaak.

Meer info
Georgina Verbaan
Claudia de Breij
2015 – Alle categorieën - screenshot

Claudia de Breij is grappig en betrokken, vooral als het gaat om de rechten van de mens en bij vermiste knuffels.

Meer info
Claudia de Breij
Chantal Janzen
2015 – Alle categorieën - screenshot

Chantal Janzen zit vol zelfspot en vindt het geen probleem om zelfs haar gênantste blunders op social media te gooien.

Meer info
Chantal Janzen
Beste Merk

Welk merk ging over liken en had de sterkste social game het afgelopen jaar? We zijn op zoek naar die constante en creatieve factor, die met hun social media uitspattingen de absolute toppers op social zijn.

Coolblue
2015 – Alle categorieën - screenshot

Bekend van de blauwe pakketjes en ook zeker vanwege hun service die bij velen van ons zorgt voor meer dan een glimlach. Maar op social media gaan ze daar vooral lekker mee door.

Meer info
Coolblue
KLM
2015 – Alle categorieën - screenshot

KLM vertoont haar vliegkunsten al jarenlang, maar ook op social media heeft zij haar vleugels al succesvol gespreid en zijn het zeker geen laagvliegers.

Meer info
KLM
Vincent Optiek
2015 – Alle categorieën - screenshot

Vincent Optiek is de kleine parel tussen de grote reuzen. Vincent Optiek onderscheidt zich als merk met bizarre visuals, hilarische webcare en een vreemde fascinatie voor alpaca’s.

Meer info
Vincent Optiek
NS
2015 – Alle categorieën - screenshot

De Nederlandse Spoorwegen krijgen op social media veel kritiek, waar ze altijd goed op reageren. De webcare van de NS is menselijk, bijdehand en vaak grappig.

Meer info
NS
Heineken
2015 – Alle categorieën - screenshot

Heineken wist dit jaar regelmatig razendsnel in te haken en claimde als geen ander sportevenementen. Door de smaakvol vormgegeven posts, vaak met video, ziet alles er meestal prachtig uit.

Meer info
Heineken
Efteling
2015 – Alle categorieën - screenshot

Van leuke inhakers tot mooie filmpjes, de Efteling heeft het allemaal en geeft ons een kijkje achter de schermen. Fans kunnen dagelijks via video’s en foto’s meeleven en worden zo echt betrokken bij het park.

Meer info
Efteling
Slechtste Bericht

Op social media gaat ook wel eens wat fout. Welke blunder gaat dit jaar de boeken in als ‘Slechtste Bericht’?

Yolanthe Cabau
2015 – Alle categorieën - screenshot

Yolanthe had even haar camera niet bij om een mooie foto te maken van een daadwerkelijk stand op Ibiza en dus googlede ze een foto van een strand in Thailand, maar daar kom je natuurlijk niet mee weg.

Yolanthe Cabau
Kim Feenstra
2015 – Alle categorieën - screenshot

Kim Feenstra sloeg te plank behoorlijk mis met deze vreemde tweet over Ebola.

Meer info
Kim Feenstra
De Volkskrant
2015 – Alle categorieën - screenshot

De Volkskrant wilde laten zien welke meningen er allemaal rondgingen over Monica, maar zoals je ziet lijkt het alsof de krant de uitspraken zelf doet. Ze hadden ook wel heel veel pogingen nodig om de fout te herstellen.

De Volkskrant
Remia
2015 – Alle categorieën - screenshot

Remia dacht met een beetje photoshop een leuk nieuw social spel bedacht te hebben. Maar wat hebben bn-ers met mayonaise te maken?

Meer info
Remia
Seat
2015 – Alle categorieën - screenshot

Seat had er zin in en besloot random mensen op Twitter aan te spreken met hun nieuwe aanbiedingen. Maar daar zat niemand op te wachten.

Meer info
Seat