2017 – Business
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Inhaken blijft een kunst en het is lang niet altijd een garantie voor succes. Welke inhakers van bedrijven waren wél een schot in de roos? Denk aan de grappigste, mooiste, snelste en meest creatieve inhakers op de actualiteit, hypes of vaste feestdagen.
In deze categorie vinden we de mooiste, beste, meest slimme of branded video’s van bedrijven speciaal gemaakt voor social. Welke video werd de talk of the town op social media? Gemaakt met drone, een livestream of een animatie: als het maar video is en impact maakt.
Wat is het mooiste op social media en dan in letterlijke zin. Wie is er de master in Photoshop of heeft alle knoppen van Lightroom duidelijk onder de knie. Dé categorie waar alles wat te maken heeft met statisch design, fotografie en art direction een kans maakt. Het gaat hier dus niet zo zeer om de inhoud, maar juist om hoe het eruit ziet.
De creatiefste social reclames, dat zoeken we hier. Welke canvassen, carrousels, Instagrampromoties of advertentievideo’s waren het beste doordacht? Let op: creativiteit telt hier zwaarder mee dan bereik of budget.
Hier beoordelen we de beste teksten op social media van bedrijven. De mooiste reclameteksten, spitsvondige epistels of doordachte woordgrappen. Tekst mag in elke vorm gepubliceerd zijn, dus zowel in video’s als statisch beeld maar de copy moet duidelijk de kracht van de post versterken of zelfs bepalen.
Wat zijn de beste social activaties en promoties via social media van het jaar? Welke campagnes maken het onderscheid en hebben een echt social hart dat klopt van alle kanten.
In deze categorie staan de meest vernieuwende cases van het jaar centraal. Wie stond alvast met één been in toekomst door op de meest innovatieve manier social media in te zetten? Dit kan in elke vorm zijn, zoals bijvoorbeeld layers, stickers, apps, technologie, livestreams, voice of Virtual Reality.
Welk bedrijf maakte de vetste Story van het jaar? We zoeken de absolute topstory of combinatie van stories. Wie vertelde op een creatieve manier zijn story online en was daarmee de absolute uitblinker?
Wat was de beste bedrijfspagina op social media van het afgelopen jaar? Welke Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat of ander account stak er met kop en schouders bovenuit? Hierbij zoeken we één pagina op een specifiek kanaal van één merk. Het gaat om het totale plaatje, je totale redactionele beleid qua content en doelgroep.
Welk merk was met hun social media posts jouw favoriet het afgelopen jaar? Wat wordt het lievelingsmerk van Nederland na KLM (‘14), Coolblue (‘15) en Netflix (‘16)?
Na hun winst van vorig jaar weet Netflix de stijgende lijn door te trekken met geniale inhakers die aansluiten bij hun aanbod en vernieuwende Instagramcontent.
Meer infoChocomel gaf dit jaar keihard gas op YouTube en Facebook met vernieuwende concepten zoals Lekker Weertje. Daarnaast tonen ze lef met inhakers die nét op het randje balanceren.
Meer infoAlbert Heijn brengt echt een boodschap over op social. Het nieuwe concept Intercomstars en vloggende Sjoerd zijn een viral succes en ook hun webcare krabbelt naar de top.
Meer infoEfteling maakt van haar social kanalen ook een sprookje en zorgt er voor dat haar content aansluit bij de emoties van publiek. Haar posts gaan regelmatig organisch viraal.
Meer infoNationale Opera & Ballet is opeens het populairste jongetje van de klas. Hun frisse originele video content zorgt ervoor dat opera en ballet weer toegankelijk worden.
Meer infoKLM blijft relevant op social media en ook dit jaar lanceerden ze weer veel virale video’s op onze timeline. Daarnaast blijft hun messenger webcare een koploper.
Meer infoHEMA maakt een feestje van hun social media kanalen met een fijne tone of voice. Hun campagnes zetten ze uit bij influencers en hun inhakers zijn nog steeds ijzersterk.
Meer info