2021 – Audience categorieën

Welkom op het archief van The Best Social Awards. Dé digitale eregalerij van social content gemaakt door bedrijven, creators en andere internethelden. In 2014 begonnen The Best Social Awards als online awardshow. In al die jaren is er talloze prachtige social content voorbij gekomen en dat hebben we nu allemaal gebundeld in dit archief. Scroll, klik en laat je inspireren door het beste van social media.
BESTE DIER

In het huidige social tijdperk hebben sommige sterren ook een staart. Welk dier neemt een The Best Social Award in ontvangst? Wie volgt Dirk en Dennie op?

MIES & MOOF
2021 – Audience categorieën - screenshot

Mies en Moof stelen de show op Instagram met hun succesvolle, fabuleuze Reels en originele copy’s. Niet de standaard kattenfilmpjes die iedereen kent, maar gewoon net ff veel leuker.

MIES & MOOF
TOFU THE FLOOF
2021 – Audience categorieën - screenshot

Over de content rondom deze Ragdoll is écht goed nagedacht: de TikTokkende kat is niet alleen populair omdat ‘ie knap is, maar omdat de humor zo ontzettend goed is.

TOFU THE FLOOF
CLAIRE THE BULL TERRIER
2021 – Audience categorieën - screenshot

Het baasje van Claire pakt het net ff anders aan. Claire is namelijk echt een model op Instagram: hij schittert op de meest unieke locaties en zijn toffe foto’s zijn zelfs te koop.

CLAIRE THE BULL TERRIER
WINSTON DE BUREAUKAT
2021 – Audience categorieën - screenshot

Niet alleen de politie geniet van hun kat, maar ook hun volgers. De agenten twitteren er op los met hun grappige copy’s en foto’s van de kat. Wat er zelfs voor zorgt dat de kat cadeautjes krijgt van zijn fans.

WINSTON DE BUREAUKAT
FREEK DE SCHILDPAD
2021 – Audience categorieën - screenshot

De schildpadden van Bas en Nicolette waren hot topic het afgelopen jaar. De opbrengst van de baby schildpadden ging volledig naar het Prinses Máxima Centrum en op de Instagram accounts van de beesten krijgen we (iets te) gezellige beelden te zien.

FREEK DE SCHILDPAD
BARLEY
2021 – Audience categorieën - screenshot

Deze vrolijke hond, met zijn knuffel, steelt niet alleen iedereens hart maar ook de show op Instagram. Met meer dan 145 duizend volgers is het een echte influencer en zo gedraagt ‘ie zich ook.

BARLEY
BESTE THUISBLIJF-CONTENT

Door de pandemie en verminderde contacten is social media relevanter, creatiever en meer verbindend dan ooit. Daarom mag deze categorie, die we vorig jaar introduceerden, nu ook zeker niet ontbreken. Wie of welk account is degene die jou het meest inspireert of door deze “gekke tijden” sleept?

SANDER DE HOSSON
2021 – Audience categorieën - screenshot

Deze longarts schept duidelijkheid tijdens de pandemie door zijn twitterende uitspattingen over het virus. Met zijn emotioneel betrokken, maar ook humoristische tweets maakte Sander het afgelopen jaar veel los.

SANDER DE HOSSON
CORINE MATSER
2021 – Audience categorieën - screenshot

De overzichtelijke illustraties van Corine Matser heb je sowieso een keer doorgestuurd gekregen na een persconferentie. Op een super fijne, duidelijke manier legde ze telkens in een tekening uit wat de nieuwe maatregelen waren. En daar ging ze behoorlijk viral mee.

CORINE MATSER
ARIE BOOMSMA
2021 – Audience categorieën - screenshot

Sportscholen dicht maar wel willen sporten? Arie zorgt voor de nodige work out video’s die hij lekker vanuit zijn boerderij opneemt. Zijn positieve energie werkt motiverend, net wat je nodig hebt tijdens het bewegen. Lekker gewerkt, Arie.

ARIE BOOMSMA
DÉFANO HOLWIJN
2021 – Audience categorieën - screenshot

Voor welke content men nou écht thuis bleef? FC avondklok. De interessante livestreams van Défano met allerlei verschillende gasten zorgde er dagelijks voor dat er duizenden jongeren bleven kijken, in plaats van rellen.

DÉFANO HOLWIJN
DIEDERIK GOMMERS
2021 – Audience categorieën - screenshot
De oplettende lezer is het misschien al opgevallen, hij is namelijk ook genomineerd voor Beste Personality. De IC-arts legt online op een fijne manier uit waarom de maatregelen zo belangrijk zijn en je thuis moest blijven. En tegelijkertijd konden jongeren hem op een leuke manier leren kennen.
DIEDERIK GOMMERS
BJØRGEN VAN ESSEN
2021 – Audience categorieën - screenshot

Wat moet ik met m’n lul in de lockdown?’ Daar wist muzikant en producer Bjorgen wel raad mee. Tijdens corona zat hij veel thuis en besloot hij zijn oude Mac Book erbij te pakken voor een remix. Het gaat over het succesvolle 80’s nummer met videoclip, dat hij maakte van een fragment van Hans Teeuwen. Hij vermaakte er heel Nederland mee, ging viral op YouTube en het stond zelfs in de Top 40.

BJØRGEN VAN ESSEN
BESTE 65-PLUSSER

65-plussers zijn een nieuwe categorie in The Best Social Awards, omdat we vinden dat ze meer aandacht verdienen. Want ze zijn misschien niet opgegroeid met social media, maar bewijzen toch dat ook zij hier thuis horen. Juist omdat ze net ff anders zijn dan jongeren. Welke 65-plusser moet in de schijnwerpers staan?

OMA MIEP
2021 – Audience categorieën - screenshot

Over deze oma hebben we echt niks te miepen. De vrolijke, karakteristieke vrouw deelt regelmatig vlogs op Instagram en op het YouTube-kanaal van haar kleindochter. Daarmee verovert ze de harten van social media.

OMA MIEP
ILJA GORT
2021 – Audience categorieën - screenshot

Hoe wijnboer Ilja zijn social kanalen inzet is érg slim: zowel op Twitter en op Instagram is hij erg actief en deelt hij leuke feitjes over zijn wijn. Bijvoorbeeld waar het gemaakt wordt. Maar ook van Ilja’s humor plukken zijn volgers de druiven.

ILJA GORT
MISJA BEIJERS
2021 – Audience categorieën - screenshot

Deze gepassioneerde fotograaf en modeblogger is nét even anders dan andere bloggers. Ondanks haar leeftijd durft ze zich te laten zien op Instagram en trekt ze zich van niemand wat aan. En dat staat haar goed.

MISJA BEIJERS
ORGEL JOKE
2021 – Audience categorieën - screenshot

Orgel Joke was vorig jaar de winnares van ‘Beste Thuisblijf-Content’ maar heeft daarna niet stilgezeten. Of eigenlijk wel, namelijk achter haar orgel. Ze maakt nog steeds regelmatig heerlijke muziek op haar orgel, en is alleen maar harder gegroeid als social fenomeen.

ORGEL JOKE
OMA GONNIE
2021 – Audience categorieën - screenshot

Dat oma Gonnie geniet van video’s maken, is te zien. En haar volgers genieten mee, want haar grappige en spontane content slaat aan. Beetje random is het wel, maar daarom ook zo leuk.

OMA GONNIE
MERYEM & NAJATE
2021 – Audience categorieën - screenshot

Van stijlicoon Najate kan iedereen leren! Dochter Meryem trekt streetwear-kleding bij haar aan en daarmee maken ze samen de meest vette foto’s op Instagram. Dat blijft niet onopgemerkt. Terecht, want hoe belachelijk hard ownt ze dit?

MERYEM & NAJATE
BESTE PERSONALITY

Welke personality was dit jaar de meest originele en inspirerende verschijning op social media? En voor wie zetten we onze notificaties nou massaal aan? Wie treedt in de digitale voetsporen van de altijd schitterende NikkieTutorials?

BRAM KRIKKE
2021 – Audience categorieën - screenshot

Bram is én blijft sterk op social. Of het nu virale YouTube formats zijn, creatieve inhakers op actualiteiten of grappige Photoshop designs: hij weet zichzelf elke keer weer te overtreffen.

BRAM KRIKKE
DÉFANO HOLWIJN
2021 – Audience categorieën - screenshot

Coronatijd alleen maar rottig? Niet voor de sympathieke Défano. Met zijn succesvolle FC avondklok, leerzame posts over onderwerpen als racisme en seksueel geweld onderwijst én vermaakt hij zijn doelgroep als de beste.

DÉFANO HOLWIJN
RIANNE MEIJER
2021 – Audience categorieën - screenshot

Ze is een van de grappigste influencers. Iemand die zichzelf niet al te serieus neemt én niet bang is om haar meest gore en kwetsbare kanten te laten zien. Rianne weet wat ze doet op social en wint daarmee volgers van over de hele wereld.

RIANNE MEIJER
THORN VINEYARD
2021 – Audience categorieën - screenshot

Thorn is non-binair en op socials geeft die graag uitgebreid uitleg over gender in de vorm van TikToks en stories. En dan ziet het Instagram account er ook nog eens super strak uit, met vriendin Mandy. Een heel fijn en inspirerend voorbeeld voor mensen die worstelen met gender. Thorn is overigens de eerste non-binaire persoon in de serie Spangas, en wie weet binnenkort ook de eerste met een The Best Social Award?

THORN VINEYARD
FRED VAN LEER
2021 – Audience categorieën - screenshot

Als er iemand sterk in zijn schoenen staat, is het Fred wel. Door een persoonlijk drama heeft hij laten zien hoe groot de steun van social media kan zijn met online beweging van #teamFred. Zijn eigen reactie na het drama was zo puur als maar kan, en hij zorgt nog steeds voor een fijne dosis humor en zelfspot.

FRED VAN LEER
MILJUSCHKA WITZENHAUSEN
2021 – Audience categorieën - screenshot

Deze kok weet het recept van social media op uit haar hoofd: haar passie brengt ze creatief over op Instagram en TikTok en daarnaast is ze een groot voorbeeld op het gebied van body positivity, zelfliefde en bewustwording over voeding.

MILJUSCHKA WITZENHAUSEN
DIEDERIK GOMMERS
2021 – Audience categorieën - screenshot

IC-arts Diederik Gommers, de man waarvan we vorig jaar niet hadden gedacht hier tussen te staan. Hij wist jongeren heel snel te bereiken via social met bijvoorbeeld zijn samenwerking met Famke Louise over corona. Dat werkte, want hij werd al gauw de held onder de jeugd.

DIEDERIK GOMMERS
BESTE YOUTUBER/YOUTUBE SERIE

YouTube video’s blijven relevant en ze hebben voor veel vermaak en inspiratie gezorgd in dit hectische jaar. Welke YouTuber zorgt ervoor dat we gelijk klikken op de thumbnail? Bij welke serie konden volgers echt niet wachten op de volgende video?

SUPERGAANDE FREESTYLE
2021 – Audience categorieën - screenshot

Nesim en Qucee zijn al jaren bekend van hun grappige video’s. Maar met hun nieuwe serie FREESTYLE hebben ze dit naar een hoger niveau weten te tillen. Elke week ontvangen ze gasten uit de muziekindustrie met wie ze hilarische nieuwe muziek maken op basis van rijmwoorden. Waarvan sommige virale geluiden op TikTok zijn geworden.

SUPERGAANDE FREESTYLE
WEET WAT JE DATE- NPO3
2021 – Audience categorieën - screenshot

In ‘Weet wat je date’ onderzoekt Eva of er écht op ieder potje een deksel past, ook als je net afwijkt van de norm. Eva zelf heeft korte ledematen, en gaat op dates met jongens om te kijken hoe dit gaat. Deze fijne serie zorgt voor het normaliseren van dingen die normaal ontweken worden. En doet dat op een luchtige, toegankelijke en vermakelijke manier.

WEET WAT JE DATE- NPO3
BIJBONNIE
2021 – Audience categorieën - screenshot

Het kanaal van Bonnie staat vol met positieve en creatieve content. Ze heeft een fijne band met haar volgers en neemt hen elk seizoen weer mee in haar persoonlijke leven. En ze schrikt niet van kwetsbare onderwerpen!

BIJBONNIE
RACHEL JOHN
2021 – Audience categorieën - screenshot

Dit is de motivatie die wij nodig hebben in deze lockdown. Rachel deelt op een ongefilterde manier alles over voeding en fitness. Niet door betweterig te zijn, maar door haar nuchtere humor in te zetten en zelf ook weleens een magnum naar binnen te douwen.

RACHEL JOHN
OPEN KAART: ROBBERT RODENBURG
2021 – Audience categorieën - screenshot

Met deze succesvolle serie geeft Robbert niet alleen zichzelf bloot, maar weet hij ook een gevoelige snaar te raken bij zijn gasten. Hij praat met bekende Nederlanders, die bij hem een kant durven laten zien die je normaal niet vaak ziet in de media.

OPEN KAART: ROBBERT RODENBURG
BENNY PRODUCTIONS
2021 – Audience categorieën - screenshot

Als je geïnteresseerd bent in creatieve vormgeving dan is het kanaal van Benjamin de plek waar je moet zijn. Met zijn video’s wil hij zijn kijkers inspireren op gebied van Photoshop, en dus creëert én demonstreert hij de tofste dingen.

BENNY PRODUCTIONS
BESTE TWITTERAAR

Sommige mensen zijn gewoon niet meer weg te denken van Twitter. Wie maakte er dit jaar keer op keer indruk in slechts 280 tekens? Wie verscheen geregeld op The Best Social Media en wie volgt winnaar Kasper Soeters op?

EMINE UGUR
2021 – Audience categorieën - screenshot

Emine’s leerzame, maatschappelijke draadjes maken keer op keer indruk. Zo veel indruk, dat we bij The Best social Media zo vaak over haar schrijven dat iemand zei dat we haar maar beter een contract kunnen aanbieden. Dat zegt genoeg.

EMINE UGUR
SANNE TEN WOLDE
2021 – Audience categorieën - screenshot

Filosofie docente Sanne scoort altijd met haar fijne, grappige tweets over haar leerlingen. Haar humor en eigenzinnigheid komen helemaal over op Twitter. Dat is niet te missen, en dat wil je ook niet.

SANNE TEN WOLDE
JELMER VISSER
2021 – Audience categorieën - screenshot

Is er iets gaande in de wereld, dan kan je een rake tweet van Jelmer verwachten. Hij zette zichzelf op de kaart op twitter door zijn coronakaarten en statistieken. Hij heeft een hele uitgesproken mening en is niet bang om die te delen op iedereens tijdlijn.

JELMER VISSER
RUUD TEN WOLDE
2021 – Audience categorieën - screenshot

Ruud is binnen no time als een komeet gegaan op Twitter. Een van de populaire Twitteraars van het Nederlandse internet, die harten wint met zijn humor en de openhartigheid over zijn omgang met kanker. De tweets over zijn katten Guus en Finn krijgen ook regelmatig een viraal staartje.

RUUD TEN WOLDE
JASON BHUGWANDASS
2021 – Audience categorieën - screenshot

Jason is een open boek op Twitter over met name zijn transitie en mentale problemen. Dat doet hij niet alleen door hele zware tweets te plaatsen, want hij houdt de positiviteit erin en heeft een fijne dosis humor.

JASON BHUGWANDASS
DON ROELOFSEN
2021 – Audience categorieën - screenshot

Recovery verpleegkundige Roelofsen oogst lof met zijn virale, scherpe tweets over corona. Hij heeft inmiddels echt een fanclub gecreëerd op Twitter en deelt ook zijn mening en grappen over zaken buiten corona.

DON ROELOFSEN
BESTE INSTAGRAMMER

Instagram is al lang meer dan selfies, het zit vol met inspirerende mensen met opvallende content. En niet alleen feed posts horen hierbij, maar ook interactieve story’s, creatieve Reels en interessante livestreams.

HET IS EEN HEFLA
2021 – Audience categorieën - screenshot

Dit account mixt actualiteiten met straattaal cultuur op de perfecte manier en is zo accuraat als maar kan. De één lacht zich rot bij elke post, maar de ander snapt er de ballen van. En dat heeft eigenlijk ook wel iets. De originaliteit spat er in elk geval van af.

HET IS EEN HEFLA
MARTEN MANTEL
2021 – Audience categorieën - screenshot

Satirisch activisme, dat is wat je ziet op het account van Marten Mantel. Unieke content die zowel doeltreffend én grappig is. Dat doet ongeveer niemand hem na op Instagram.

MARTEN MANTEL
FABERYAYO
2021 – Audience categorieën - screenshot

Faberyayo is niet alleen een icoon op het podium, maar ook op het Insta-podium met zijn fijne familiekiekjes, maatschappelijke issues die hij aankaart en liefde voor wijn. Met captions zoals alleen Pepijn van Lanen ze kan formuleren.

FABERYAYO
LINDA HAKEBOOM
2021 – Audience categorieën - screenshot

Linda maakte het afgelopen jaar ontzettend veel impact en drukte haar stempel op Instagram met haar persoonlijke verhaal over de ziekte kanker. Haar authenticiteit is bewonderingswaardig en dat is ook te zien in de interactie met haar volgers.

LINDA HAKEBOOM
JULES DE KEISER
2021 – Audience categorieën - screenshot

Internetcultuur meets jeugdsentiment, meets wokeness. Dat is hoe je Jules content zo’n beetje kan beschrijven. Hoe hij het doet weten we ook niet, maar geniaal is het keer op keer.

JULES DE KEISER
MARKETINGVROUW
2021 – Audience categorieën - screenshot

Marketingvrouw leert haar volgers over belangrijke, maatschappelijke onderwerpen zoals racisme, seksisme, validisme en duurzaamheid en elke post is raak. Educatieve posts, Instagram Live talks en interviews: deze vrouw weet waar ze het over heeft.

MARKETINGVROUW
BESTE GAMER

We hebben er wat op los gegamed dit jaar. Zelfs mensen die eerst geen gamer waren, zitten sinds corona aan hun controller vastgelijmd. Maar welke gamekoning(in) zorgt voor spannende content die volgers blijven checken? Wie weet de verbinding tussen gamen en social media creatief te maken en bouwt daar een waardevolle community mee op?

PUCK (PUXQUE)
2021 – Audience categorieën - screenshot

Puck is misschien wel de vrolijkste gamer die er is. Ze houdt van het contact met haar volgers, en zet deze dan ook altijd voorop. Niet alleen zijn haar diverse games zijn leuk om te kijken, maar ook haar persoonlijkheid werkt aanstekelijk.

PUCK (PUXQUE)
JEREMY FRIESER
2021 – Audience categorieën - screenshot

Zeg je kwaliteit, dan zeg je Jeremy. Hij steekt veel tijd in het editen van zijn game video’s, en dat is te zien! Zowel op Youtube, Twitch, TikTok en Instagram laat hij zien wat hij kan. Hij schopte het zelfs al zo ver tot een gastrol in een bioscoopfilm.

JEREMY FRIESER
EGBERT
2021 – Audience categorieën - screenshot

Deze gamer is de creativiteit zelve en geboren om content over gamen te maken. Zo bouwde hij zijn eigen game én is hij een ster in het creëren van vermakelijke social content omtrent gamen. Hij noemt zichzelf de beste streamer van de wereld, en dat zullen we nog wel eens zien.

EGBERT
WOUTER VAN DER VAART
2021 – Audience categorieën - screenshot

Wouter is een fanatiekeling: hij uploadt dagelijks en zijn YouTube-account ademt gamen. Hij gamet regelmatig met zijn vriendin Maïsha samen, wat zijn content naar een next level brengt.

WOUTER VAN DER VAART
RONALD VLEDDER
2021 – Audience categorieën - screenshot

Ronald is een geboren gamer en zijn montages zijn altijd van hoge kwaliteit. Hij speelt het social spelletje óók goed, met name zijn grappige, originele TikToks en tweets springen eruit.

RONALD VLEDDER
MORROG
2021 – Audience categorieën - screenshot

De game-kanalen van Morrog op Twitch en YouTube zijn het afgelopen jaar alleen maar gegroeid, en dat is te danken aan zijn grappige social posts, goede content én misschien wel zijn mooie snor. Op Twitter valt hij op vanwege zijn grappige tweets en authenticiteit.

MORROG
BESTE ARTIEST

Als artiest is het van belang dat je ook op social media uitblinkt. Interactie met fans, teasen naar nieuwe releases, stemgeluid maar ook social geluid. Welke artiest doet het net ff anders op social media? Wie volgt de eerste Beste Artiest Bizzey op?

SNELLE
2021 – Audience categorieën - screenshot

Snelle gaat als een speer. Niet alleen in de muziekwereld, maar ook op social media. De succesvolle Deventenaar is een rolmodel die lekker zijn nuchtere zelf is en daarmee een positieve invloed op zijn volgers heeft. Van Zoom tot TikTok en Instagram, Snelle gebruikt het allemaal op een eigen unieke manier.

SNELLE
DUNCAN LAURENCE
2021 – Audience categorieën - screenshot

Is belachelijk viral op TikTok en haalde daardoor zelfs de Britse hitlijsten. Erg knap dat hij na bijna twee jaar nog steeds succes kan hebben met hetzelfde nummer. Zijn content is echt fan first, en Duncan organiseerde ook lockdown sessions op Tiktok voor zijn volgers en internationale fanbase.

DUNCAN LAURENCE
DAVINA MICHELLE
2021 – Audience categorieën - screenshot

Ze mag het van de daken zingen: haar covers gaan kneiter viral op TikTok! En haar 1,5 miljoen volgers houden ervan. Net zoals haar Instagram fans, die ze dagelijks voedt met persoonlijke kiekjes, challenges én a capella zangvideos. Haar socials zijn echt het verlengstuk van haar talent en de passie spat er vanaf.

DAVINA MICHELLE
ROLF SANCHEZ
2021 – Audience categorieën - screenshot

Rolf Sanchez is niet alleen bekend van zijn aanstekelijke Latin muziek, maar ook van zijn dansjes. De artiest heeft met zijn ‘Mas Mas Mas’ TikTok-challenge al meer dan 220 duizend mensen over de hele wereld laten dansen op zijn nummer één hit. Dan doe je iets goed! Ook op Instagram gaat Rolf lachend de interactie aan met zijn volgers en fans.

ROLF SANCHEZ
BESTE TWITCHER

Twitch was onmisbaar dit jaar en het streamingplatform verdient simpelweg een plek tussen de categorieën. De meest bizarre en creatieve livestreams kwamen voorbij. Maar welke Twitcher zorgde ervoor dat kijkers hun aandacht erbij hielden? Let op: de focus ligt hier met nadruk ook buiten gamers.

HEADHUNTERZ
2021 – Audience categorieën - screenshot

Voor leerzame streams over muziek moet je bij Hardstyle DJ Headhunterz zijn. In coronatijd besloot hij het publiek te laten zien hoe zijn tracks in elkaar zitten en geeft hij kleine workshops. Precies wat je wil hebben.

HEADHUNTERZ
SAAR
2021 – Audience categorieën - screenshot

Voor een fijne sfeer en dosis creativiteit moet je bij Saar zijn. Ze speelt allerlei verschillende games: van Zelda tot Animal Crossing en doet aan cosplay. Het is alsof je er zelf bij bent.

SAAR
BEN BILLY KWIJT
2021 – Audience categorieën - screenshot

Twitch alleen voor gamers? Billy speelt het spelletje ook anders: ze lego’t er op los en laat haar volgers lekker meekijken naar hoe ze haar huiswerk doet. Rustgevend tot de max.

BEN BILLY KWIJT
EGBERT
2021 – Audience categorieën - screenshot

Egbert’s streams zijn haarscherp en loepzuiver: kwaliteit staat bij de streamer op één en dat is te zien. Dat hij humor heeft en interactie aangaat met zijn publiek komt er ook nog eens bij.

EGBERT
DANIËL LIPPENS
2021 – Audience categorieën - screenshot

Radio DJ én streamer Daniël Lippens is niet meer van Twitch weg te denken. Hij houdt elke zondagavond een talkshow met gasten en die shows zijn altijd gaande. Niet alleen op de radio draait hij hitjes, op Twitch máákt hij ze.

DANIËL LIPPENS
RICK BROERS
2021 – Audience categorieën - screenshot

Aan diverse, maatschappelijke content geen gebrek bij Rick Broers. De man is dan ook niet voor niks de meest bekeken Twitcher van Nederland. Bijzonder is dat ‘ie niet alleen vanuit z’n huiskamer streamt, maar ook tijdens interessante demonstraties, bij dierentuinen of binnensteden.

RICK BROERS
BESTE TIKTOK'ER

Welke ster van TikTok maakt het meest creatief gebruik van de filters en geluiden? Wie belandt telkens weer in jouw For You pagina door zijn of haar virale video’s? En wie maakt de trends helemaal eigen?

PIETERVALLEY1
2021 – Audience categorieën - screenshot

Pieter en typetjes: als twee handen op één buik. Deze gast weet wat hij doet en scoort keer op keer met zijn herkenbare, grappige persiflages.

PIETERVALLEY1
DUNCDEHUNK
2021 – Audience categorieën - screenshot

Dunc ademt TikTok: hij weet precies wat werkt en met zijn zelfspot maakt Dunc de meest authentieke, schaamteloze content. Mensen houden ervan.

DUNCDEHUNK
RATT3NVANG3R
2021 – Audience categorieën - screenshot

Hij is retegoed in het maken van sketches met visuals die on point zijn. Neemt zichzelf niet al te serieus, maar TikTok wel. En dat werkt.

RATT3NVANG3R
GERBALICIOUS
2021 – Audience categorieën - screenshot

Het toppunt van droogheid en sarcasme? Dat is Gerben. Hij heeft zichzelf behoorlijk op de kaart gezet op TikTok met zijn originele, unieke content en contact met zijn volgers als het ‘vaderlijke’ typetje.

GERBALICIOUS
DRIPLIST
2021 – Audience categorieën - screenshot

De Nigeriaanse wereldreziger Driplist maakt TikToks over typische Nederlandse taferelen, die ze sinds haar verhuizing naar Nederland tegenkomt. Dat zorgt ervoor dat de Nederlander even een reality check krijgt. De fijne energie spat ervan af, waardoor je haar altijd op je For You wil tegenkomen.

DRIPLIST
DAISY VEENSTRA
2021 – Audience categorieën - screenshot

Het afgelopen jaar is de rappende psycholoog Daisy enorm gegroeid op TikTok. Niet voor niets, want haar raps over mentale gezondheid komen keihard aan. Ook voor persoonlijke interactie met haar community deinst ze niet weg

DAISY VEENSTRA
BESTE POSITIVE IMPACT

Social media is de plek voor gesprekken over maatschappelijke onderwerpen zoals duurzaamheid, diversiteit en inclusiviteit. Wie maakte met zijn content een positieve invloed op zijn volgers?

MOUSTAFA MAKHLOUF
2021 – Audience categorieën - screenshot

Personal coach en begeleider Moustafa zorgt voor feelgood content op Linkedin. Zoals met Yvette, een meisje met het syndroom van down, dat hij leert fietsen. Het was haar grootste wens en hij plaatste alle fijne content daarover op LinkedIn. Dat inspireert anderen dan weer.

MOUSTAFA MAKHLOUF
BROODJEKAASMETSAM­BAL
2021 – Audience categorieën - screenshot

Dit Instagram-account confronteert Nederland met hoe onbewust wij eigenlijk zijn van wat anti-Aziatisch racisme is. Het levert vaak ophef op, maar zorgt wel voor positieve verandering.

BROODJEKAASMETSAM­BAL
STEM OP EEN VROUW
2021 – Audience categorieën - screenshot

Een account dat dit jaar veel impact maakte, was Stem Op Een Vrouw. Met laagdrempelige, sterke posts maakten ze helder waarom je op een vrouw zou moeten stemmen. Zou de diverse uitkomst van de recente verkiezingen er wat mee te maken hebben?

STEM OP EEN VROUW
DÉFANO HOLWIJN
2021 – Audience categorieën - screenshot

De stories over slavernij, posts over maatschappelijke onderwerpen en het in leven roepen van fc avondklok om jongeren thuis te houden tijdens de rellen. Défano doet het allemaal en weet humor en inhoud perfect te combineren.

DÉFANO HOLWIJN
TIM HOFMAN
2021 – Audience categorieën - screenshot

Weinig mensen die met hun werk, content en social uitingen zo maatschappelijk geëngageerd zijn als Tim Hofman. Dat zijn we van hem gewend, maar de beste (Hof)man weet zichzelf hierin steeds weer te vernieuwen en ontwikkelen. Dat gold ook voor afgelopen jaar. Met zijn team, passie, formats en gespreksopeners kaart hij belangrijke onderwerpen aan én weet hij jongeren constant te boeien over politiek, racisme, inclusiviteit en euthanasie. En voor onrecht is geen plek. En als er wel plek voor is, dan komt Tim ff langs met zijn opgerolde stapeltje papieren. Wederom lekker gewerkt, Tim.

TIM HOFMAN
BESTE POLITICUS

Welke politicus wint terrein op social media door zichtbaarheid, originaliteit en creativiteit? Wie verdient jouw stem in de digitale democratie?

PIETER OMTZIGT (CDA)
2021 – Audience categorieën - screenshot

Ingewikkelde zaken kritisch en behapbaar uitleggen op Twitter: Pieter kan het. Durft zowel tegengas te geven op Twitter als open te zijn over zijn gemoedstoestand. Na de hele ophef rondom ‘functie elders’ toonde hij ook op social media veel karakter. En de tweet waarin hij zijn mondkapje toont met ‘functie: elders kamerlid’, kunnen we nu al wel iconisch noemen.

PIETER OMTZIGT (CDA)
KAUTHAR BOUCHALLIKHT (GROENLINKS)
2021 – Audience categorieën - screenshot

Kauthar tweet sterke draadjes over politiek op Twitter die telkens aanslaan. Maar ook de Insta game speelt ze goed: goede foto’s, pakkende copy’s en ze staat sterk in haar veelbesproken schoenen. Toen ‘de broek’ van Kauthar viral ging, reageerde ze hier ook perféct op. Een uniek geluid in de Tweede Kamer en op social media.

KAUTHAR BOUCHALLIKHT (GROENLINKS)
ROB JETTEN (D66)
2021 – Audience categorieën - screenshot

Rob gebruikt zijn Instagram-profiel voor activisme en spreekt zich vaak uit over homohaat. Hij wil zijn volgers graag wat bijbrengen, maar laat zichzelf ook graag educaten. Zo heeft hij zelfs zijn voornaamwoorden in z’n bio gezet op verzoek van een volger. Rob werd ook ineens een internationale viral met #Resse op TikTok en wist daar perfect mee om te gaan.

ROB JETTEN (D66)
SYLVANA SIMONS (BIJ1)
2021 – Audience categorieën - screenshot

Sylvana weet hoe ze actief en doeltreffend social campagne moet voeren. Op Twitter doet ze dat met haar altijd vurige tweets en op Instagram deelt ze inspirerende politieke posts. Maar ze deelt ook wat van haar privéleven, zoals WhatsApp gesprekken met haar kinderen. De perfecte balans van werk en privé, en daar scoort ze social punten mee.

SYLVANA SIMONS (BIJ1)
DILAN YESILGÖZ-ZEGERIUS (VVD)
2021 – Audience categorieën - screenshot

Dilan snapt precies wat er speelt op social media en weet alle nieuwe functies te vinden: IGTV’s, stickers, stories en voice functie. Die laatste gebruikte ze bijvoorbeeld om even te laten horen hoe je haar achternaam nou echt uitspreekt. Haar positiviteit werkt aanstekelijk en haar hond Moos steelt regelmatig de show.

DILAN YESILGÖZ-ZEGERIUS (VVD)
HABTAMU DE HOOP (PVDA)
2021 – Audience categorieën - screenshot

Tweede Kamerlid Habtamu is nog jong, en dat is te zien aan zijn Instagram. Hij weet heel goed hoe het werkt en geeft zowel een inhoudelijk kijkje aan zijn volgers via Instagram Stories, maar deelt ook wat van zijn persoonlijke leven. De jongste parlementariër heeft een bijzonder verhaal, en zijn hoopvolle maidenspeech ging viral van links tot rechts.

HABTAMU DE HOOP (PVDA)
BESTE NIEUWKOMER

Accounts met een duidelijke boodschap en originele, creatieve content die steeds meer groeien. Welke nieuwkomer bestormt het internet op geheel eigen wijze en verdient het om nog meer gezien en geliket te worden?

MEESTER VIËT
2021 – Audience categorieën - screenshot

Als er iemand is die TikTok helemaal door heeft, dan is het meester Viët wel. Van herkenbare content over het klaslokaal, tot het dragen van rokken om een statement te maken. Zijn positiviteit werkt enorm aanstekelijk. Wie wil nou niet zo’n meester?

MEESTER VIËT
DE HAARCLIP VAN MARIE-CLAIRE
2021 – Audience categorieën - screenshot

Het stereotype kakker van Marie-Claire is misschien ontstaan als een grap, maar inmiddels is ze niet meer weg te denken van je tijdlijn. De grappige quotes die De Haarclip van Marie-Claire post, doen het ontzettend goed op Instagram en haar studentikoze afkortingen worden binnen no time opgenomen in het taalgebruik van haar volgers.

DE HAARCLIP VAN MARIE-CLAIRE
JADE JOOSTEN
2021 – Audience categorieën - screenshot

Deze vrouw is absoluut niet op haar mond gevallen als het gaat om gelijkheid. Jade post veel over de Nederlandse politiek en doet aan social activisme voor de rechten van o.a. vrouwen en de LGBTIQ+ gemeenschap.

JADE JOOSTEN
IRIS RULKENS
2021 – Audience categorieën - screenshot

Wie kan deze vrouw niet nadoen? Iris is de koningin van de persiflages en hilarische typetjes. Daarom werd ze het afgelopen jaar met de week populairder op Instagram. Met name om haar heerlijke ‘Temptation Island’ imitaties

IRIS RULKENS
RUUD TEN WOLDE
2021 – Audience categorieën - screenshot

De Tweets van Ruud gaan als een razende. De een na de ander gaat viral door zijn goede humor en met zijn openheid inspireert hij velen. Ook zijn katten hebben al een hoop harten gestolen.

RUUD TEN WOLDE
BESTE BERICHT VAN DE BUURMAN

Eigenlijk kan iedereen met een internetverbinding kneiterviraal gaan. Of dit nu met een bericht, statement of grap is. We zoeken hier de leukste of mooiste social post van een persoon, die in principe jouw buurman of buurvrouw had kunnen zijn.

JENNIFER LUTTIKHUIZEN
2021 – Audience categorieën - screenshot

Op LinkedIn komen er veel standaard berichten van werkzoekende mensen voorbij maar die van Jennifer sprong er wél bovenuit. Ze kroop letterlijk uit je beeldscherm met een super creatieve videopost die mensen voorgoed bij zullen blijven. Het maakte niet alleen impact op LinkedIn qua interactie, maar ook werd ze van alle kanten benaderd voor bedrijven.

JENNIFER LUTTIKHUIZEN
MILA-MARIE BLEEKSMA
2021 – Audience categorieën - screenshot

Staand? Liggend? De moeder van Mila-Marie heeft nog niet helemaal door wat er nou bedoeld wordt. Technologie van tegenwoordig he! Ze krijgt van ons in elk geval een staande ovatie.

MILA-MARIE BLEEKSMA
RICK VAN DEN BOS
2021 – Audience categorieën - screenshot

Kippenvel in het kwadraat. Dat is wat je krijgt van de tweet van Rik, wiens vrouw is overleden. Voor haar dood vulde ze een koffer met cadeautjes voor hun 13-jarige zoon, zodat ‘ie tot z’n 21e niet zonder zou komen te zitten. Zijn tweet was right in the feels van duizenden mensen.

RICK VAN DEN BOS
FROUKJE VAN DER MEER
2021 – Audience categorieën - screenshot

Froukje wist iedereen in Nederland stil te krijgen met een heel persoonlijk verhaal op Linkedin. Zij was ‘die verwarde vrouw’ en wilde eens wat rechtzetten. Ze sprak zich uit over haar donkere gedachten. Dat leverde bakken met likes en positiviteit op en mensen bedanken haar voor haar openheid.

FROUKJE VAN DER MEER
ANNEMARIE POSTMA
2021 – Audience categorieën - screenshot

Een goede buur is beter dan een verre vriend, maar een verbouwende buur nog beter. Althans, dat gold voor Annemarie. Ze kreeg van haar buurman een overnachting in een hotelkamer aangeboden, omdat hij met een flinke verbouwing bezig was. Haar tweet vloog Nederland over en zorgde voor een bodemloze put aan feelgood.

ANNEMARIE POSTMA
FLORIS DE BIJL
2021 – Audience categorieën - screenshot

De tweet met de vibing cat meme die bouncet op het catchy BAF/BREIN nummer roept één en al nostalgie op en dat kunnen mensen wel waarderen. Het bericht werd massaal gedeeld.

FLORIS DE BIJL
BESTE REACTIE

Soms zijn reacties op een post nog sterker of boeiender dan de post zelf. Daarom moeten we ook de meest grappige, gevatte en verrassende social reacties. Actie, reactie, award. Wie pakt ‘m dit jaar?

ELKE VAN HUFFEL
2021 – Audience categorieën - screenshot

Deze reactie van Elke is zo scherp, dat ‘ie verboden zou moeten worden. Haar reactie op Twitter zorgde voor een portie herkenbaarheid en likes, die je met dertig shoppers van verschillende supermarkten nog niet zo kunnen dragen. Dus dat.

ELKE VAN HUFFEL
ROEL VAN VELZEN
2021 – Audience categorieën - screenshot

Roel van Velzen is de koning van de zelfspot. Hij reageert regelmatig op memes en posts over zijn lengte en staat er altijd boven. Als een baas. Ook in dit geval had hij genoeg ballen voor deze reactie, waarmee hij piekte tijdens kerst.

ROEL VAN VELZEN
SOUF KINANI
2021 – Audience categorieën - screenshot

Deze reactie van Souf is nogal accuraat, en plaatst de uitspraak van Rutte in erg herkenbare en grappige context. En nu mag ‘ie ff stoer doen omdat ie genomineerd is voor een award.

SOUF KINANI
JEROEN PAUW
2021 – Audience categorieën - screenshot

We steken Jeroen Pauw bij dezen een veer in zijn reet. Want hij kwam verrassend fijn uit de hoek, toen iemand tweette over zijn aantal bedpartners. Heb je haar nummer al, Jeroen?

JEROEN PAUW
ROY BEIJER
2021 – Audience categorieën - screenshot

Roy weet hoe hij z’n zaakjes moet runnen. Onder de Facebook livestream van de massaal bekeken persconferentie, reageerde hij met een advertentie om zijn auto te verkopen. Dat ging een behoorlijk viraal leven leiden en de auto werd verkocht. Weinig crisis voor Roy.

ROY BEIJER
BETTY KAPEL
2021 – Audience categorieën - screenshot

Wat Betty zegt, dat was eigenlijk wat iedereen dacht. En daarom scoorde haar reactie ook zo goed. We hopen voor Betty dat kerst 2021 niet anders zal zijn, of dat ze sowieso haar onesie weer uit de kast trekt.

BETTY KAPEL