2021 – Business categorieën
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
In deze nieuwe categorie kijkt de jury naar de beste internationale campagne van Nederlandse grond. Welke campagne van een Nederlands bedrijf is internationaal uitgerold en ging ook daar kei en keihard?
Scrollen door Pinterest is voor sommigen een echte dagbesteding. En deze campagne heeft ook over de grenzen de aandacht getrokken van deze online deco-fans.
Juist voor een goed doel kan je influencers inzetten. Ze zetten hun sociale kanalen in om aandacht te generen voor Free a Girl en #voiceforjustice wat zorgde voor de eerste audio petitie ter wereld en wereldwijde aandacht voor het probleem.
Een product passen, zonder dat je je telefoon hoeft te verlaten. Dit werd door deze samenwerking met GoSpooky een mogelijkheid voor de wireless earbuds van JBL. Bovendien was deze campagne te zien door een groot deel van Europa.
Welk merk weet als geen ander hoe hij zich moet laten zien op YouTube? Wie begrijpt de YouTube-community en humor op zijn duimpje? En welk merk krijgt er zoveel duimpjes dat ze regelmatig in Trending belanden?
De jongens van SuperGaande zijn al jaren een fenomeen op YouTube. Ze blijven maar terugkomen met nieuwe formats die beter naar best gaan.
Het kanaal van NOS maakt de politiek, het nieuws uit Nederland en het nieuws uit de rest van de wereld begrijpelijk. En hun doelgroep is ze daar zeer dankbaar voor.
Rijbewijs gehaald? Lekker! Maar toch zijn er een hoop dingen die je niet leert tijdens je rijles. Gelukkig is er dan nog het YouTube kanaal van de ANWB.
Om Nederlands te leren hoef je echt geen nieuwe LOI-opleiding te starten in de weekenden. Dit kan namelijk ook gewoon op het YouTube kanaal van Bart de Pau!
Wie blinkt keihard uit op Instagram met relevante, originele content dat perfect past bij het merk, kanaal en publiek? Wie is niet bang voor wat interactie met volgers via story’s en posts?
Het bereik van Instagram is als geen ander te gebruiken om aandacht te trekken voor belangrijke zaken. Too Good To Go snapt dit als geen ander, ze delen met hun posts handige tips om kostbaar voedsel te besparen. Te goed om er niks mee te doen.
Nieuwe films op het witte doek laten nog even op zich wachten. In de tussentijd kunnen we toch een beetje van deze films en veel meer vermakelijke content genieten op het Instagramaccount van Pathé.
De posts van NOS Stories voorzien jongeren door het hele land van het laatste nieuws, op een toegankelijke manier. In deze corona tijd hebben ze daar nog een schepje bovenop gedaan met bijvoorbeeld portretten van jongeren in lockdown.
Het Instagramaccount van Brugklas is een sterke aanvulling op de gelijknamige serie. Bovenal is het een veilige omgeving voor alle jonge kijkers. Super goed, want de brugklas is al spannend genoeg zoals het is.
Bol.com snapt Instagram en het fenomeen van de grappige inhaker als geen ander. Ze raken met elke post nog steeds de juiste snaar en ieder die dat ontkent krijgt het met internetcultuur-stereotype Gerda aan de stok.
Welk merk-account snapt TikTok als de allerbeste? Wie volgt de TikTok-trends, maar is nog steeds super origineel en relevant? Wie spreekt de taal van TikTok zonder dat het cringy wordt?
Je theorie-examen halen, het is voor alle beginnend bestuurders een kriem. Gelukkig zijn er toppers als deze die hun tips met je delen om alles wat gemakkelijker te maken. Ze delen tips, testen de kennis van hun volgers en zo zorgen ze ervoor dat mensen er een beetje plezier in krijgen.
De werknemers van deze ijssalon beleven een hoop lol achter de balie. Daarom delen ze deze herkenbare situaties en andere grappige momenten op TikTok. En hun posts gaan niet over één nacht ijs.
Het TikTok account van autodrop gaat hard. Hun samenwerking met GoSpooky brengt content die precies past op dit gekke platform. A match made in heaven.
In de wondere wereld die TikTok heet, doet het account van Bol.com niet onder aan de andere memes en challenges die er op dit platform te vinden zijn. En dat op een manier die ook nog toegankelijk is voor iedereen.
Bij welke livestream zat iedereen op het puntje van zijn of haar plofstoel of bank? Dit kunnen allerlei livestreams zijn: van Instagram en Facebook tot Twitch.
Een onvergetelijk schoolfeest met bekende artiesten en andere live optredens, in de lockdown lijkt dat onmogelijk. Maar door deze livestream hebben de leerlingen en studenten van Wellantcollege toch een toffe afsluiting van het jaar gehad.
Improvisatie-talent Ruben van der Meer weet alle aandacht te trekken naar Krasloten in deze grappige livestream. Krassen voor je zakgeld!
De film Borat 2 had met deze livestream een spannende lancering. Een aantal Nederlandse influencers kregen ter promotie van de release de kans om de film samen te bekijken. Samen met een geit, maar zonder gemekker.
Het gevoel van gewilde kaartjes scoren en keihard meezingen met je favoriete artiest missen we allemaal. Helaas kon de echte show niet doorgaan dit jaar, maar dan komt deze livestream toch wel in de buurt.
Welke agency maakte dit jaar de meest spraakmakende, innovatieve content en mag zichzelf de beste Agency van 2021 noemen? Welk bureau is de pionier van ons social medialandschap? Een onafhankelijke jury bepaalt de nominaties en winnaars.
Voor sterke campagnes met een verhaal moet je bij Hammerfest zijn. Ze maken het verschil met relevante content voor onder andere Mona, Videoland en G-Star Raw. Inclusiviteit en diversiteit staat bij de agency voorop, en dat is terug te zien in hun werk.
GoSpooky verlegt grenzen met hun unieke creaties. De agency is niet meer weg te denken uit het social landschap. Met hun innovatieve content en augmented reality cases doen ze het net ff anders dan anderen. En ze zijn nog maar net begonnen.
Dept staat al een paar jaar aan de frontlinie van social media. Dat komt door hun ijzersterke inhakers, posts en campagnes voor grote merken zoals bol.com, Pathé en ABN AMRO. Maar ook door hun specialisatie: het bouwen en versnellen van digitale business.
Blauw Gras is een social agency in de breedste zin. Verzin iets, en ze kunnen het. Ze zijn nu al een aantal jaar steady bezig en het afgelopen jaar maakte ze weer ontelbaar veel succesvolle campagnes, waaronder voor Samsung en McDonald’s.
Community management is de sweet spot tussen luisteren naar je community en praten met je community. Welk bedrijf kent zijn community, en staat er middenin? Wie luistert er goed naar hun klant, maar durft ook de bek open trekken op het juiste moment?
Remia zoekt soms het randje op vanuit een marketinggedachte, maar dan krijg je wel je fans op je dak. En dat wil je niet. Dus zorgde ze er samen met daily dialogues voor dat die band beter werd. Ze namen het commentaar serieus én kwamen met een leuke oplossing.
Dat je als community manager ook grappen kan maken, laat Dept zien met Pathé. Wanneer er per ongeluk twee mensen dezelfde reactie geven op iemand op Instagram, lossen ze dat perfect op met een vermakelijke ‘beef’ in de comments.
Drag Race Holland kreeg niet alleen maar positief commentaar. Door op een gevatte, grappige manier te reageren op de azijnzeikers, zette ze dit toch nog om in positiviteit. Petje af.
Als je Miele stofzuiger kapot gaat, dan is dat natuurlijk ontzettend jammer. Vincent vond dat zo jammer dat hij een afscheidsceremonie maakte en op Facebook plaatste. Daar reageerde Miele per-fect op.
Wat kreeg bol.com een hoop negativiteit over zich heen toen ze besloten helemaal afstand te doen van alles rondom zwarte piet. Maar ze stonden duidelijk achter hun moedige standpunt en reageerde mega-adequaat op hun berichten.
Wat zijn de beste social activities en promoties via social media dit jaar? Welke campagne heeft nu echt indruk gemaakt? Welke campagne heeft een social hart dat klopt van alle kanten?
Naar de McDrive zonder een auto te hebben? Blauw Gras regelde het voor je met de McDriver Campagne. Elektrische auto’s reden heen en weer voor fans van de McDonald’s. Op social media was te zien hoe blij ze waren met hun bezorgde eten en dat was ook een feestje.
Werken bij een bank spannend en opwindend maken. N=5 wist hoe ze dat moesten aanpakken. Een gedurfde social campagne om werknemers voor ABN Amro te recruiten werpte zijn vruchten af.
Team5pm wist het Youtube-kanaal van Amazon Prime als een raket te lanceren. Met de slim bedachte strategie én video memes en edits wisten ze de kijkers van het kanaal meer dan 2 miljoen uur te vermaken.
Zeg je carnaval, dan wil je bier. Bavaria speelde hier slim op in met hun #Carnavalsvirus. Maatregelen voor een verantwoord carnaval, in een leuk jasje gestoken. Ze bedachten ‘De Raad van 11 maatregelen’, een persiflage op de persco die zorgde voor een lach op je gezicht.
Campagne’s met influencers zijn er genoeg, maar waar droeg de influencer nu echt wat bij aan de boodschap? We zoeken de juiste influencer op de juiste plan en een match made in social heaven.
Simyo zette een campagne op voor de pride, om aandacht te generen voor de LGTBQ+ scene. Hierin spraken bekende mensen zich uit over hun geaardheid en die persoonlijke boodschappen kwamen over.
Een heel team aan bureaus en freelancers creëerden een steengoede campagne voor Omroep Zwart. Met de inzet van influencers lieten ze zien dat je samen sterker staat en dat we met z’n allen aan inclusiviteit moeten werken.
Juist voor een goed doel kan je influencers inzetten. Ze zetten hun sociale kanalen in om aandacht te generen voor Free a Girl en #voiceforjustice, wat zorgde voor de eerste audio petitie ter wereld en wereldwijde aandacht voor het probleem.
Een compleet over de top muziekvideo ‘Happy New Gear’ rond oud&nieuw, inclusief grote Twitch-streamers zoals Egbert en Daniël Lippens. Logitech G kreeg het voor elkaar en de video werd meer dan 210.000 keer bekeken.
Als je de taal van TikTok spreekt, heb je goud in handen. Dat bewees Hammerfest met een succesvolle influencer campagne voor G-star Raw samen met bekende TikTok creators.
Voetbalplaatjes, wie heeft ze niet ooit gespaard? Voor deze campagne werkte Boomerang Agency samen met spelers van de Oranje en brachten ze al TikTokkend de voetbalplaatjes tot leven.
In deze categorie staan de meest vernieuwende cases van het jaar centraal. Wie stond alvast met een been in de toekomst door op de meest innovatieve manier social media in te zetten? Dit kan in elk vorm zijn. Denk aan creatieve stories, filters, apps, livestream, voice of Virtual Reality. Het kan niet innovatief genoeg.
Het lijkt wel uit Black Mirror te komen, RauwCC heeft een virtuele influencer gecreëerd. Zo kan men online toch persoonlijk te woord worden gestaan. Hiermee zetten ze de toon voor de toekomst.
We hebben het allemaal wel eens gedaan, stiekem mensen afluisteren in de trein. Johnny Wonder zorgde ervoor dat je dit zelfs tijdens de lockdown kon blijven doen. En dit door snel en effectief in te spelen op de komst van de nieuwe app Clubhouse.
Een product passen, zonder dat je je telefoon hoeft te verlaten. Dit werd door deze samenwerking met GoSpooky een mogelijkheid voor de wireless earbuds van JBL. Bovendien was deze campagne te zien door een groot deel van Europa.
Capitola.Social speelde met hun Zero One Jacket erg slim in op de nieuwe functies van Snapchat. Deze lens zorgt ervoor dat je extra stijlvol bent én breidt jouw mogelijkheden als gebruiker uit.
Augmented reality is op allerlei manieren in te zetten; bijzondere stories, absurde lenzen en toffe filters. Maar wie gaf nou een extra (virtuele) laag aan zijn social content door middel van augmented reality? Welk bedrijf gebruikt Augmented Reality op een innovatie en creatieve manier? Denk in deze categorie aan bijzondere stories of bijvoorbeeld aan lenzen en andere virtuele lagen die een extra dimensie geven aan je social post.
Geen live voetbal, geen supporters. Of toch wel? GoSpooky en TOTO zorgden voor een digitale lens waarmee je het shirt van je favoriete team aan kon trekken. Zo konden supporters toch nog hun cluppie steunen.
Voor de nieuwe smaak van Malibu maakten ze de Malibu Summer Games op Snapchat waarmee mensen verschillende games konden spelen en tegelijkertijd kennis maakten met de smaak.
Dankzij GoSpooky en DJ Mag kon David Guetta toch nog tot nummer 1 DJ uitgeroepen worden tijdens AMF. Via een AR Landmarker kon je de prijsuitreiking volgen en met de Sky Segmentation Lens kon je genieten van z’n show. Creative concept & PR by BAAS.
Hoe je Koningsdag in corona-tijden toch nog leuk maakt? Daar wist Mindshare Greenhouse wel raad mee. Ze maakten voor AXE een AR-Lens waarmee mensen thuis een feestje konden bouwen.
De eerste schooldag is altijd spannend. Somention maakte voor bol.com een AR game waarmee ze hun schooltas konden vullen met artikelen van de webwinkel, maar ook met poep-emoji’s, kittens en paardenmaskers. Dat bleek een succes.
Voor Bloomon maakte GoSpooky een AR filter waarmee je kon kijken welk boeket perfect in je interieur zou passen. Het leverde bosjes met gebruikers op en dat was te danken aan de fotorealistische 3D scan.
In deze categorie zie je de mooiste, creatiefste of branded social video’s van bedrijven. Of dit nu met een spiegelreflex, drone, smartphone, livestream óf animatie gemaakt is: zolang het maar een video is.
Zijn het de vette shots, de art direction, de herkenbare voice-over of toch de phone-drop? Deze video heeft het allemaal. Het sluit naadloos aan bij hun doelgroep: Gen Z, en het lijkt nét alsof je er zelf in zit.
Wat betekent zwart eigenlijk? Die reacties werden vastgelegd in de introductievideo voor Omroep Zwart met allerlei bekende Nederlanders. De positieve boodschap kwam aan en aan esthetiek kwam het ook zeker niet te kort.
Een horrorverhaal in 8D audio met tekst. Daar krijg je hoe dan ook kippenvel van. De dynamische, gemixte geluiden geven je een compleet 3D gevoel. Durfde je tot het eind te blijven kijken en luisteren? Dan maakte je kans op een JBL speaker.
Amstergems. Zo noem je Ajax-spelers. Ze komen binnen als ruwe diamant en worden uiteindelijk geslepen tot een glanzende diamant. Die stralende boodschap komt over in deze analoge video. Een visuele diamant, dat is deze video.
Inhakers tijdens vaste feestdagen, hypes, memes of actualiteiten. Welke inhaker raakte de snaar precies goed en kwam écht verrassend uit de hoek?
Massaal een echte nieuwjaarsduik nemen dit jaar zat er niet in. Dus kwam Unox wel naar jou toe, met een ‘Nieuwsjaarsduik’ uit blik.
Pinokko draaide in de bios. Bezoekers mochten alleen met hun huishouden naar de bios. Deden mensen dat? Niet echt. Perfect moment om in te haken met een scherpe Pinokkio post. Het leverde dan ook bijna 5.000 likes op en dáár is niks aan gelogen.
De meeste mensen zijn blij met de versoepelingen van de coronamaatregelen, maar sommigen houden zich met alle liefde aan een aantal regels. Daar speelden Pabo en Brand Creatives op een speelse manier op in.
Met een documentenmap van de HEMA waren die bestanden van Ollongren natuurlijk nooit gespot. Hier moést HEMA wel op inspelen. Deze inhaker kwam precies op het juiste moment en zorgde daarmee voor veel bereik.
Kappers dicht, balen. Maar niet voor bol.com. Ze begrepen precies hoe ze dat moesten aanpakken met deze haarfijne post.
Ondanks alle digitale evolutie blijft de waarde van tekst prominent aanwezig. Mooie reclameteksten, spitsvondige epistels of doordachte woordspelingen in video’s of statisch beeld: alles kan. Als de copy de post maar versterkt, of nog beter zelfs: bepaalt.
Blauw Gras en Hornbach sloegen de spijker op z’n kop met een leuke inhaker op Moederdag. Ze gooide ‘Help, mijn man is klusser’ over een andere boeg en dat zorgde voor leuke reacties.
Satirisch online magazine De Speld wist precies het juiste te zeggen met hun artikel ‘Melkweg verandert naam in Melckweg’, dat gaat over amendement 171, waarin staat dat zuivel-gerelateerde woorden verboden moeten worden. Hiermee haakten ze slim in op de ophef omtrent de benamingen van vleesvervangende producten.
Mag je niet op échte uitjes, dan moet je kijken naar wat je wél kan doen met uitjes. Daar bedacht Dorst & Lesser deze leuke post voor Lidl op.
Soms vallen dingen precies op z’n plaats. De fameuze woorden ‘Ik wil kaas, ik ben ook een klant’ van een viraal filmpje werden perfect omgetoverd tot een plantaardige variatie. Ook deze viel goed in de smaak.
Voor droge humor moet je ook bij bol.com zijn. Dat is wel echt een pluspunt, van de webwinkel. Met deze grappige post wisten ze duizenden reacties te krijgen, die positief geladen waren.
Welke social pionier van 30 jaar of jonger weet zijn of haar talent en ambitie om te zetten in originele en effectieve content? Stuur hiervoor jezelf of een collega in!
Het multidisciplinaire TikTok-talent Robin trekt short form video naar een hoger niveau. Hij verrast de klant telkens weer met zijn spot on én brand on content. Robin werkt bij GoSpooky.
Rosa is Social Media Manager bij RTLNieuws en zorgde voor een totaal nieuwe, succesvolle Instagram strategie. Nieuws werd Instaproof en RTL maakte een flinke groei door onder leiding van Rosa.
Miles, een van de krachten achter de indrukwekkende Omroep ZWART-campagne. Deze man heeft er ook voor gezorgd dat de social accounts van Videoland in rap tempo uitgroeiden tot een van de sterkte entertainmentmerken. Miles werkt bij Hammerfest.
Hij zette het TikTok-account van Bol.com om in een van de eerste succesvolle merk-kanalen en bedenkt aan de lopende band virale posts. Deze creatieve gast is razendsnel gegroeid in het team van bol.com.
Wanneer de maatschappelijke boodschap zwaarder weegt dan de commerciële boodschap. En dit jaar focust deze categorie op diversiteit en inclusie. Welk bedrijf maakt een duidelijk statement door middel van een post, account, kanaal of campagne en durft het hoofd boven het maaiveld uit te steken? Wie gebruikt haar platform om diversiteit, representatie en inclusie te stimuleren? Deze is voor alle cases die liever maatschappijkritisch zijn, dan bang voor eventuele kritiek.
Simyo’s Pride campagne tegen schadelijk hokjesdenken liet mensen anders nadenken over hun identiteit. Wat bepaalt nu écht je identiteit? Je passie, werk, leven en dromen. Die individuele verhalen maken impact.
In de serie ‘H3L’ worden veelvoorkomende problemen op de middelbare school aan de kaak gesteld. Best heftig, daarom is hun Instagram-account de veilige plek om te praten over deze onderwerpen door middel van stellingen, quizzen en discussies.
Voor drie categorieën genomineerd. Niet zomaar. De totale campagne, video en platform maakte zoveel los en zoveel impact dat ze ook hier tussen horen. Door Omroep Zwart werden mensen bewust van racisme en discriminatie en dat we daarvoor moeten samenwerken, in plaats van tegen elkaar.
Wat kreeg bol.com een hoop negativiteit over zich heen toen ze besloten helemaal afstand te doen van alles rondom zwarte piet. Maar ze stonden duidelijk achter hun moedige standpunt en reageerde mega-adequaat op hun berichten.