2016 – Alle categorieën
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Wat zijn de beste social activaties en promoties via social media van het jaar? Welke campagnes maken het onderscheid en hebben een echt social hart dat klopt van alle kanten.
De 80-jarige tweeling Gerrie & Truus heeft elkaar 26 jaar niet gezien, aangezien de ene helft in Australië woont en de andere in Nederland. Kleinzoon Rodney schakelde hulp in en zorgde ervoor dat er een speciale afstandsbediening gemaakt werd met een exclusieve Gerrie-en-Truus knop erop, zodat de tweeling elkaar voortaan zonder moeite kan videobellen, wanneer de dames maar willen.
Meer infoIn deze categorie vinden we de mooiste, beste, meest slimme of branded video’s van bedrijven speciaal gemaakt voor social. Welke video werd de talk of the town op social media? Gemaakt met drone, een livestream of een animatie: als het maar video is en impact maakt.
Hier beoordelen we de beste teksten op social media van bedrijven. De mooiste reclameteksten, spitsvondige epistels of doordachte woordgrappen. Tekst mag in elke vorm gepubliceerd zijn, dus zowel in video’s als statisch beeld maar de copy moet duidelijk de kracht van de post versterken of zelfs bepalen.
Een copy die aansprekend en beknopt, precies zegt wat de innoverende app voor jou betekent.
Meer infoKim Kardashian deelde haar decolleté geheim en werd daarmee wereldnieuws. Praxis haakte heel slim in.
Meer infoLeuk en aardig die Tinder aandacht maar het gaat uiteindelijk allemaal over Mona. Want daar word je blij van. Mona won hiermee de juryprijs.
Een test waarbij de uitslag mooi meegenomen is. Met een dikke knipoog ontdekte Nederland wie – of beter gezegd – wat ze echt waren.
Meer infoIn 2015 ging Nederland hard op Drank & Drugs. ook kids zeiden JA tegen MDMA en dat is niet de bedoeling. De oplossing: een gezonde versie serveren.
Meer infoDe best opgeloste, gevatte, spitsvondige, creatieve, bijzondere of herkenbare webcare- gesprekken van bedrijven. Welk bedrijf stopt de care in webcare?
Coolblue ontvangt een klacht over een bestelde koelkast en lost dit op een creatieve manier op. En een tevreden en goed geholpen klant is natuurlijk het belangrijkst. Coolblue regelt niet alleen dat de koelkast via een lift naar binnen getakeld wordt, ze regelen ook dat ‘ie gevuld wordt.
Meer infoDavid was écht niet blij met z’n lullige verjaardagscadeautje van T-Mobile. Dus besloot T-Mobile hoogstpersoonlijk langs te gaan om een taart aan te bieden. T-Mobile won hiermee de juryprijs.
Meer infoJohan heeft kritiek op een foto die te vinden is op de website van Eneco. Maar Eneco laat dat niet zomaar gebeuren en pakt Johan terug.
Meer infoBert denkt een grapje uit te kunnen halen met ABN AMRO. Maar die hebben ook wel zin in een geintje. Wat volgt is een gezellig webcare-gesprek.
De Klantenservice ken je vast wel. Het neppe klantenservice-account dat namens bedrijven het leven van de gemiddelde consument tot een (grappige) hel maakt. Transavia laat zich absoluut niet kisten.
Meer infoCoca Cola maakt mensen graag blij. Sympathieke vragen verdienen sympathieke antwoorden.
Wat is het mooiste op social media en dan in letterlijke zin. Wie is er de master in Photoshop of heeft alle knoppen van Lightroom duidelijk onder de knie. Dé categorie waar alles wat te maken heeft met statisch design, fotografie en art direction een kans maakt. Het gaat hier dus niet zo zeer om de inhoud, maar juist om hoe het eruit ziet.
Een prachtig eerbetoon aan Johan Cruijff die in 2016 overleed. Heineken won hiermee de juryprijs.
Meer infoDR Pepper speelde met de interactie door een gifje te maken met verschillende design-elementen. Het verrassingseffect soort voor een geslaagde post.
Meer infoEen post die perfect gebruikt maakt van de autoplay bij video’s op Facebook en daarmee met de standaard visual-grootte speelt waardoor er een 3D effect ontstaat.
Meer infoInhaken blijft een kunst en het is lang niet altijd een garantie voor succes. Welke inhakers van bedrijven waren wél een schot in de roos? Denk aan de grappigste, mooiste, snelste en meest creatieve inhakers op de actualiteit, hypes of vaste feestdagen.
CEO Pieter wilde alle Coolblue’ers op een eigenzinnige manier klaarstomen voor de drukke maand december met hulp van een Ad Sinterim. Dat is goed gelukt.
Meer infoToen Facebook nieuwe buttons kreeg, wist Bavaria daar wel raad mee. Bavaria won hiermee de juryprijs.
Meer infoIn 2016 ging er een video viral van Groningse studenten die curling speelde met bierkratten. En dus ging Brand daarmee aan de haal.
Meer infoKim Kardashian deelde haar decolleté geheim en werd daarmee wereldnieuws. Praxis haakte heel slim in.
Meer infoTrijntje Oosterhuis droeg tijdens één van de repetities van het Eurovisie Songfestival voor een broekpak. Welkoop wist dat perfect om te zetten tot een geslaagd inhaker.
Meer infoIKEA haakt in op Valentijnsdag, want was is er leuker dan samen met je partner een kast in elkaar zetten?
Meer infoWelk goed doel spatte van het scherm af met een social post of campagne die ook nog eens de boodschap goed overbrengt?
Veel mensen kennen KNGF geleidenhonden vooral van de hulp die ze bieden aan blinde personen. Maar ze bieden ook hulp aan bijvoorbeeld autistische kinderen.
Meer infoMet dit oproepje aan koning Willem-Alexander wil Amnesty International aandacht vragen voor de mensenrechten. Amnesty won hiermee de juryprijs.
Meer infoMet deze heftige video wil de nierstichting laten zien dat een nieraandoening er eigenlijk voor zorgt dat je altijd in een gevangenis zit omdat ze drie keer per week moet dialyseren.
Meer infoZondere sjieke poespas tot de simpele kern van de zaak komen: hoe je beter poept. In het kader van De Poepwijzer.
Meer infoWelk merk ging over liken en had de sterkste social game het afgelopen jaar? We zijn op zoek naar die constante en creatieve factor, die met hun social media uitspattingen altijd vooraan staan.
Netflix was ook dit jaar weer ontzettend scherp op social. Ze weten elke keer te verassen met innovatieve content.
Meer infoAT5 blinkt uit in community management. Hun tone-of-voice dringt door in elke comment die ze plaatsen. AT5 wint hiermee de juryprijs.
Meer infoHeineken is van alle markten thuis op social. Van inhaker tot grappige reactie, ze doen het allemaal.
Meer infoCoolblue tovert met hun social kanalen ook echt een glimlach op je gezicht. Hun socials zijn daardoor de perfecte doorvertaling van het merk.
Meer infoNOS is scherp op social media en weet serieus nieuws kort en bondig via social kanalen over te brengen.
Meer infoKLM verrast met grappige webcare maar komt ook vaak met sterke inhakers op de proppen.
Meer infoOp social media gaat ook wel eens wat fout. Welke blunder gaat dit jaar de boeken in als ‘Slechtste Bericht’?
Henk Krol feliciteerde in korte tijd twee keer een net overleden persoon via Facebook. Bijzonder pijnlijk.
Advocatie maakte bijzondere onhandige vergelijking in een tweet door een mooie foto van een advocatenkantoor met alleen maar vrouwen te vergelijken met een escortservice.
T-Mobile dacht grappig te zijn door een grapje te maken over Frans Bauer. Die was daar niet van gediend en ging in discussie. Uiteindelijk bood T-Mobile excuses aan.
Meer infoLil’ Kleine is boos op KLM omdat hij te laat is en het vliegtuig zonder hem vertrekt. Vervolgens gaat Twitter ermee aan de haal.
Meer infoStaatsloterij was even vergeten hoe Instagram werkt en roept op om selfies te plaatsten in de comments om kans te maken op een gratis lot.
Welke BN’er steelt de show op social media en willen we met z’n allen massaal volgen?
Meester Bart twittert over alles wat met z’n werk te maken heeft. Van grappige uitspraken van leerlingen tot ontroerende levenslessen.
Meer infoTim Hofman laat zich op allerlei kanalen volop horen. Is altijd in voor een geintje maar durft ook serieuze zaken te bespreken.
Meer infoChantal Janzen zit vol zelfspot en vindt het geen probleem om zelfs haar gênantste blunders op social media te gooien.
Meer infoGeorgina Verbaan is ongeremd en soms onbegrepen. Vooral haar kijk op het huishouden zorgt op Twitter vaak voor bijzonder fijn vermaak.
Meer infoEnzo Knol vlogt z’n leven op YouTube. Elke dag kun je zien wat hij allemaal uitspookt want hij neemt je overal mee naar toe. Zijn enthousiasme is bijzonder verslavend.
Meer infoArjen kan alles. Hij is een succesvolle presentator, haakt met zijn tv-programma ‘Zondag met Lubach’ in op de actualiteit. En hij is ook nog eens mega muzikaal. Op social media komen zijn veelzijdigheid en humor goed naar voren.
Meer infoIedereen maakt kans op social media fame! Hier zoeken we het leukste of mooiste bericht op social media van een persoon, die in principe jouw buurman of buurvrouw had kunnen zijn.
Romee is getuige van een klasse-actie van een kassajongen en gooit het op Twitter. Haar tweet gaat meteen daarna viral.
Meer infoJense voelt de internetcultuur perfect aan en maakt een briljante grap die wel heel erg dichtbij komt.
Melanie stelt op slinkse en grappige wijze een risicovolle vraag. Dat konden maar liefst 4981 personen erg waarderen.
Johanna kijkt met veel plezier naar Miljoenenjacht maar vindt het toch erg jammer dat er altijd vrouwen met de koffertjes lopen. Ze richt zich aan Linda de Mol om een keertje knappe ‘koffertjes-mannen’ in te schakelen. En dankzij de oproep van Johanna volgde er een aflevering met koffer-mannen.
Meer infoPeter rijdt in een vrachtwagen en kan nog maar net remmen voor een meisje op de fiets dat geen verlichting heeft. Hij richt zich in z’n viral Facebookbericht tot haar. De woorden maken bijzonder veel indruk.
Rob weet de internetcultuur perfect te vangen in één simpele tweet. En het gerucht gaat dat dit nog werkt ook.
Meer info