2016 – Alle categorieën

Beste Campagne

Wat zijn de beste social activaties en promoties via social media van het jaar? Welke campagnes maken het onderscheid en hebben een echt social hart dat klopt van alle kanten.

Vodafone
2016 – Alle categorieën - screenshot

De 80-jarige tweeling Gerrie & Truus heeft elkaar 26 jaar niet gezien, aangezien de ene helft in Australië woont en de andere in Nederland. Kleinzoon Rodney schakelde hulp in en zorgde ervoor dat er een speciale afstandsbediening gemaakt werd met een exclusieve Gerrie-en-Truus knop erop, zodat de tweeling elkaar voortaan zonder moeite kan videobellen, wanneer de dames maar willen.

Meer info
Vodafone
Chocomel
2016 – Alle categorieën - screenshot
Chocomel
Giro555 Nepal
2016 – Alle categorieën - screenshot
Giro555 Nepal
Politie Nederland
2016 – Alle categorieën - screenshot
Politie Nederland
Stabilo
2016 – Alle categorieën - screenshot
Stabilo
Beste Video

In deze categorie vinden we de mooiste, beste, meest slimme of branded video’s van bedrijven speciaal gemaakt voor social. Welke video werd de talk of the town op social media? Gemaakt met drone, een livestream of een animatie: als het maar video is en impact maakt.

Coolblue
2016 – Alle categorieën - screenshot

Coolblue maakt een briljante grap met deze video.

Meer info
Coolblue
Vodafone
2016 – Alle categorieën - screenshot

Vodafone bracht deze zussen weer samen en won daarmee de juryprijs.

Meer info
Vodafone
Google
2016 – Alle categorieën - screenshot

Google haakte hilarisch in op 1 april.

Meer info
Google
KLM
2016 – Alle categorieën - screenshot

KLM speelde slim in op de ‘unpacking’-video-trend.

Meer info
KLM
Van Gogh Museum
2016 – Alle categorieën - screenshot

Het van Gogh Museum liet twee werelden samenkomen.

Meer info
Van Gogh Museum
Efteling
2016 – Alle categorieën - screenshot

De Efteling maakte een spannende rit in 360 graden.

Meer info
Efteling
Beste Copywriting

Hier beoordelen we de beste teksten op social media van bedrijven. De mooiste reclameteksten, spitsvondige epistels of doordachte woordgrappen. Tekst mag in elke vorm gepubliceerd zijn, dus zowel in video’s als statisch beeld maar de copy moet duidelijk de kracht van de post versterken of zelfs bepalen.

Tempoteam
2016 – Alle categorieën - screenshot

Een copy die aansprekend en beknopt, precies zegt wat de innoverende app voor jou betekent.

Meer info
Tempoteam
Praxis
2016 – Alle categorieën - screenshot

Kim Kardashian deelde haar decolleté geheim en werd daarmee wereldnieuws. Praxis haakte heel slim in.

Meer info
Praxis
Mona
2016 – Alle categorieën - screenshot

Leuk en aardig die Tinder aandacht maar het gaat uiteindelijk allemaal over Mona. Want daar word je blij van. Mona won hiermee de juryprijs.

Mona
A friend of mine
TUI
2016 – Alle categorieën - screenshot

Een test waarbij de uitslag mooi meegenomen is. Met een dikke knipoog ontdekte Nederland wie – of beter gezegd – wat ze echt waren.

Meer info
TUI
Guilty People
L.O.V.E. & Earforce
2016 – Alle categorieën - screenshot

In 2015 ging Nederland hard op Drank & Drugs. ook kids zeiden JA tegen MDMA en dat is niet de bedoeling. De oplossing: een gezonde versie serveren.

Meer info
L.O.V.E. & Earforce
Beste Webcare

De best opgeloste, gevatte, spitsvondige, creatieve, bijzondere of herkenbare webcare- gesprekken van bedrijven. Welk bedrijf stopt de care in webcare?

Coolblue
2016 – Alle categorieën - screenshot

Coolblue ontvangt een klacht over een bestelde koelkast en lost dit op een creatieve manier op. En een tevreden en goed geholpen klant is natuurlijk het belangrijkst. Coolblue regelt niet alleen dat de koelkast via een lift naar binnen getakeld wordt, ze regelen ook dat ‘ie gevuld wordt.

Meer info
Coolblue
T-Mobile
2016 – Alle categorieën - screenshot

David was écht niet blij met z’n lullige verjaardagscadeautje van T-Mobile. Dus besloot T-Mobile hoogstpersoonlijk langs te gaan om een taart aan te bieden. T-Mobile won hiermee de juryprijs.

Meer info
T-Mobile
Eneco
2016 – Alle categorieën - screenshot

Johan heeft kritiek op een foto die te vinden is op de website van Eneco. Maar Eneco laat dat niet zomaar gebeuren en pakt Johan terug.

Meer info
Eneco
ABN AMRO
2016 – Alle categorieën - screenshot

Bert denkt een grapje uit te kunnen halen met ABN AMRO. Maar die hebben ook wel zin in een geintje. Wat volgt is een gezellig webcare-gesprek.

ABN AMRO
Transavia
2016 – Alle categorieën - screenshot

De Klantenservice ken je vast wel. Het neppe klantenservice-account dat namens bedrijven het leven van de gemiddelde consument tot een (grappige) hel maakt. Transavia laat zich absoluut niet kisten.

Meer info
Transavia
Coca Cola
2016 – Alle categorieën - screenshot

Coca Cola maakt mensen graag blij. Sympathieke vragen verdienen sympathieke antwoorden.

Coca Cola
Beste Design

Wat is het mooiste op social media en dan in letterlijke zin. Wie is er de master in Photoshop of heeft alle knoppen van Lightroom duidelijk onder de knie. Dé categorie waar alles wat te maken heeft met statisch design, fotografie en art direction een kans maakt. Het gaat hier dus niet zo zeer om de inhoud, maar juist om hoe het eruit ziet.

WNF
2016 – Alle categorieën - screenshot

Het design versterkt hier de schokkende boodschap van het WNF.

Meer info
WNF
Boomerang
Heineken
2016 – Alle categorieën - screenshot

Een prachtig eerbetoon aan Johan Cruijff die in 2016 overleed. Heineken won hiermee de juryprijs.

Meer info
Heineken
Boomerang
DR Pepper
2016 – Alle categorieën - screenshot

DR Pepper speelde met de interactie door een gifje te maken met verschillende design-elementen. Het verrassingseffect soort voor een geslaagde post.

Meer info
DR Pepper
Amstel
2016 – Alle categorieën - screenshot

Een post die perfect gebruikt maakt van de autoplay bij video’s op Facebook en daarmee met de standaard visual-grootte speelt waardoor er een 3D effect ontstaat.

Meer info
Amstel
Fresh Bridge
Achmea
2016 – Alle categorieën - screenshot

De bekende slogan van Achmea wederom perfect weergegeven in een prachtig design.

Meer info
Achmea
Beste Inhaker

Inhaken blijft een kunst en het is lang niet altijd een garantie voor succes. Welke inhakers van bedrijven waren wél een schot in de roos? Denk aan de grappigste, mooiste, snelste en meest creatieve inhakers op de actualiteit, hypes of vaste feestdagen.

Coolblue
2016 – Alle categorieën - screenshot

CEO Pieter wilde alle Coolblue’ers op een eigenzinnige manier klaarstomen voor de drukke maand december met hulp van een Ad Sinterim. Dat is goed gelukt.

Meer info
Coolblue
Bavaria
2016 – Alle categorieën - screenshot

Toen Facebook nieuwe buttons kreeg, wist Bavaria daar wel raad mee. Bavaria won hiermee de juryprijs.

Meer info
Bavaria
Brand
2016 – Alle categorieën - screenshot

In 2016 ging er een video viral van Groningse studenten die curling speelde met bierkratten. En dus ging Brand daarmee aan de haal.

Meer info
Brand
Praxis
2016 – Alle categorieën - screenshot

Kim Kardashian deelde haar decolleté geheim en werd daarmee wereldnieuws. Praxis haakte heel slim in.

Meer info
Praxis
Welkoop
2016 – Alle categorieën - screenshot

Trijntje Oosterhuis droeg tijdens één van de repetities van het Eurovisie Songfestival voor een broekpak. Welkoop wist dat perfect om te zetten tot een geslaagd inhaker.

Meer info
Welkoop
IKEA
2016 – Alle categorieën - screenshot

IKEA haakt in op Valentijnsdag, want was is er leuker dan samen met je partner een kast in elkaar zetten?

Meer info
IKEA
Beste Initiatief

Welk goed doel spatte van het scherm af met een social post of campagne die ook nog eens de boodschap goed overbrengt?

KNGF Geleidehonden
2016 – Alle categorieën - screenshot

Veel mensen kennen KNGF geleidenhonden vooral van de hulp die ze bieden aan blinde personen. Maar ze bieden ook hulp aan bijvoorbeeld autistische kinderen.

Meer info
KNGF Geleidehonden
Amnesty
2016 – Alle categorieën - screenshot

Met dit oproepje aan koning Willem-Alexander wil Amnesty International aandacht vragen voor de mensenrechten. Amnesty won hiermee de juryprijs.

Meer info
Amnesty
Nierstichting
2016 – Alle categorieën - screenshot

Met deze heftige video wil de nierstichting laten zien dat een nieraandoening er eigenlijk voor zorgt dat je altijd in een gevangenis zit omdat ze drie keer per week moet dialyseren.

Meer info
Nierstichting
Maag Lever Darm Stichting
2016 – Alle categorieën - screenshot

Zondere sjieke poespas tot de simpele kern van de zaak komen: hoe je beter poept. In het kader van De Poepwijzer.

Meer info
Maag Lever Darm Stichting
Beste Merk

Welk merk ging over liken en had de sterkste social game het afgelopen jaar? We zijn op zoek naar die constante en creatieve factor, die met hun social media uitspattingen altijd vooraan staan.

Netflix
2016 – Alle categorieën - screenshot

Netflix was ook dit jaar weer ontzettend scherp op social. Ze weten elke keer te verassen met innovatieve content.

Meer info
Netflix
AT5
2016 – Alle categorieën - screenshot

AT5 blinkt uit in community management. Hun tone-of-voice dringt door in elke comment die ze plaatsen. AT5 wint hiermee de juryprijs.

Meer info
AT5
Heineken
2016 – Alle categorieën - screenshot

Heineken is van alle markten thuis op social. Van inhaker tot grappige reactie, ze doen het allemaal.

Meer info
Heineken
Coolblue
2016 – Alle categorieën - screenshot

Coolblue tovert met hun social kanalen ook echt een glimlach op je gezicht. Hun socials zijn daardoor de perfecte doorvertaling van het merk.

Meer info
Coolblue
NOS
2016 – Alle categorieën - screenshot

NOS is scherp op social media en weet serieus nieuws kort en bondig via social kanalen over te brengen.

Meer info
NOS
WNF
2016 – Alle categorieën - screenshot

Het WNF is sterk in hun inhakers. Elke social post zet je daarnaast aan het denken.

Meer info
WNF
KLM
2016 – Alle categorieën - screenshot

KLM verrast met grappige webcare maar komt ook vaak met sterke inhakers op de proppen.

Meer info
KLM
Slechtste Bericht

Op social media gaat ook wel eens wat fout. Welke blunder gaat dit jaar de boeken in als ‘Slechtste Bericht’?

Henk Krol
2016 – Alle categorieën - screenshot

Henk Krol feliciteerde in korte tijd twee keer een net overleden persoon via Facebook. Bijzonder pijnlijk.

Henk Krol
Advocatie
2016 – Alle categorieën - screenshot

Advocatie maakte bijzondere onhandige vergelijking in een tweet door een mooie foto van een advocatenkantoor met alleen maar vrouwen te vergelijken met een escortservice.

Advocatie
T-Mobile
2016 – Alle categorieën - screenshot

T-Mobile dacht grappig te zijn door een grapje te maken over Frans Bauer. Die was daar niet van gediend en ging in discussie. Uiteindelijk bood T-Mobile excuses aan.

Meer info
T-Mobile
Lil'Kleine
2016 – Alle categorieën - screenshot

Lil’ Kleine is boos op KLM omdat hij te laat is en het vliegtuig zonder hem vertrekt. Vervolgens gaat Twitter ermee aan de haal.

Meer info
Lil'Kleine
Staatsloterij
2016 – Alle categorieën - screenshot

Staatsloterij was even vergeten hoe Instagram werkt en roept op om selfies te plaatsten in de comments om kans te maken op een gratis lot.

Staatsloterij
Beste BN'er

Welke BN’er steelt de show op social media en willen we met z’n allen massaal volgen?

Meester Bart
2016 – Alle categorieën - screenshot

Meester Bart twittert over alles wat met z’n werk te maken heeft. Van grappige uitspraken van leerlingen tot ontroerende levenslessen.

Meer info
Meester Bart
Tim Hofman
2016 – Alle categorieën - screenshot

Tim Hofman laat zich op allerlei kanalen volop horen. Is altijd in voor een geintje maar durft ook serieuze zaken te bespreken.

Meer info
Tim Hofman
Chantal Janzen
2016 – Alle categorieën - screenshot

Chantal Janzen zit vol zelfspot en vindt het geen probleem om zelfs haar gênantste blunders op social media te gooien.

Meer info
Chantal Janzen
Georgina Verbaan
2016 – Alle categorieën - screenshot

Georgina Verbaan is ongeremd en soms onbegrepen. Vooral haar kijk op het huishouden zorgt op Twitter vaak voor bijzonder fijn vermaak.

Meer info
Georgina Verbaan
Enzo Knol
2016 – Alle categorieën - screenshot

Enzo Knol vlogt z’n leven op YouTube. Elke dag kun je zien wat hij allemaal uitspookt want hij neemt je overal mee naar toe. Zijn enthousiasme is bijzonder verslavend.

Meer info
Enzo Knol
Arjen Lubach
2016 – Alle categorieën - screenshot

Arjen kan alles. Hij is een succesvolle presentator, haakt met zijn tv-programma ‘Zondag met Lubach’ in op de actualiteit. En hij is ook nog eens mega muzikaal. Op social media komen zijn veelzijdigheid en humor goed naar voren.

Meer info
Arjen Lubach
Beste Bericht van de Buurman

Iedereen maakt kans op social media fame! Hier zoeken we het leukste of mooiste bericht op social media van een persoon, die in principe jouw buurman of buurvrouw had kunnen zijn.

Mevrouw Romee
2016 – Alle categorieën - screenshot

Romee is getuige van een klasse-actie van een kassajongen en gooit het op Twitter. Haar tweet gaat meteen daarna viral.

Meer info
Mevrouw Romee
Jense rietdijk
2016 – Alle categorieën - screenshot

Jense voelt de internetcultuur perfect aan en maakt een briljante grap die wel heel erg dichtbij komt.

Jense rietdijk
Melanie Rietdijk
2016 – Alle categorieën - screenshot

Melanie stelt op slinkse en grappige wijze een risicovolle vraag. Dat konden maar liefst 4981 personen erg waarderen.

Melanie Rietdijk
Johanna Krommerie
2016 – Alle categorieën - screenshot

Johanna kijkt met veel plezier naar Miljoenenjacht maar vindt het toch erg jammer dat er altijd vrouwen met de koffertjes lopen. Ze richt zich aan Linda de Mol om een keertje knappe ‘koffertjes-mannen’ in te schakelen. En dankzij de oproep van Johanna volgde er een aflevering met koffer-mannen.

Meer info
Johanna Krommerie
Peter Hagenaars
2016 – Alle categorieën - screenshot

Peter rijdt in een vrachtwagen en kan nog maar net remmen voor een meisje op de fiets dat geen verlichting heeft. Hij richt zich in z’n viral Facebookbericht tot haar. De woorden maken bijzonder veel indruk.

Peter Hagenaars
Rob Trippy
2016 – Alle categorieën - screenshot

Rob weet de internetcultuur perfect te vangen in één simpele tweet. En het gerucht gaat dat dit nog werkt ook.

Meer info
Rob Trippy