2023 – Business categorieën
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Welk bedrijf heeft hart voor de zaak én maakt zich hard voor een maatschappelijke boodschap op social? Wie stak zijn nek uit voor diversiteit, nam inclusie onder de arm en ging er met gestrekt been in met een maatschappijkritische post of campagne?
Even je socials checken op de fiets: het lijkt misschien onschuldig, maar dat is het niet. Bij maar liefst 68% van de ongelukken speelt afleiding namelijk een rol. Interpolis wil meer bewustwording creëren over dit probleem en lanceert de campagne Mis Niks. En dat heeft effect: 59% van alle tieners die de campagne ziet, is van plan nooit meer hun telefoon op de fiets te gebruiken.
Artsen Slaan Alarm op TikTok, want waar vape is, is vuur. Deze schadelijke nieuwe trend mag dan voor sommige jongeren ‘cool’ lijken, maar vapen is allebehalve goed voor je. Artsen zien met lede ogen aan hoe influencers het product ook nog eens promoten en besluiten in te grijpen met een vriendelijke, maar dringende oproep.
BNNVARA steekt vaker de nek uit om taboes te doorbreken en reikt ook deze keer de hand naar een kwetsbare doelgroep. Met de campagne ‘Abortus Is Geen Misdaad’ deden zij via YouTube en andere social media kanalen de oproep om abortus uit het Wetboek van Strafrecht te schrappen. De campagne bereikte de Tweede Kamer en er werd zelfs een motie ingediend over dit voorstel.
Welke social activaties en promoties spanden afgelopen jaar de kroon? Wat was de koning der campagnes, die alleen nog een kroon op het werk mist? Let op: de campagne moet echt om de toepassing van social media gaan.
In de maand mei domineerde één opvallend fenomeen de For You Page van heel Nederland: de grensverleggende reis van New York Pizza naar Ibiza, waar 18 prominente Nederlandse content creators zich gezamenlijk aan waagden. Elk moment van deze reis werd meteen vastgelegd en direct gedeeld, waardoor er een hoop betrokkenheid werd gecreëerd. De campagne viel in de smaak en werd dan ook een hit op het internet.
De campagne #Blijfgaan met Tobias en Daan is een slimme manier van reclame maken voor KPN. Het ziet, hoort en voelt niet als een commercial door de speelse content die het duo maakt in hun video’s, die regelmatig viraal gaan. KPN heeft hiermee de verbinding met hun doelgroep duidelijk gevonden.
Welk bedrijf gaat door het geluid met hun tone of voice, zorgt voor een hoop online volume en laat zijn stem horen als dat nodig is? Wie galmt er nog steeds na met ijzersterke comments en is helemaal in harmonie met de doelgroep?
WWF zet zich natuurlijk in voor onze natuur en uitstervende dieren en dat nemen zij zeer serieus. Maar dat betekent zeker niet dat zij geen lol kunnen maken met hun community op social media, want ook op het toetsenbord hebben zij namelijk groene vingers. Met hun grappige en uitdagende comments bereiken zij ook nog eens een compleet ander publiek en sturen ze andere bedrijven soms flink het bos in.
Grappig, over de top en soms een beetje sassy: HEMA heeft niet alleen de smaak van rookworst en tompouce goed te pakken, maar ook hun community management op social media smaakt naar meer. Mocht je dus reageren op een post van ‘SLAYMA’, reken dan maar alvast op een haarscherpe reactie.
Bij Amnesty strijden ze elke dag voor mensenrechten en ook op social media zijn zij zeker niet bang om hun stem te laten horen. Zonder mensen te beledigen en met een knipoog, maar wel met een overduidelijk statement. Hiermee komen zij op voor kwetsbare groepen en laten zij ook online niemand in de kou staan.
Een bekend gezicht in een campagne zorgt voor meer bereik, maar wél alleen met de juiste persoon. Welke campagne was zo’n goede match met de influencer, dat het gemiddelde datingprogramma er jaloers op zou zijn? Wie had de beste creatieve campagne met een bekende content creator?
Welk bedrijf veroverde het internet met scherpe inhakers op actualiteiten, nog vóórdat jij je eerste koffie op had? Wat was nou echt de meest verbluffende, grappige en creatieve inhaker die ervoor zorgde dat je die koffie ook meteen weer uitspuugde van het lachen?
Je zou denken dat een schildpad weinig te maken heeft met de verhoogde rente op studieschuld, maar toch legde het Wereld Natuur Fonds de link: tranen. Waar deze vlinders normaal de tranen van schildpadden dronken, kunnen ze nu terecht bij Nederlandse studenten. Het nieuws over de rente was misschien om te janken, maar deze inhaker gaf studenten toch heel even vleugels.
Wat doe je als je ziet dat een ander merk plotseling jouw bloedeigen clubkleuren gebruikt voor hun nieuwe huisstijl? Ons niet bellen: laat dat maar aan Sanquin over. In plaats van polariseren, besloten zij om de verbinding te zoeken met Odido. Deze slimme inhaker zette de telefoonmaatschappij voor het blok en kon rekenen op een hoop applaus op social media.
Zingende lijsttrekkers? AI AI captain! Fake it or leave it weet alles van AI-tools en Deepfake en haakt precies op het juiste moment in op de Tweede Kamerverkiezingen. Zo wordt Pieter Omtzigt plots omgetoverd tot getatoeëerde zanger met gitaar en blijken Thierry en Geert enorm veel Zin In De Zomer te hebben. De satirische video gaat meteen viraal en wordt zelfs bij alle talkshows getoond.
De verschrikkelijke oorlog die woedt in Gaza houdt de hele wereld bezig en blijft voor velen een gevoelig onderwerp. Toch weet Ramsey Nasr bij BNNVARA de juiste woorden te vinden en raakt hij heel Nederland met zijn indrukwekkende stuk. De video vliegt het internet over en stopt niet bij onze landsgrenzen: ook internationaal wordt deze bizar veel gedeeld.
Wat was de video met de meeste impact, de mooiste boodschap of de meest originele insteek? Welke beelden op social media van creatieve breinen staan nog steeds op jouw netvlies gebrand?
Een video die nogal wat indruk maakt en je direct aan het denken zet. Want een appje sturen op de fiets lijkt misschien onschuldig, maar kan desastreuze gevolgen hebben. Wefilm wil jongeren met deze aangrijpende video bewust maken van de gevaren van social media in het verkeer. Hiervoor zetten ze zangeres Danique in, die meteen zorgt voor een groot bereik. En dat is belangrijk, want die ene like of dat ene korte appje naar je crush zou namelijk heel goed je laatste kunnen zijn.
Als je denkt aan PSV, neem je in die gedachte meestal ook Philips mee. Mocht er toch nog geen lampje gaan branden, dan wordt de hoofdsponsor in deze video mooi in beeld gebracht door de in 2005 overleden Frits Philips zelf. De door AI gegenereerde versie van Philips kondigde het 110-jarige sponsorschap aan in een oase van rust. En Ai, ai, ai, dat resultaat heeft menig andere video compleet buitenspel gezet.
‘No sleep till inclusion is real.’ De slogan zegt het al: The Social Hub gaat net zo lang door tot iedereen zichzelf mag zijn. De video draait dan ook om het zichtbaar én hoorbaar maken van de LHBTQI+-community, zonder stereotypes. De hoofdrollen worden gespeeld door hun eigen cast, die hun verhaal doen over de dingen die hen wakker houden ‘s nachts. Puur, oprecht en een licht in de duisternis voor velen.
Wie had ooit gedacht dat een kattenborstel het internet zou veroveren? Bij bol hebben ze de klauwen uit de mouwen gestoken om dit samen met Tim Koehoorn voor elkaar te krijgen en dat is nogal uit de klauwen geëscaleerd. In de video zie je hoe kattenborstel Marcel het leven van Tim overneemt en die video is niet voor de poes. Hij gaat dan ook meteen viraal en kattenborstel Marcel heeft inmiddels het hele internet overgenomen.
Welke social pionier van 30 jaar of jonger weet diens talent en ambitie om te zetten in originele en effectieve content? Wie wordt dit jaar hét talent van de social media-branche?
Met haar 27 jaar heeft Guylou al een indrukwekkende verzameling aan inhakers en producties op haar naam staan. Het bedenken van concepten, regisseren van video’s of bewerken van beeldmateriaal: ze draait haar hand er niet voor om. En al deze rollen laat ze met een hoop enthousiasme schitteren voor verschillende topmerken, zoals bol en Pathé. Een veelzijdig nieuw talent dus.
Julien Kooij, social journalist bij BNNVARA/3FM, is een veelzijdige media maker en presentator voor diverse sociale kanalen van de zender. Hij onderscheidt zich door zelf content te bedenken, maken, monteren en presenteren. Julien staat bekend om zijn scherpe humor en het opzoeken van grenzen zonder het menselijke aspect te verliezen. Of hij nu een studentenvereniging, daklozenopvang, festival of concert bezoekt; hij omarmt zijn omgeving en wordt op zijn beurt door hen omarmd.
Wie kan er praten als een brugman, maar heeft er ook daadwerkelijk iets te zeggen? Welke podcast sloeg een brug met social media en zette alle zeilen bij om luisteraars in hun vaarwater te krijgen? We zoeken hier naar podcasts waarbij de social kanalen goed worden ingezet om de zakelijke boodschap van de podcast te versterken.
Voorheen Schaamteloos Randstedelijk: de naam zegt eigenlijk al meteen waar deze podcast over gaat. Doortje Smithuijsen en Perre van den Brink houden de jonge stedeling elke week een spiegel voor en onderzoeken de paradoxale systemen om ons heen. Op Instagram en TikTok betrekt de podcast volgers direct bij de podcast en hiermee zorgen zij voor flink wat interactie met hun community. Grappig en soms lekker op ‘t rand(stad)je.
De Pride Side podcast is samen met en voor de gemeenschap gemaakt, met steun van Mastercard. In de podcast brengen zij de verhalen en termen van de trans- en non-binaire gemeenschap naar een breder publiek, met Fred van Leer als verbindende factor. Ondanks zijn eigen betrokkenheid bij de LGBTQIA+ gemeenschap, begeleidt Fred de gasten om complexe onderwerpen helder uit te leggen aan het thuispubliek.
Van komische imitaties tot serieuze boodschappen: op TikTok kan écht alles. Maar welk merk wist het afgelopen jaar vliegensvlug op de trends in te springen? Wie trok er een sprintje om de aandacht van hun volgers direct vast te houden in de eerste drie seconden?
NS is niet alleen de dagelijkse vervoerder voor veel mensen, maar gaat ook als een sneltrein op TikTok. Met hun komische video’s en scherpe reacties laten zij zien dat ze hun social skills lekker op de rails hebben. Hiermee zetten ze hun community op het juiste spoor en zijn andere merken op TikTok het spoor bijster.
Droog, sarcastisch, flauw of hilarisch. Hoe je het ook wil noemen: aan humor geen gebrek in de TikToks van Libero Aankoop. Een vertrouwd gezicht dat van goeden huize komt om een komisch kijkje te geven achter de voordeur van anderen. Want wie wil er nu niet lachen om rare slaapkamerteksten, vreemde meubelopstellingen of bizarre toiletgewoontes?
HEMA maakt er absoluut geen (stamp)potje van op TikTok en mag dan ook gezien worden als een echte rising star. Inspelen op trends, hun eigen ‘soapserie’ Sappige Tijden en een hoop scherpe reacties: de TikTok’s van HEMA zijn niet voor de tompoes. En met deze strategie trekken zij veel nieuwe leden aan tot hun authentieke community.
KLM vliegt er lekker in op TikTok en stijgt inmiddels tot grote hoogten met hun reislustige content. Met hun grappige én informatieve video’s geven zij hun community vleugels en gaan ze zelfs wereldwijd. KLM kent weinig grenzen op het platform en spreekt het vlieg-tuig soms even stevig, maar terecht toe.
Welk merk was het afgelopen jaar echt on fire op alle social kanalen en wist de online brandjes te blussen met hun creativiteit? Wie ging er als de brandweer en legde andere merken het vuur aan de schenen met hun vlammende content?
Gerda van accounting, kattenborstel Marcel en een hoop andere figuren: bol heeft zijn social media skills beestachtig goed op orde. ‘De winkel van ons allemaal’ haakt op alle kanalen scherp in op actualiteiten én op reacties van hun eigen community. Met deze vernieuwende social media strategie zorgt bol er vaak voor dat het eerste bolletje gaat rollen op het internet.
De meeste merken zijn niet meer weg te slaan van Instagram. Maar welk merk is zó sterk, dat zelfs Rico Verhoeven een digitaal stapje terug zou doen? En tegen wie valt bijna niet meer op te boksen als het gaat om originele én interactieve content?
Videoland wil kijkers inspireren, vermaken en activeren en heeft daarvoor een hele serie aan beeldmateriaal op Instagram. Ze gaan soms effe lekker tegen de stream in en dat zorgt voor een hoop komische memes, bijzondere video’s en briljante inhakers.
De doelgroep van HEMA bestaat voornamelijk uit millennials en daar weten ze dan ook slim mee om te gaan. Deze generatie wil snel, oprecht en vooral geen standaard verkooppraatjes. Achter de content op Instagram zit dan ook vaak een boodschap, een mooi verhaal of gewoon wat humor. Echt HEMA, zoals ze zelf zeggen.
Die grote gele M is niet alleen groot in het maken van burgers, maar ook in komische content op Instagram. McDonald’s weet met hun fan-truths een gevoel van herkenning te creëren bij hun doelgroep en gooit hun unieke social sausje uit over onze Instagram tijdlijn. Deze strategie zorgt voor een hoop social verkeer tussen Nederlandse burgers en daarmee ook voor een Big (Mac) bereik.
Welke agency heeft het afgelopen jaar laten zien dat zij aan de frontlinie staan met hun creatieve social media marketing? Wie komt er duidelijk als winnaar uit de strijd om de meest innovatieve content en spraakmakende campagnes?
Yune staat vooral bekend om het menselijk maken van verschillende merken op social media. Zo startten zij voor NS een succesvol TikTok-kanaal, voor Prime video x Ajax Amsterdam een met Lovie bekroonde activatie en Jumbo’s social-format Koken & Knoeien ging dankzij hen alweer een derde seizoen in. Een veelzijdig bureau dat reclame weer leuk maakt.
Van spot-on inhakers voor Netflix, hartverwarmende Reels voor HEMA, tot Gen-Z TikToks voor KFC: de content van Truus zorgt voor een heleboel likes en comments. Het unieke aan deze agency is dat hun content voornamelijk organisch is en dus uit echte verhalen van mensen bestaat. Altijd on stage, maar nooit gestaged.
Home weet als geen ander hoe je maatschappelijke thema’s op een ludieke manier kunt brengen bij de juiste doelgroep en schiet hiermee erg vaak raak. Zo maakten zij onder andere de campagne voor The Social Hub over inclusie en wilden zij jongeren bewust maken van de gevaren van roken en vapen. Creatief en toegankelijk, maar dus ook met een serieuze noot.
GoSpooky is onder andere verantwoordelijk voor de flinke groei die HEMA heeft doorgemaakt op social media en maakte een belangrijk Snapchat filter voor het Rode Kruis, dat kan helpen bij reanimeren. De agency heeft het internet goed begrepen en denkt buiten de gebruikelijke kaders. Dit maakt het bureau origineel en vernieuwend.
Van reclameteksten tot woordspelingen: het is belangrijk om je copy erbij te houden op social. Welk knap staaltje copywriting stak er afgelopen jaar met copy en schouders bovenuit en mag plaatsnemen aan het hoofd van de digitale tafel?
Wat heeft B&B Vol Liefde met het festival Lowlands te maken? Niets, zou je denken. Maar Videoland, Maurice van Berkel en Jasper Schilder laten met hun vier verschillende Lowlands types, in de vorm van B&B Vol Liefde-sterren, zien dat dit helemaal prima is. De copywriting bij deze karakters was namelijk spot on en daar werden veel Nederlanders wel blij van.
Dat de pepernoten ieder jaar nog eerder in de schappen liggen, is inmiddels wel bekend en dat blijkt voor veel Nederlanders een harde pepernoot om te kraken. HEMA is deze Karen’s alvast voor en zet de omstreden Sinterklaas-snack met verve in de spotlights op social media. Deze ludieke copywriting met idem lettertype is niet alleen grappig, maar ook nog eens heel slim.
Om hun regular fit jeans onder de aandacht te brengen, besloot WE Fashion De Speld in te schakelen. En die hadden duidelijk de broek aan in deze ijzersterke campagne tegen de skinny jeans. De Speld haalde alles uit de kast om dit ‘wanstaltige’ kledingstuk te royeren en plaats te maken voor de regular fit jeans. Ze sloegen met hun samenwerking de spijkerbroek op zijn copy.
Nieuwe filters, video’s, apps, livestreams of dingen waar je nog niet eens aan durfde te denken: wie had het lef om buiten de lijntjes te kleuren? Welke vernieuwende toonaangevende cases kwamen het beste uit de verf als het gaat om het inzetten van social media?
Reanimeren is in sommige situaties van levensbelang en hoe meer mensen het kunnen, hoe beter natuurlijk. De Internationale Federatie van Rode Kruis- en Rode Halve Maanverenigingen (IFRC) heeft daarom een AR lens gecreëerd die exact uitlegt hoe je een reanimatie toepast en welke stappen je moet ondernemen. Deze manier van informatie verstrekken is origineel en letterlijk levensreddend.
Voor het eerst ooit op TikTok werd een evenement live gestreamd op 8 accounts tegelijkertijd en met succes. Voortbouwend op het Tele2 Let’s Love Louder-concept was vloeken ook nu taboe. De rapper met de scherpste humor en flow, die zijn tegenstanders prees als een baas, ging ervandoor met de trofee. Zowel technisch als maatschappelijk erg vernieuwend.
Met VR en AR kun je je voor even in een compleet nieuwe wereld wanen. Welk bedrijf past VR of AR toe om zo een te gekke creatieve laag toe te voegen aan social? Wie zorgde er met hun unieke ideeën voor dat onze virtuele wereld 360 graden draaide?
Om de nieuwe Barbie film te promoten heeft Discovery samen met GoSpooky en Snapchat een speciaal Barbie filter gemaakt. Met dit filter kun je je virtueel aankleden zoals de barbiepoppen zelf en je hele wereld omtoveren tot roze wolk. Zo worden de Eiffeltoren en Het Witte Huis toch nét effe wat gezelliger in deze kleur. Een manier van promoten die leuk is én onbewust heel erg slim.
Reanimeren is in sommige situaties van levensbelang en hoe meer mensen het kunnen, hoe beter natuurlijk. De Internationale Federatie van Rode Kruis- en Rode Halve Maanverenigingen (IFRC) heeft daarom een AR lens gecreëerd die exact uitlegt hoe je een reanimatie toepast en welke stappen je moet ondernemen. Hiermee bereiken zij veel meer jonge mensen en kunnen er een hoop levens worden gered. En net als een heleboel harten klopt dit initiatief precies.
Veel jongeren willen aan het begin van het schooljaar een vers paar sneakers om weer fris voor de dag te komen en Footlocker speelt hier lekker op in. Ze hebben de stoute schoenen aangetrokken en een AR filter gemaakt voor Meta en Snapchat. Met dit filter kunnen mensen hun favoriete sneaker ‘uitproberen’ in verschillende settings. Het merk schuift hiermee menig liefhebber een nieuw paar sneakers in de schoenen.