2022 – Audience categorieën

Hieronder met blauwe medaille: de winnaars uit de Audience-categorieën van The Best Social Awards 2022! Er werden in totaal zon 176.000 stemmen uitgebracht door het publiek. Om The Best Social Awards – Audience niet alleen een populariteitswedstrijd te laten zijn, werd het oordeel van een deskundige adviesraad meegenomen in de uiteindelijke uitslag. De winnaars werden bekendgemaakt op 25 mei in een livestream, vanuit REM-Eiland Amsterdam.
BESTE INTERIEUR CONTENT

Wie blinkt uit op het gebied van interieur? Wie weet jou iedere keer weer te verbluffen en te inspireren met oogverblindende interieurbeelden op je tijdlijn?

NICOLE HUISMAN
2022 – Audience categorieën - screenshot

Nicole Huisman is content creator en verhuisde onlangs naar Amsterdam-Noord. Het creatieve proces van de verhuizing heeft ze vastgelegd en deelt ze met haar volgers. Je zou Nicole’s stijl kunnen omschrijven als uniek, retro en vooral heel ‘eigen’.

NICOLE HUISMAN
FUNDA MAKEOVERS
2022 – Audience categorieën - screenshot

Dit account deelt voor- en na-foto’s van huizen die gekocht zijn, vervolgens werden opgeknapt en binnen een jaar weer terug te vinden zijn op Funda. De fanbase van Funda Makeovers is een heuse community geworden, met terugkerende grapjes in de comments. Het is een bron van inspiratie en frustratie, want ligt daar nou wéér een visgraatvloer?

FUNDA MAKEOVERS
BUDGET HOME
2022 – Audience categorieën - screenshot

Desiree de Vreede verzamelt met de hulp van haar volgers allerlei leuke interieur-koopjes. Het account onderscheidt zich doordat Desiree foto’s deelt van haar volgers; het gaat dus niet om haar eigen interieur, maar om de inrichting en tips van haar community. Een leuke manier om interieur-inspiratie te op te doen, ook als je iets minder te besteden hebt.

BUDGET HOME
DAAN ALFERINK
2022 – Audience categorieën - screenshot

Daan is interieurstylist en maakt hier humoristische video’s over op TikTok. Een heerlijk tegengeluid, kunnen we het wel noemen. Neem nou zijn serie: ‘Dingen die je kan doen om je interieur en je leven te verzieken’. Nét ff anders dan de doorsnee interieurstylist en vooral heel vermakelijk.

DAAN ALFERINK
DE HUISMUTS
2022 – Audience categorieën - screenshot

Denk je aan interieur, dan denk je aan interieur-influencer Rachel Siwaletti. Beter bekend als De Huismuts. Samen met haar man en goede vriend zette ze vakantiepark ‘Het Wylde Pad’ op. Op Instagram kun je genieten van haar fijne transformatie-posts, zowel van de vakantiehuisjes als van haar eigen huis.

DE HUISMUTS
BESTE SPORTER

De categorie Beste Sporter is terug van weggeweest: juist in tijden van lockdown konden we een fysieke motivator wel gebruiken. Welke sporter heeft jou van je bank afgesleurd? En wie heeft bewezen dat je van social media ook een sport kan maken? Of je nu voetballer, hockeyer of fitness-guru bent.

APPIE AURAG
2022 – Audience categorieën - screenshot

Appie Aurag, beter bekend als ‘Itsappie’ is een Nederlandse straatvoetballer die over behoorlijk wat tricks beschikt. Hij doet verschillende voetbalgerelateerde challenges en weet een enorm groot publiek te bereiken met zijn video’s (hallo 1,5 miljoen volgers!). In 2021 werd hij derde van de wereld met 1 vs. 1 straatvoetbal.

APPIE AURAG
MARTEN DE ROON
2022 – Audience categorieën - screenshot

Voetballer Marten de Roon speelt in het Nederlands elftal en bij het Italiaanse team Atalanta. Naast het feit dat hij kan voetballen, scoort hij geregeld op social media. Op Twitter en Instagram deelt hij naast sportgerelateerde content een hoop vermakelijke posts. En dat onderscheidt hem nét ff van andere sporters. Goal, Marten!

MARTEN DE ROON
BAS TIETEMA
2022 – Audience categorieën - screenshot

Vanwege gezondheidsproblemen moest Bas Tietema in 2017 stoppen met zijn professionele wielercarrière. Maar hij zat niet stil, Bas werd YouTuber en startte zijn eigen wielerploeg. Dit jaar verdiende de Zwollenaar een contract bij een Belgische profploeg en daarmee is hij een inspiratie voor velen. Het YouTube-kanaal Tour de Tietema blinkt uit in leuke, en vooral unieke content.

BAS TIETEMA
JUTTA LEERDAM
2022 – Audience categorieën - screenshot

Jutta is niet alleen een ster op het ijs, maar ook op het gebied van social media. Ze is ontzettend actief op Instagram en neemt haar volgers mee in haar leven als topsporter. Van train-video’s en recepten tot mooie plaatjes op het ijs; Jutta’s posts vallen in de smaak. Ze won een zilveren medaille op de Olympische Spelen, gaat ze bij The Best Social Awards voor goud?

JUTTA LEERDAM
KEET OLDENBEUVING
2022 – Audience categorieën - screenshot

Deze jonge Olympisch skateboarder weet op Instagram en TikTok velen te entertainen met haar tricks. Ze weet goed in te spelen op de TikTok trends, waardoor haar account vermakelijk en heel entertaining is. Tijdens haar optreden in Tokio (2020) was ze één van de vlaggendragers voor Nederland. Zal ze dit jaar een The Best Social Award naar huis dragen?

KEET OLDENBEUVING
BESTE SPONTANE VIRAL

Het is een feit dat vrijwel iedereen met een internetverbinding kneiterviral kan gaan. Ja, óók die oude buurman van vier huizen verderop. Of dit nu met een bericht, statement of bijzonder goede (woord)grap is. Welke leukste of mooiste social post die onbedoeld viral ging verdient deze prijs?

NICKY KEIJZER
2022 – Audience categorieën - screenshot

Nicky wist heel wat snaren te raken met dit LinkedIn-bericht over haar nieuwe ‘broer’. Haar familie kwam in contact met de uit Syrië gevluchte Yazan en na deze eerste ontmoeting is Yazan volledig opgenomen in de familie. Met haar bericht hoopt Nicky dat we ons blijven verbinden met de mensen om ons heen.

NICKY KEIJZER
@WATERLEIDING
2022 – Audience categorieën - screenshot

Deze tweet ging ont-zet-tend viral. Deze persoon spotte namelijk – nadat ze een aankoop deed – een fout bij de zelfscan in de HEMA. HEMA doet (terecht) graag aan alcoholcontrole, maar misschien had deze HEMA-medewerker ook ff een alcoholtest moeten doen.

@WATERLEIDING
COR HERGAARDEN
2022 – Audience categorieën - screenshot

Geluk zit ‘m in de kleine dingen en daar was Cor getuige van. Toen hij namelijk op een dag over de markt liep, werd hij verrast door een goede daad van een groenteman. Een fijne feel good; precies waar Twitter op zat te wachten.

COR HERGAARDEN
FROEKIE29
2022 – Audience categorieën - screenshot

Faruk wist zowel een McDonald’s-medewerker als TikTok te verbluffen met zijn song bij de McDrive. Zingend (mét gitaar) gaf hij zijn bestelling door én wist hij de McDonald’s medewerker ook nog eens te laten meezingen. Zo kan het ook, mensen.

FROEKIE29
AMAL A
2022 – Audience categorieën - screenshot

Niet alleen docent Amal kon haar leerlingen waarderen, de actie van de leerlingen in kwestie werd ook op LinkedIn op prijs gesteld. Wat ze gedaan hadden? De leerlingen verrasten de docente met een speciale ‘ontress-lade’ vol met lekkernijen.

AMAL A
BESTE PODCAST

Podcasts zijn populairder dan ooit. Welke podcast laat jou urenlang geboeid luisteren, terwijl de maker óók op originele wijze de socials erbij betrekt met interactieve polls of livestreams? Laat het ons hieronder weten voor de categorie Beste Podcast!

DE RODE LANTAARN
2022 – Audience categorieën - screenshot

De Rode Lantaarn is dé podcast voor de wielerfans onder ons. Presentatoren Tim en Jonne bekijken vanaf hun bank in Amsterdam-West de laatste ontwikkelingen in het wielerpeloton, waarbij Frank Heinen, Benja Bruijning en Bram Tankink vaak aanschuiven. Met voor- en nabeschouwingen, interviews en een hoop gezelligheid. Maak kennis met de mannen via het Twitter- en Instagram-account van de Rode Lantaarn, want ja, ook die bestaan.

DE RODE LANTAARN
GEUZE EN GORGELS
2022 – Audience categorieën - screenshot

Geuze en Gorgels; de podcast van Monica Geuze en Kaj Gorgels. Met hun harde, maar fijne humor weten ze iedere week weer een ‘First World Problem’ op te lossen. Dit concept is overigens lekker interactief, want luisteraars kunnen hun eigen first world problems inzenden. Daarnaast is Geuze en Gorgels actief op Instagram waar ze de leukste fragmenten uit de podcast delen. Mét beeld, en we kunnen je zeggen: dat is genieten.

GEUZE EN GORGELS
MARC MARIE EN AAF VINDEN IETS
2022 – Audience categorieën - screenshot

Marc-Marie Huijbregts en Aaf Brandt Corstius recenseren elke week ‘iets’; van vloerbedekking tot make-up, van Willem-Alexander tot het kapitalisme. De twee zijn nogal expressief en daarom is het ó zo fijn dat de podcast ook te zien is via YouTube. Maar ook op Instagram leven ze zich uit. Hier delen ze de beste fragmenten, plaatsen ze het ‘Probleem Van De Week’ (waar volgers dan weer over mogen meedenken) én posten ze een ‘Comment Van De Week’.

MARC MARIE EN AAF VINDEN IETS
ROOKWORST DE PODCAST
2022 – Audience categorieën - screenshot

Rookworst de Podcast is een initiatief van rapper Hef; een podcast over Hiphop met mooie gesprekken dankzij spraakmakende gasten. Op het Instagram-account van de podcast worden fijne fragmenten gedeeld die je geheid naar de podcast weten te trekken. Nog leuker: Rookworst de Podcast is ook te kijken op YouTube. Duimpje omhoog, hoor.

ROOKWORST DE PODCAST
BROERS
2022 – Audience categorieën - screenshot

Broers is de podcast van Hofman-broers Rijk en Sam. Iedere week nemen ze de luisteraar mee in hun ‘wilde weekenden’ en niks lijkt te gek te zijn voor de twee. De podcast heeft een eigen Instagram-account waar foto’s en filmpjes achter de verhalen uit de podcast gedeeld worden. Daarnaast zoeken ze de interactie op met de luisteraars door zo nu en dan DM’s voor te lezen. En óf je dan in de spotlight staat.

BROERS
BESTE PERSONALITY

Denken we aan Beste Personality, dan denken we aan de meest originele en inspirerende verschijning. Voor wie drukken we op dat belletje en zetten we massaal onze notificaties aan?

BRAM KRIKKE
2022 – Audience categorieën - screenshot

Het afgelopen jaar gaf Bram wederom veel gas op social media. Hij lanceerde nieuwe YouTube-series, waaronder ‘Bram in controle’. Daarnaast blijft hij vermaken met Photoshop-humor en creatieve inhakers. Gaat die jongen met de snor er weer vandoor met de titel?

BRAM KRIKKE
KARSU
2022 – Audience categorieën - screenshot

Karsu Dönmez is een Nederlandse zangeres, pianiste, kok en influencer van Turkse komaf. Met haar grappige video’s op Instagram weet ze zowel haar Nederlandse als Turkse achterban te vermaken en inspireren.

KARSU
HANNA VAN VLIET
2022 – Audience categorieën - screenshot

Hanna is een echte motivator en dat is mede gebleken dankzij haar rol als Anne in de Netflix-serie Anne+, waar het afgelopen jaar ook een film van uitkwam. Ook op Instagram laat Hanna zien dat ze zich hard maakt voor de queer-community. Dat blijkt wel uit haar persoonlijke story’s en haar zichtbaarheid op het Instagram-account van Anne+ en het internationale Netflix-account. Hierdoor is de actrice een rolmodel geworden voor de nationale én de internationale queer-community.

HANNA VAN VLIET
QUINTY MISIEDJAN
2022 – Audience categorieën - screenshot

Quinty, online beter bekend als Quinsding, vlogt over de eigenaardige dingen die ze meemaakt. Daarnaast maakt ze video-memes en infotainment video’s, waarin ze haar volgers het een en ander aanleert. Lifehacks bijvoorbeeld. Aan humor geen gebrek bij deze 25-jarige video creator.

QUINTY MISIEDJAN
RIJK HOFMAN
2022 – Audience categorieën - screenshot

Rijk is een rijzende ster. Met verschillende YouTube-formats en een podcast met zijn broer Sam is hij niet meer weg te denken uit het social media landschap. Tussen neus en lippen door laat hij zo nu en dan zijn mening horen over maatschappelijke kwesties. Daarnaast heeft heeft hij humor; dat blijkt wel uit zijn YouTube-, TikTok en Instagram-posts.

RIJK HOFMAN
NIKKIE DE JAGER
2022 – Audience categorieën - screenshot

Niets is te gek voor Nikkie de Jager. Ze was de ster van het Eurovisie Songfestival en heeft daarnaast toffe YouTube-video’s opgenomen met onder andere Adele, Måneskin en Megan Thee Stallion. Nikkie weet te vernieuwen en te verrassen. Dat bezorgde haar opnieuw miljoenen volgers van over de hele wereld.

NIKKIE DE JAGER
ELOÏSE VAN ORANJE
2022 – Audience categorieën - screenshot

Eloïse van Oranje, beter bekend als ‘gravinfluencer’ is het eerste lid van de Nederlandse koninklijke familie dat openhartig haar leven deelt met de rest van de wereld. Op Instagram en TikTok geeft ze een uniek inkijkje in haar leven en haar openheid en positiviteit hebben haar al duizenden volgers opgeleverd.

ELOÏSE VAN ORANJE
BESTE YOUTUBER/YOUTUBE SERIE

YouTube is het nieuwe TV kijken en ook dit jaar heeft het platform voor een hoop vermaak en inspiratie gezorgd. Maar bij welke YouTube-serie of -maker ga jij er écht even voor zitten? Of van welke YouTuber kan jij maar geen genoeg krijgen?

BOOS
2022 – Audience categorieën - screenshot

Weg met de confetti: BOOS neemt haar taak als consumentenprogramma voor jongeren steeds serieuzer. Van grensoverschrijdend gedrag tot misstanden bij kamerverhuurders; Tim en Marije kaarten het aan en duiken er altijd vol overgave in. De YouTube-serie van BNNVARA is al een aantal jaar bekend en succesvol, maar met de aflevering rondom het The Voice Of Holland-schandaal bereikte het programma een groter publiek dan ooit tevoren.

BOOS
VAKKENVULLERS
2022 – Audience categorieën - screenshot

Of je nu zelf ooit in een supermarkt hebt gewerkt of niet: Vakkenvullers is scherp, grappig en ontzettend herkenbaar. De AVROTROS NPO 3-serie is hét bewijs dat een serie voor jongeren daadwerkelijk jonge makers moet hebben om het real te laten voelen.

VAKKENVULLERS
JOARDY SEASON
2022 – Audience categorieën - screenshot

Dé online VPRO NPO 3-serie gebaseerd op het typetje Harco, gespeeld door acteur en schrijver Jim Deddes. Joardy Season is een eigenaardige samenstelling van vreemde verhalen waarin steeds een ander tragikomisch figuur centraal staat. Laat Harco maar ratelen, dan is menig kijker al tevrede

JOARDY SEASON
NIKKIETUTOTRIALS
2022 – Audience categorieën - screenshot

Nederlands’ allergrootste YouTuber. Nikkie blijft verwonderen én vermaken, want ook dit jaar wist ze weer met een hoop spraakmakende gasten voor de camera te verschijnen. Van Adele tot Songfestival-winnaar Måneskin; Nikkie kreeg het voor elkaar.

NIKKIETUTOTRIALS
OPEN KAART
2022 – Audience categorieën - screenshot

De serie Open Kaart, waarin bekende Nederlanders zichzelf blootstellen aan de hand van een diepgaand interview, was afgelopen seizoen opnieuw een groot succes. Interviewer Robbert Rodenburg wist in het vierde seizoen heel wat spraakmakende gasten voor de camera te krijgen en dat zorgde voor mooie, bijzondere momenten die niet onopgemerkt zijn gebleven.

OPEN KAART
BESTE TWITTERAAR

Wie maakt keer op keer indruk in slechts 280 tekens? Wie komt steeds vlijmscherp en met de nodige portie humor uit de hoek? Wie weet onderwerpen te duiden of meningen te ventileren op een manier waarop geen andere Twitteraar dit kan?

 

HOW CAN I MAKE THIS ABOUT ME
2022 – Audience categorieën - screenshot

Het Twitter-account ‘How can I make this about me’ toont ongemakkelijke voorbeelden van ogenschijnlijk menselijk narcisme. ‘Genoeg over mij, wat vind jij van mij..?’, zoals ze het zelf mooi verwoorden. Wie er ook achter dit account zit, people love it.

HOW CAN I MAKE THIS ABOUT ME
MAARTEN HOPMAN
2022 – Audience categorieën - screenshot

Hij schrijft, hij acteert, hij zingt én hij scoort hit na hit op Twitter. Viral gaan is wekelijkse kost voor Maarten en dat heeft hij te danken aan zijn fijne humor. Verschijnt geregeld op The Best Social Media. En terecht.

MAARTEN HOPMAN
ISA YUSIBOV
2022 – Audience categorieën - screenshot

Op zijn veertiende vluchtte Isa naar Nederland en zonder de taal te spreken begon hij een compleet nieuw leven. Nu, zeventien jaar later, is hij geopolitiek analist, feminist en atheïst en weet hij ook nog eens in 280 tekens mooie en eerlijke boodschappen te delen op Twitter.

ISA YUSIBOV
JASON
2022 – Audience categorieën - screenshot

Met openheid over zijn transitie en strijd voor een betere jeugdzorg heeft Jason, zelf ervaringsdeskundige, indruk gemaakt bij een groot publiek. Hij spreekt zich uit op Twitter en wist ook velen te raken in de naar hem vernoemde documentaire. Ondanks alles weet Jason de positiviteit erin te houden en brengt hij onvermoeibaar stukje bij beetje verandering in het systeem.

JASON
SANNE TEN WOLDE
2022 – Audience categorieën - screenshot

Filosofie docente Sanne weet geregeld te scoren met fijne, grappige tweets over haar leerlingen. Daarnaast heeft ze het afgelopen jaar op een bijzondere en kwetsbare manier laten zien hoe ze met het verlies van haar broertje Ruud ten Wolde omgaat.

SANNE TEN WOLDE
BESTE INSTAGRAMMER

Je zou soms bijna vergeten dat Instagram zóveel meer is dan perfect gedecoreerde plaatjes en de talloze selfies. Het platform ademt inspiratie dankzij het enorme aanbod aan opvallende en creatieve content. Wie blinkt uit in diens feed posts, interactieve story’s, creatieve Reels of interessante livestreams?

LONGENEESLIJK
2022 – Audience categorieën - screenshot

De Tilburgse Eva heeft uitgezaaide longkanker en is ongeneeslijk ziek verklaard. Op haar Instagram-account @longeneeslijk geeft ze een eerlijk kijkje in haar leven over scans, chemokuren en spannende uitslagen. En dan tóch positief kunnen blijven; daar kunnen we allemaal wel iets van opsteken.

LONGENEESLIJK
JOEY JAQ
2022 – Audience categorieën - screenshot

De Amerikaanse Joey emigreerde naar Nederland voor de liefde. Hij neemt typische Nederlandse clichés op de hak en weet daarmee honderdduizenden views binnen te harken. Je zult ‘m herkennen aan de heerlijke sketches en aan z’n Nederlands-Amerikaans accent en geloof ons: dat is genieten.

JOEY JAQ
POLITIEKE JONGEREN
2022 – Audience categorieën - screenshot

Dit account bekritiseert acties van politici en andere opiniemakers, vanuit het perspectief van jongeren. De 27-jarige Nugah, de persoon achter het account, heeft zichzelf als doel gesteld om jongeren te helpen maatschappelijk actief te worden en kritisch te denken. Lekker bezig, Nugah.

POLITIEKE JONGEREN
JOANN VAN DE HERIK
2022 – Audience categorieën - screenshot

Hét boegbeeld van body positivity. Joann bereikt een groot en internationaal publiek met de belangrijke boodschap dat fashion voor iedereen is. Ze doorbreekt taboes en laat regelmatig haar kwetsbare kant zien. Ga zo door, Joann.

JOANN VAN DE HERIK
DUTCH AFFIRMATIONS
2022 – Audience categorieën - screenshot

Een must op je tijdlijn. Het Instagram-account Dutch Affirmations deelt affirmaties die wij als typische Nederlanders maar al te graag omarmen. Chagrijnig vanwege die zoveelste Hollandse regendag? Met Dutch Affirmations is je humeurigheid als sneeuw voor de zon verdwenen.

DUTCH AFFIRMATIONS
BESTE GAMER

Welke gamekoning(in) zorgt voor spannende content die volgers blijft boeien? Wie weet op creatieve wijze de verbinding tussen gamen en social media te maken en bouwt daar een waardevolle community mee op?

BASSISTENTJE
2022 – Audience categorieën - screenshot

Bassistentje is een gamer zoals geen ander: Bas van Velzen is namelijk een ware alleskunner. Op YouTube staat ‘ie bekend als koning van de vrije trap, maar Bassistentje is óók nog eens rete-muzikaal en extreem grappig. Klinkt als een perfecte combinatie voor bijzonder vermakelijke socials – en dat is het ook.

BASSISTENTJE
JARNO OPMEER
2022 – Audience categorieën - screenshot

Move over Max: Jarno Opmeer is hard op weg om hét F1-talent van Nederland te worden. De e-sporter werd daarom dit jaar beloond met een contract bij Red Bull-concurrent Mercedes. En terecht ook, want Jarno kan niet alleen uitzonderlijk goed een Formule 1-wagen besturen, maar beschikt ook over veel specialistische race-kennis. Daarnaast cruised ‘ie ook lekker op TikTok, met z’n 120k volgers.

JARNO OPMEER
XSYOSS
2022 – Audience categorieën - screenshot

Kimberley van de Grop is één van de grootste vrouwelijke gamers op Twitch. Samen met haar community speelt xSyoss games als Pokémon, Total War en League Of Legends. Ze dankt haar hoge volgersaantal aan de manier waarop ze met haar kijkers communiceert: ze stelt zich altijd open voor de chat en gaat hierbij vrijwel geen vraag uit de weg.

XSYOSS
PUXQUE
2022 – Audience categorieën - screenshot

Winnaar van vorig jaar en ook dit jaar weer enorm lekker bezig: Puck van den Brekel, aka Puxque, is misschien wel de vrolijkste gamers die er is. Ze houdt van het contact met haar volgers, en zet deze dan ook altijd voorop. Niet alleen zijn haar diverse games leuk om te kijken, maar ook haar persoonlijkheid werkt bijzonder aanstekelijk.

PUXQUE
YARASKY
2022 – Audience categorieën - screenshot

Yarasky is mega op YouTube, en wij snappen wel waarom. Jan Caspers speelt namelijk met evenveel enthousiasme een gortdroge farming simulator als dat hij een auto steelt in GTA – een talent dat gewaardeerd wordt door honderdduizenden streamers, zo bewijzen zijn social cijfers.

YARASKY
CHATMO
2022 – Audience categorieën - screenshot

De ster van Mohamed Rashid aka Chatmo is rijzende. Zo ging de Nederlander met Somalische roots dit jaar door de magische 100K subscribers-grens op YouTube, mede dankzij zijn hilarische GTA-roleplaying video’s. Is net zo handig met een assault rifle in Fortnite als met zijn telefoon op socials. Chatmo gaat namelijk lekker op YouTube, Twitch, TikTok én Insta.

CHATMO
BESTE ARTIEST

Tegenwoordig moet je als artiest – naast het hebben van een goede stem, soepele heupen en de looks – ook nog eens uitblinken op social media. Van interactie met fans tot het teasen naar nieuwe releases: welke artiest weet zich hierin te onderscheiden van anderen en volgt daarmee rapper Snelle op?

SERA
2022 – Audience categorieën - screenshot

Sera is zangeres en weet op TikTok haar fans te bereiken en ontroeren. Haar talent wordt steeds vaker ontdekt door andere artiesten. Zo reageerde Katy Perry eens op een van haar video’s. We bedoelen maar. Sera heeft twee eigen nummers (Only Us en Take A Chance) die allebei viral zijn gegaan op TikTok.

SERA
S10
2022 – Audience categorieën - screenshot

Stien, beter bekend als S10, is een Nederlandse Hiphop-artiest. Ze doorbreekt taboes met haar zang, rap en spoken words. Met haar openheid over gevoelige onderwerpen als mentale gezondheid weet ze veel jongeren te inspireren, zowel in haar muziek als via social media. Kwetsbaar, eigenzinnig en indrukwekkend; zo kan haar muziek worden omschreven. Goede redenen dat ze geselecteerd is als Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival 2022.

S10
YADE LAUREN
2022 – Audience categorieën - screenshot

Zangeres Yade Lauren is in korte tijd ontzettend snel gegroeid. Op TikTok groeide haar fanbase dankzij het nummer ‘In De Nacht’, dat door veel TikTok-gebruikers geplaybackt werd in video’s. Niet alleen op TikTok is de zangeres populair, want ook op Instagram is ze heel wat volgers rijk, dankzij haar mix aan muzikale en persoonlijke content.

YADE LAUREN
MEAU
2022 – Audience categorieën - screenshot

MEAU is zangeres, songwriter en producer. Ze maakt muziek over kleine, pure en dagelijkse onderwerpen als liefde, persoonlijke ontwikkeling en eenzaamheid. Mede dankzij het delen van covers ging ze viral op TikTok. Daarna maakte ze haar doorbraak met haar eigen muziek, wat ook via TikTok gebeurde. Dit lied had destijds nog geen naam, maar samen met haar volgers bedacht ze de titel ‘Dat Heb Jij Gedaan’. De rest is geschiedenis.

MEAU
ANTOON
2022 – Audience categorieën - screenshot

Antoon is rapper, zanger en producer. Zijn raps zijn niet standaard en dat blijkt wel uit zijn originele songteksten. Het lied ‘Hyperventilatie’ ging ontzettend viral op TikTok en dankzij die hit heeft hij inmiddels met een aantal Nederlandse artiesten mogen samenwerken. Over TikTok gesproken, op dit platform laat Antoon zien hoe zijn nummers tot stand zijn gekomen.

ANTOON
SOR
2022 – Audience categorieën - screenshot

Rapper Sor weet op unieke wijze muziek te maken en produceren. Hij krijgt het voor elkaar om klassieke muziek te combineren met rap. Doordat Sor doof is, gaat hij nóg creatiever om met het maken van muziek. Dat blijkt ook wel uit zijn Instagram-account; de muzikaliteit spat ervan af. Fun fact: de rapper won het programma Maestro.

SOR
BESTE TWITCHER

Twitch is zóveel meer dan alleen gamen. Twitchers slepen je net zo graag mee de straat op of hun bubbelbad in. Welke Twitcher zorgde ervoor dat kijkers hun aandacht er het beste bij hielden tijdens de vaak urenlange streams?

HAPPYCHEFTV
2022 – Audience categorieën - screenshot

Sven was 15 jaar lang chef-kok in onder andere Michelin-restaurants, maar hing zijn koksmuts aan de wilgen om meer tijd met zijn dochter te kunnen doorbrengen. Godzijdank begon hij het koken te missen en toont hij nu dagelijks hoe hij de meest ingewikkelde recepten in elkaar draait op Twitch. Leuke bonus: ook als hij iets lekkers gaat eten op het terras of lekker gaat vissen mogen we als kijker meekijken.

HAPPYCHEFTV
SAAR
2022 – Audience categorieën - screenshot

Saar schiet in haar streams alle kanten op: het ene moment hakt ze een moeilijke Elden Ring-baas in mootjes, terwijl ze bij de volgende stream vrolijk een pasta in elkaar draait. Tussendoor durft ze d’r vingers ook te branden aan games die niet gegarandeerd een groot publiek trekken, zoals Professor Layton. Saar doet het met evenveel plezier als flair: goed voor een welverdiende nominatie!

SAAR
QUCEE
2022 – Audience categorieën - screenshot

Je kunt tegenwoordig beter schrijven over wat Qucee níet is (vrouw, Ajax-fan, Belg) dan over wat hij wél allemaal doet. Oké, gaan we toch: rapper, presentator, podcastmaker, vader én allround goede gast. En dan is ‘ie óók nog eens een van de leukste Twitch-streamers, getuige onder andere zijn hilarische GTA Roleplaying-streams.

QUCEE
SERPENTGAMEPLAY
2022 – Audience categorieën - screenshot

Rick Broers leek ooit het stereotype gamer, maar heeft de laatste jaren keihard bewezen dat ‘ie veel meer kan op Twitch. Zoals het in elkaar zetten van een IKEA-kast, of wappie-demonstraties bezoeken en in zijn geheel livestreamen. Zo krijgen zijn streams toch een maatschappelijk randje – al genoten we net zoveel van Ricks gezucht en gepuf in zijn Nederland In Beweging-stream.

SERPENTGAMEPLAY
TRUCKER_DYLAN
2022 – Audience categorieën - screenshot

Met de vlam in de pijp scheurt Dylan door onder andere Nederland, Frankrijk en Engeland – geen land te ver voor de jonge trucker. Daarbij streamt Dylan ook nog eens zijn gehele reis live op Twitch én beantwoordt hij (met twee handen aan het stuur!) de vragen uit zijn chat. Mensen zullen zich misschien afvragen wat er leuk aan is, het volgen van een trucker, maar wie als meekijkende bijrijder in zijn cabine stapt zal snel beamen dat dit zeker een nominatie voor Beste Twitcher verdient!

TRUCKER_DYLAN
DANIËL LIPPENS
2022 – Audience categorieën - screenshot

Daniël Lippens trekt alles uit de kast op Twitch: soms lijkt het meer op een professioneel televisieprogramma dan op een livestream. Zo heeft hij Daniel’s Twitch Talkshow opgezet, waarbij de SLAM!-dj met acht andere streamers tegelijkertijd in discussie gaat. Ook organiseerde Daniël een heuse datingshow op Twitch. Die veelzijdigheid moet beloond worden: daarom maakt hij kans op de award voor Beste Twitcher van 2022!

DANIËL LIPPENS
BESTE TIKTOK'ER

TikTok is hét platform voor nieuw talent. Wie verschijnt er steeds weer met diens gezicht op de For You-pagina? En welke TikTok’er springt op geheel eigen wijze in op de laatste TikTok-trends?

APSON ARMY
2022 – Audience categorieën - screenshot

Je zou ‘m één van de meest grappige TikTok’ers van Nederland kunnen noemen: Apson Army. De TikTok’er kent geen schaamte en daardoor zijn z’n sketches on point. Hij doet dit volledig op z’n eigen manier en weet daardoor geregeld viral te gaan.

APSON ARMY
MARTHWUBBLES
2022 – Audience categorieën - screenshot

Marthe Woertman, beter bekend als marthwubbles, is met haar 1,1 miljoen volgers ook flink internationaal doorgebroken. Marthe’s doel is om anderen te inspireren en om de grenzen van gendernormen op te zoeken en te doorbreken. Daarnaast wil ze een groot platform opbouwen, zodat gay zijn, naar eigen zeggen, eindelijk doodnormaal kan worden.

MARTHWUBBLES
ROTTERDAMSE POETSQUEEN
2022 – Audience categorieën - screenshot

Een hekel aan schoonmaken? Nou, niet met Charo. Beter bekend als de Rotterdamse poetsqueen (met heel veel natte T’s). Charo deelt de meest handige schoonmaaktips en doet dat met een, jawel: Rotterdams accent. Naast het feit dat haar tips ontzettend handig zijn, is het ook een genot om naar te kijken.

ROTTERDAMSE POETSQUEEN
LILHANDI
2022 – Audience categorieën - screenshot

Endri, beter bekend als Lilhandi, heeft een spierziekte en zit daarom in een rolstoel. Hij maakt dagelijks video’s waarin humor de boventoon voert en hij drijft regelmatig de spot met zijn ziekte. Zijn account beschrijft Endri als ‘een gezellig en positief account, dat je niet te serieus moet nemen’. En die positiviteit werkt aanstekelijk.

LILHANDI
RHODÉ KOK
2022 – Audience categorieën - screenshot

De 17-jarige Rhodé deelt humoristische ‘vlogs’ en gaat mee met de trends op TikTok. Ze weet zich helemaal ‘eigen’ neer te zetten en dat wordt gewaardeerd door haar volgers. Een beetje zelfspot hier en daar; Rhodé weet wel hoe ze het moet aanpakken.

RHODÉ KOK
BESTE POSITIVE IMPACT

Social media is dé plek voor gesprekken over maatschappelijke onderwerpen, zoals diversiteit en inclusiviteit. Wie gebruikt zijn bereik om met diens content volgers positief te beïnvloeden?

LOTTE VAN EIJK
2022 – Audience categorieën - screenshot

Lotte (she/her/hot) is een echte Rotterdamse met het hart op de tong. Ze geeft op ludieke wijze motivational speeches en maakt taboes bespreekbaar. Met haar content helpt ze mensen die onzeker zijn of die niet goed in hun vel zitten. Ze is de vriendin die je wil bellen als je je rot voelt en die dan preciés weet wat te zeggen.

LOTTE VAN EIJK
WOONPROTEST
2022 – Audience categorieën - screenshot

Het Woonprotest is een van de grootste (woon)protesten) dat ooit is opgezet door jongeren via social media. Dit account eist een betaalbare woonruimte voor iedereen en maakt zich hard om een einde te maken aan de wooncrisis, door middel van social en offline demos.

WOONPROTEST
NIET MIJN SCHULD/COMPENSATIE PROTEST
2022 – Audience categorieën - screenshot

NietMijnSchuld / Compensatie Protest zet zich in voor studenten die onder het leenstelsel vallen en daardoor met hoge schulden opgezadeld zitten. Ze komen op voor een schuldenvrije basisbeurs, compensatie voor de leenstelselgeneratie en een ruime onderwijsbegroting door middel van demo’s, gesprekken met politici en uiteraard via online activisme.

NIET MIJN SCHULD/COMPENSATIE PROTEST
THORN VINEYARD
2022 – Audience categorieën - screenshot

Thorn is presentator, acteur, activist , drag king en een inspirerend voorbeeld voor mensen die worstelen met gender. Diens TikTok en Instagram-accounts staan vol met inspirerende en leerzame content. Daarnaast zagen we hen dit jaar in Anne+ de film en werd Thorn dit jaar ouder van diens eerste kindje.

THORN VINEYARD
BOOS
2022 – Audience categorieën - screenshot

De YouTube-serie BOOS heeft het afgelopen jaar veel impact gemaakt met een aflevering over grensoverschrijdend gedrag bij de talentenshow The Voice of Holland. De aflevering is inmiddels meer dan 10 miljoen keer bekeken en heeft enorm veel teweeggebracht in de gehele creatieve industrie en daarbuiten.

BOOS
KING FAISEL
2022 – Audience categorieën - screenshot

Faisel, beter bekend als King Faisel, is de eerste Nederlandse out gay rapper. Zijn track No Intro gaat onder andere over het kunnen zijn wie je bent en je niet anders voor hoeven doen. Hiernaast is hij vlogger en is hij te zien in de hepatitis B campagne in samenwerking met Man tot Man. De rapper zet zich in om verandering in de hiphop-industrie teweeg te brengen om zo meer ruimte te maken voor leden van de LHBTI-community.

KING FAISEL
BESTE POLITICUS

Welke politicus wint terrein op social media met creatieve en originele content? Wie bewijst dat politiek allesbehalve saai is en verdient jouw stem in de digitale democratie?

FARID AZARKAN-DENK
2022 – Audience categorieën - screenshot

Farid Azarkan kan er wat van in de politiek én op social media. Hij weet een fijne balans te creëren tussen humor, werk en zijn privéleven. Farid kan behoorlijk grappig uit de hoek komen en dat is, sorry not sorry, best uniek voor iemand uit de Tweede Kamer.

FARID AZARKAN-DENK
ROB JETTEN-D66
2022 – Audience categorieën - screenshot

Rob is en blijft een must op je Instagram-tijdlijn. Zijn posts zijn een fijne combinatie van politiek en zijn privéleven. Hij zet zich in voor klimaat en duurzame energie en spreekt zich uit over homohaat. Daarnaast spat zijn vrolijkheid van je beeldscherm af. Nee, je zult niet de eerste zijn met een zwak voor Rob.

ROB JETTEN-D66
JADE JOSSTEN-GROENLINKS
2022 – Audience categorieën - screenshot

Ze is nog jong, maar de 19-jarige Jade steekt haar mening niet onder stoelen of banken als het om maatschappelijke kwesties gaat. Dat heeft ervoor gezorgd dat ze inmiddels raadslid van Groenlinks Venlo is. Van TikTok tot Twitter en Instagram; Jade is overal te vinden op social media. En dat is maar goed ook, want haar ongezouten mening wordt op prijs gesteld.

JADE JOSSTEN-GROENLINKS
PIETER OMTZIGT-ONAFHANKELIJK KAMERLID
2022 – Audience categorieën - screenshot

Pieter Omtzigt, inmiddels onafhankelijk Kamerlid, is al lange tijd actief op Twitter. Ook het afgelopen jaar liet hij geregeld van zich horen. Pieter weet ingewikkelde zaken kritisch en behapbaar uit te leggen. En die transparantie is iets waar veel Nederlanders behoefte aan hebben. Ga zo door, Pieter!

PIETER OMTZIGT-ONAFHANKELIJK KAMERLID
MIEKE MEGAWATI VLASBLOM-BIJ1
2022 – Audience categorieën - screenshot

Mieke, lijsttrekker van BIJ1 Rotterdam, is jong, onbevangen, activitstisch en weet hoe social media werkt. Op Instagram en Twitter neemt ze haar volgers mee in het leven als politica bij BIJ1. En dat wordt gewaardeerd door haar volgers.

MIEKE MEGAWATI VLASBLOM-BIJ1
PETER KWINT-SP
2022 – Audience categorieën - screenshot

Peter deelt naast zijn politieke mening geregeld dingen over zijn privéleven en hobby’s. Staat liever met een korte mouwen-shirt in de Tweede Kamer dan in pak. Daar kreeg hij nogal kritiek op, maar Peter is de moeilijkste niet en wist de persoon de mond te snoeren. Op z’n Peters.

PETER KWINT-SP
BESTE NIEUWKOMER

New year, new nieuwkomer! Wie bestormde afgelopen jaar op geheel eigen wijze het internet? Welke creatieve maker verdient het om nóg meer gezien en geliked te worden dankzij verrassende social content?

WAT IK MIS IN DE SUPERMARKT
2022 – Audience categorieën - screenshot

Wat mis jij in de supermarkt? Een pak huisjesmelk? Of een Calvé pindakaars? Het account @watikmisindesupermarkt deelt alle producten die we missen in de supermarkt. Aan creativiteit geen gebrek; het account weet steeds weer te vernieuwen en te verrassen. Daarnaast blijven ze groeien en worden de posts enorm veel gedeeld. En dat in slechts één jaar tijd!

WAT IK MIS IN DE SUPERMARKT
AKA LUUK
2022 – Audience categorieën - screenshot

Luuk, beter bekend als Aka Luuk, is een TikTok’er met humor. Hij weet perféct in te spelen op de laatste trends en reageert geregeld op hilarische wijze op de comments onder zijn video’s. Daarnaast maakt hij grappige video’s door met anderen te ‘duetten’. Fun fact: Luuk is de guy uit een bekende PostNL reclame, waar hij dan weer grapjes over maakt op TikTok.

AKA LUUK
SJOERD SCOTT
2022 – Audience categorieën - screenshot

Sjoerd is afkomstig van Sint Maarten en woont nog niet zo lang in Nederland. Humor neemt de overhand in zijn TikToks, die voornamelijk gaan over de meest ‘Nederlandse’ dingen. Denk aan hagelslag en de NS. Het afgelopen jaar heeft Sjoerd zich flink bewezen op het platform; vrijwel iedere video ging viral. Goed werk, Sjoerd.

SJOERD SCOTT
ESMEE ZIZZY
2022 – Audience categorieën - screenshot

Esmee (19) is nog jong, maar al honderdduizenden volgers rijk op TikTok. Aan humor en zelfspot geen gebrek in haar video’s. En laten mensen dat nou nét waarderen. Esmee maakt relatable content en weet haar volgers telkens weer te vermaken. Go, Esmee!

ESMEE ZIZZY
NAOMI REESING
2022 – Audience categorieën - screenshot

Praten over shit op internet. Dat is letterlijk wat de 25-jarige Naomi doet. Jarenlang durfde ze niet te praten over hoe haar Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) haar leven beheerste. Tot ze besloot het taboe te doorbreken, door middel van openhartige, grappige en pijnlijk herkenbare video’s op TikTok. En dat zorgt voor herkenning en steun.

NAOMI REESING