2022 – Business categorieën
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Welk merk zorgt ervoor dat jij je Facebookaccount nog steeds niet hebt verwijderd? Wie weet hoe hij met creatieve content de aandacht van Facebook-gebruikers kan vasthouden wanneer ze door hun tijdlijn aan het scrollen zijn?
Al jarenlang is NS op Facebook een consistent en krachtig merk door een goede mix van data-analyse, creatieve ideeën en grondige research. Ook toen er door de corona-beperkingen minder gereisd werd, bleven reizigers de mooie verhalen waarderen.
Met grappen over herkenbare situaties, wat je leest op nu.nl of ziet bij Temptation Island, met af en toe een klein seksueel getint grapje. Bol.com weet gergeld aan te haken bij het gesprek van de dag, of zelfs de toon hiervoor te zetten.
Hoe zorg je voor dagelijkse aanwezigheid binnen een enorm brede doelgroep met diverse content, terwijl je tegelijkertijd relevant wilt zijn voor sub -doelgroepen en -culturen? Door middel van een duidelijke content-architectuur met specifieke formats, geïnspireerd op en door de community.
Welke podcast weet zijn luisteraars iedere keer weer te interesseren of amuseren? Wie weet via de socials zijn podcast te exploiteren door een groot publiek aan te spreken en betrokkenheid te creëren?
Een doelgroep zoals die van Marc-Marie & Aaf Vinden Iets zie je maar zelden. Met hun podcast weten ze zowel millennials als een oudere doelgroep van 40, 50 en zelfs 60-plussers te bereiken. Elke week worden alledaagse zaken gerecenseerd, problemen van luisteraars opgelost en dit alles is te volgen via Instagram en YouTube. Ook wordt iedere week de Comment van de week in het zonnetje gezet.
In de Zelfspodcast nemen jeugdvrienden Sander Schimmelpenninck en Jaap Siewertsz hun leven en de wereld door. De podcast staat al ruim twee jaar in de top van de podcast-ranglijsten. Naast podcasts zijn de heren ook actief op Instagram en Youtube, organiseren ze offline events en hebben ze een eigen app. Op deze app kunnen luisteraars voor een maandelijkse bijdrage extra afleveringen van de heren luisteren. Daarnaast wordt hier eigen merchandise verkocht, die als warme broodjes over de toonbank vliegen.
Twistappels is een vernieuwende podcast-serie. Om op te vallen onder de doelgroep – en Kanzi appels aan de emotie ‘5 minuten break’ te koppelen – is een mysterie-podcast ontwikkeld met afleveringen van zo’n vijf minuten. De luisteraar wordt in een wereld vol vraagtekens meegenomen, met de appel slechts subtiel erin verwerkt. De podcast werd gepusht met diverse teasende video’s, visuals en podcast-preroll’s op Instagram en Facebook.
Van absurde lenzen tot toffe filters: het zijn allemaal vormen van augmented reality. Maar welk bedrijf wist dit op innovatieve en creatieve wijze in te zetten? Wie gaf die extra virtuele laag aan de social content aan de hand van augmented reality?
GoSpooky en SNAP Inc. hebben hun krachten gebundeld om de technologie en winkelmogelijkheden van SNAP AR te benutten, om een geheel nieuwe dimensie aan ComplexCon te creëren. Door gebruik te maken van de kracht van AR konden ze de kloof tussen een fysieke wereld en digitale ruimtes overbruggen.
Mensen vinden het steeds belangrijker om lekker in hun vel te zitten. Sporten helpt om fit te worden én te blijven. Fitness is razend populair en Basic-Fit doet er alles aan om het sporten in een sportschool, thuis of op een andere locatie nog leuker en makkelijker te maken. Een goede workout zou voor iedereen te allen tijde toegankelijk moeten zijn. Daarom heeft Basic-Fit, in samenwerking met Snapchat en GoSpooky, een AR lens gemaakt waarmee je laagdrempelig, op elke plek en op een leuke manier een workout kan doen.
Toen de wereld voorzichtig weer openging, ging het Design Museum in Londen op zoek naar een innovatieve ervaring die menigten zou aantrekken en mediabuzz zou creëren. SNAP en GoSpooky bundelden hun krachten om de museumervaring opnieuw vorm te geven voor de Design Museum’s Sneakers Unboxed: Van Studio tot Straattentoonstelling met Augmented Reality en Machine Learning.
Welk merk weet de doelgroep te vermaken en tegelijkertijd te informeren en inspireren? Wie spreekt de taal van de YouTube-community en weet daarmee geregeld de handjes in de lucht en ‘duimpjes omhoog’ te krijgen?
Al tien jaar lang is StukTV actief als het gaat om YouTube-content. Door hun unieke kijk op content zullen de heren nooit in herhaling vallen of genoegen nemen met een ‘copy paste’ aanpak. Daarnaast hebben presentatoren Giel, Stefan en Thomas een onuitputtelijke passie om zich voor de volle honderd procent te geven. Met onder andere hun series Jachtseizoen, Prankstrijd en Locatie Onbekend weten ze hun doelgroep elke keer weer te vermaken.
Al tien seizoenen lang weet de populaire jeugdserie Brugklas een van de moeilijkst bereikbare doelgroepen (9-12 jaar) te inspireren, flink te laten cringen maar vooral te vermaken. Dat doen ze op TV, maar nog veel meer online. BrugklasTV is een van de grootste YouTube-kanalen onder de Nederlandse jeugdprogramma’s, met series als ‘We Love Brugklas’, waarin ze terugblikken op tien jaar Brugklas.
BOOS – de YouTube-serie onder leiding van Tim en Marije – neemt haar taak als consumentenprogramma voor jongeren steeds serieuzer. De YouTube-serie van BNNVARA is al sinds 2016 bekend en succesvol, maar met de aflevering rondom het The Voice Of Holland-schandaal bereikte de serie een groter publiek dan ooit tevoren.
Welk merk weet keer op keer origineel uit de hoek te komen en onderscheid zich met likeable content op Insta? En wie weet hoe hij volgers moet aanspreken via story’s en feed posts?
Hoewel het theater de afgelopen twee jaar voornamelijk dicht is geweest vanwege corona, en de corebusiness van Nationale Opera en Ballet dus niet plaats kon vinden, zijn ze zich gaan focussen op een social-proof vorm van hun kunsten en zijn ze meer dan ooit gegroeid op de social kanalen. Het Instagram-kanaal bereikt mensen van over de hele wereld en draagt actief bij aan wat Nationale Opera & Ballet is.
Meer dan een derde van het voedsel op de wereld wordt verspild en daarom deelt Too Good To Go handige tips om dit tegen te gaan. Niet alleen Too Good To Go deelt praktische, lekkere en simpele tips om thuis voedselverspilling te voorkomen. Ook hun volgers doen enthousiast mee.
Het instagram-kanaal van De Speld is een vast onderdeel van het sociale media-dieet van heel veel Nederlanders. Dagelijks geeft De Speld op originele, grappige en creatieve wijze commentaar op maatschappelijke onderwerpen.
Het voorheen anonieme online warenhuis is inmiddels al jaren een hit op Instagram, die het midden houdt tussen een meme- en merkpagina. De opkomst van Gerda maakte dit alleen maar beter. De volgers van Bol love Gerda!
Welk merk weet in die eerste drie cruciale seconden van een video de aandacht vast te houden? Wie begrijpt de TikTok-trends en weet daarin uit te blinken?
Fashion struggles combineren met TikTok trends? My Jewellery nailed dit! Zij inspireren dagelijks veel jongeren met hun content. Hun video’s worden opgenomen door My Jewellery collega’s, waarbij de spontaniteit er vanaf spat. Ook kunnen ze hierdoor een erg diverse beeldvorming neerzetten door collega’s met een verschillende lichaamsbouw te laten zien. Love body positivity!
Het afgelopen jaar misten veel mensen het échte bioscoopgevoel, maar gelukkig bleef de liefde voor het merk voelbaar in de comments, zélfs tijdens de lockdown. Samen bleven ze lachen om herkenbare situaties. En Pathé is absoluut niet bang om soms ook de hand in eigen boezem te steken. Wordt er gezeurd over bioscoopsnacks? Dan plaatst Pathé hier een TikTok over met een dikke knipoog naar zichzelf.
De medewerkers van IJssalon La Dolce Borger hebben zeker niet stilgezeten. Na hun overwinning van vorig jaar hebben zij bewezen dat ze zeker geen eendagsvlieg zijn en ze hun publiek goed kennen. Sterker nog: ze weten met een budget van nul euro hele relatable content te maken.
Op het TikTok-account van TheorieToppers weten zij het leren voor een theorie-examen luchtig en leuk te maken. Zo delen ze tips, testen ze de kennis van hun volgers en zorgen ze ervoor dat theorie leren leuker wordt. Met verschillende influencer-samenwerkingen en hun livestreams weten zij hun volgers te laten slagen.
Livestreams zijn er in allerlei soorten en maten, van Instagram tot Facebook en van Twitch tot TikTok. Maar wie weet de show te stelen en de aandacht van het publiek écht vast te houden?
The Streamers werden in maart 2021 opgericht met een simpel doel: Nederlanders in een moeilijke periode een mooie avond bezorgen. De grootste band van ons land met daarin 17 artiesten bracht mensen samen. Ondertussen hebben ze al veel bijzondere optredens gedaan in Carré, Paleis Noordeinde, De Kuip en De Winter Efteling. Nederland had behoefte aan plezier, The Streamers brachten dat. Met ludieke films, eigen content en op maat gemaakte concerten.
Met een cult lezerspubliek achter de best verkochte serie van The Wheel of Time (WoT)-romans, was Amazon Prime Video op zoek naar loyale lezers en potentiële nieuwe fans met de lancering van deze gloednieuwe serie in Duitsland. En waar kun je beter kennis maken met de wereld van fantasie fandom dan Twitch?
Met Streamers in Actie voor Amref Flying Doctors kwamen op 18 en 19 februari 2022, vanuit H20 Esports Campus in Purmerend, meer dan 25 bekende streamers en bekende gasten 24 uur live in actie voor schoon (drink)water en betere gezondheidszorg in Oost-Afrika.
Bij gebrek aan een festivalseizoen en katers die zo goed als uitgestorven waren: de Sunday Feest Service. Op zondagochtend, live, luidruchtig en open voor verzoekjes via de #feestmobiel. Het beste medicijn tegen knaldrang op je favoriete social kanaal. Gooi een Flügeltje in je granola!” Een samenwerking tussen FeestDJRuud en UBERKRAFT Studio’s.
Welke agency mag zit dit jaar Beste Agency van 2022 noemen, dankzij de meest spraakmakende en innovatieve content? Welk bureau is de pionier van ons social medialandschap?
Hammerfest gelooft erin dat merken, terwijl ze op hun socials aan hun merk werken, de kans hebben om bij te dragen aan een meer inclusieve wereld. Hammerfest is een belangrijke agency in de social media wereld. Zo verdubbelden ze twee keer op rij qua omvang (in één jaar tijd) en hebben ze er het afgelopen jaar een aantal grote klanten bij gekregen, zoals Rituals en De Staatsloterij.
Het begon allemaal in 2016 met twee jonge mannen van 23 en 24 jaar. Inmiddels bestaat GoSpooky uit een team van bijna honderd man, en dát in zes jaar tijd. Ze verleggen hun grenzen met unieke creaties en doen het nét even anders dan anderen. Daardoor is GoSpooky niet meer weg te denken uit het sociale landschap.
Wannahaves heeft het unieke DNA en de kennis van twee Nederlandse bedrijven, BALR en 433, die waanzinnig groot zijn geworden op en mét social media. 433 is ’s werelds grootste voetbal community op alle social platformen. BALR is een fashion en lifestyle merk dat wereldwijd bekend is geworden door influencer marketing toen het eigenlijk nog niet bestond.
Welk bedrijf blinkt uit in diens tone of voice? Wie luistert naar zijn doelgroep, maar weet ook op het juiste moment geen blad voor de mond te nemen?
Community management op Videoland staat in het teken van echte vriendschap en heeft als doel de loyaliteit van de fans te vergroten. Hebben je vrienden je favoriete serie nog niet gezien of kunnen ze je gejubel niet meer aanhoren? Videoland wel. Sterker nog, zij zijn net zo enthousiast! Platte humor, maar wel met scherp randje. Straattaal spreken, maar ook niet vies zijn van een afko’tje hier en daar. En waar houden Nederlanders nou meer van dan elkaar een beetje jennen? Videoland spreekt de taal van haar volgers, heeft zelfspot en gaat daardoor naast haar digitale vrienden staan.
Al bijna net zo lang als dat de Sint oud is, kan je in de sinterklaasperiode bij ALDI een knutselplaat van een schoen halen en die zetten. Vorig jaar kon dat feest helaas niet doorgaan door corona. De oplossing toen? Na wel heel veel inzendingen gehad te hebben, wilde Sinterklaas die periode dé community manager van ALDI worden en hij zou er hoogstpersoonlijk voor zorgen dat ieder kind een persoonlijke video van hem kreeg.
Gerda van accounting voert namens bol.com al jaren het gesprek op alle socials. Facebook, Instagram, TikTok en zelfs op Twitter, waar een gemiddeld merk niet verder komt dan klantenservice. Gerda is altijd spot on en weet zelfs een klein fandom te creëren.
HEMA is een oer-Hollands merk dat midden in de maatschappij staat en er voor iedereen is. Nadat het kabinet op 26 januari 2022 de corona-regels wat verder versoepelde, plaatste het AD een interview met Gudrun van Steenbergen, die uitsprak het bijzonder fijn te vinden weer gewoon koffie te kunnen drinken bij HEMA. Hierop volgden een hoop reacties op social, en helaas niet allemaal even positief. HEMA bood Gudrun aan om op hun kosten te komen genieten van koffie en een tompouce.
Wat zijn de beste social activaties en promoties via social media van het afgelopen jaar? Welke campagnes maken het onderscheid en hebben een echt social hart dat klopt van alle kanten?
Begin 2021, wanneer een restaurantbezoek door lockdowns niet of slechts beperkt mogelijk is, brengt Lay’s op onnavolgbare wijze de restaurantervaring bij je thuis. Lay’s introduceerde de Iconic Restaurant Flavours. Het was de succesvolste Lay’s lancering in de Benelux van het afgelopen decennium.
Face The Elephant in the Room, letterlijk.Via een AR-filter op Instagram is het voor iedereen mogelijk om wereldleiders te herinneren aan ‘de olifant in de kamer’. Met deze campagne wil De Vegetarische Slager zich richten op iedereen die vindt dat de impact van vleesconsumptie niet langer genegeerd mag worden bij het maken van klimaatplannen.
Met deze Pizza Maffia wervingscampagne met een dikke knipoog naar een zekere populaire maffiaserie werd het randje werd opgezocht. Het afgelopen jaar is er niet eerder een post zó viraal gegaan op de socials van New York Pizza.
Op 1 april kondigde HEMA, in samenwerking met Lowlander Beer, een nieuw biertje aan: de Tompouce Ale. Velen waren overtuigd van een leuke 1 april grap. Totdat HEMA drie weken later op social media bekendmaakte dat de blikjes echt in de winkel stonden. De biertjes werden binnen een dag uitverkocht en waren daarna alleen nog op Marktplaats te vinden.
Campagnes met influencers? Ja, die zijn er natuurlijk in overvloed! Maar bij welke campagne droeg de influencer daadwerkelijk iets bij aan de boodschap? Bij welke campagne spatte die match made in social heaven ervan af?
Bestaat er een perfecte match tussen een influencer en een merk? Wel als het aan bol.com ligt. Door een samenwerking aan te gaan met het populaire YouTube-duo Glowmovies, heeft bol.com zich op unieke wijze zichtbaar weten te maken bij een jonge doelgroep van 13-19 jaar.
Nadat hij een hartspierontsteking kreeg, wilde Daley Blind jongeren inspireren dat je je hart niet voor lief moet nemen, maar er goed voor moet zorgen. Blind weet door zijn ervaring als geen ander hoe belangrijk dit is. Hij gooide een balletje op bij de Hartstichting. De aftrap van een hele mooie samenwerking.
In de jacht om de aandacht van de toekomstige militairen, maakte het Ministerie van Defensie verschillende arbeidsmarktcampagnes waarbij social media een prominente rol speelde. Waaronder een online manhunt op YouTube, genaamd TARGET. Deze influencer campagne geeft een uniek kijkje in de wereld van Defensie.
Hoe creëer je brand awareness en spreek je jongeren aan die op zoek zijn naar een baan? Veneta.com en Crocodile Agency sloegen de handen ineen en maakten deze humoristische campagne met Daan Boom en Tobias Camman.
Dé categorie waarbij de meest vernieuwende cases van het jaar centraal staan. Wie stond alvast met één been in de toekomst, door op de meest innovatieve manier social media in te zetten? En dit kan in elke vorm zijn: denk aan short videos, filters, apps, livestreams of augmented reality. Het kan niet innovatief genoeg zijn.
De Lay’s Crispy Puffer Jacket, gemaakt van gerecyclede chipszakken gevuld met echte Lay’s chips, ook aantrekken? Dat kan! Er werd een full body tracking augmented reality versie gemaakt. Hierdoor kon iedereen via Snapchat de jas proberen op hun telefoon en werd door middel van de hashtag #crispypufferjacket kans gemaakt op een NFT van de jas.
Het Verhaal van Nederland podwalks is een verlengstuk van de succesvolle serie op NPO 1. Nooit eerder is op deze manier een podcast tot leven gekomen. Omdat de app gps-gestuurd is, zijn de volledige audiotours alleen te beluisteren op de locatie van de wandeling. Deze podcast trekt mensen uit hun luie stoel om in beweging te komen en tegelijkertijd te leren over de Nederlandse geschiedenis.
Vanuit de LHBTI-gemeenschap galmt al járenlang de vraag om inclusievere seksuele voorlichting. Waar de les op school stopt, vangt BNNVARA jonge mensen op. Voor betrouwbare informatie over seks en drugs komen zij al 17 jaar naar Spuiten en Slikken. Het Nachtkastje beantwoordt de vraag: Hoe kun je jongens die vallen op jongens, of daar nog over twijfelen, via Augmented Reality helpen aan betrouwbare informatie over seks?
De nieuwste medewerker van Dura Vermeer bestaat niet (echt): het is een virtuele bouwer, in de vorm van een robot, als aanjager van digitalisering binnen de bouw en infrastructuur. Lou de Bouwer vangt 165 jaar kennis en ervaring in één persoon. Een vrolijke robot die ambitie en traditie tot leven brengt en de bouwsector inspireert.
In de categorie Beste Video draait het om de mooiste, de meest creatieve of branded social video. En of dit nu met een drone, een smartphone of aan de hand van animatie is gemaakt: zolang het maar een video is die een hoop impact maakt
Snelle content scoort. Hoe korter, hoe beter, hoe groter het bereik. Een gedachte die past in het tijdperk van nu. Juist daarom wilde Ajax spotten met de nieuwe wetten der social. Ze kozen ervoor om de matchday-video van Benfica – Ajax te benaderen als een filmscène.
Pizza maffia is de tofste film die nooit is gemaakt. Door de dikke knipoog naar een zekere populaire maffiaserie wist New York Pizza met deze ‘hero video‘ een moeilijk te converteren doelgroep te bereiken én te overtuigen. Zowel op vlak van de awareness van New York Pizza als werkgever, als op vlak van de trotsheid onder de 6.000 huidige medewerkers.
Veel NGO’s richten zich in hun campagnes op het uitleggen van het probleem, maar het probleem van klimaatverandering is inmiddels wel duidelijk. WeFilm koos er daarom voor om een hoopvol en realistisch beeld te laten zien, over hoe makkelijk het eigenlijk kan zijn om een groot probleem rigoureus op te lossen.
Zelfs in de wereld van morgen gaan er weleens dingens mis. Futuristische robots krijgen nog steeds errors, vliegende auto’s krijgen panne en en lightsabers gaan kapot. Deze campagne heeft op slimme en eigen wijze de interesse aangewakkerd onder jongvolwassen voor een toekomst in de techniek. Vanuit een eenduidig creatief idee zijn humoristische mobile-first uitingen ontwikkeld.
Welk bedrijf wist de toon te zetten met een knaller van een inhaker? Wat was nou echt die grappigste, mooiste, snelste en meest creatieve inhaker op hypes, feestdagen of actualiteiten?
Afgelopen zomer werd Albert Heijn slachtoffer van een rel tussen de KNVB en Jumbo. Daarom wilde Albert Heijn een statement maken. Dit kon alleen als zij gouden wetten in de marketing zouden overtreden en daarom reclame gingen maken voor hun concurrenten. “Samen staan we achter Oranje”. ‘’Het ‘Oranjefeest’ is voor iedereen.’’
Wanneer een bepaalde tekst in één keer heel bekend in Nederland wordt, is het des te leuker om dit op snelle en humoristisch wijze proberen te claimen vanuit een merk. YoungCapital en Media.Monks durfden het aan. Waarschijnlijk hebben YoungCapital en Media.Monks de komende tijd geen ‘functie elders’ leak voor het creative team.
De 1 april grap van EasyToys, met thuisbezorgservice, ging compleet viraal. De grap sloeg zo goed aan, dat ze besloten om de bus in het echt te bouwen.
Ondanks de digitale evolutie blijft de waarde van tekst prominent aanwezig. Van mooie reclameteksten tot doordachte woordspelingen in video’s of statisch beeld: alles kan. Zolang de geschreven copy de uiteindelijke post maar versterkt. Of nog beter: bepaalt.
Just is nét even anders dan andere zorgverzekeraars: handige apps en geen eindeloze pakketten. Maar hoe vertel je dat aan jongeren; een moeilijk bereikbare doelgroep? De humor van De Speld zorgde ervoor dat Just de doelgroep bereikte. Dit maakte de samenwerking tussen De Speld en Just ijzersterk.
Humor met een boodschap. Dopper strijdt voor een wereld met kristalheldere wateren, waar plastic vervuiling verleden tijd is en iedereen op de wereld toegang heeft tot veilig drinkwater. De Speld ontwikkelde een advertorial die zowel aanzette tot lachen als tot denken.
Sommige songteksten zijn zó iconisch, dat ze onderdeel worden van het culturele erfgoed. Dit geldt onder andere voor ‘Toppertje’, dé zomerhit van 2006 waardoor heel Nederland Toppertjes en Breezers-ananas bestelde. Bol.com ging aan de haal met deze evergreen en maakte er een originele versie van met twee producten in de hoofdrol.
De nieuwe mini-rookworst, die móest HEMA natuurlijk wel op een leuke, ‘echt HEMA’-manier aankondigen. Daarom creëerden ze het geboortekaartje, om dit nieuwe product op een vrolijke en herkenbare manier te vieren.
Welke social pionier van 30 jaar of jonger weet diens talent en ambitie om te zetten in originele en effectieve content? Wie wordt dit jaar hét talent van de social media-branche?
Als social native weet Jochen de Blaere (24) moeiteloos zijn weg te vinden in de digitale jungle. Met zijn voorliefde voor innovatie, mode en muziek weet deze Concept Creative trends in spe op te sporen voordat er ook maar gedacht wordt aan het woord viral. Jochen weet social scripts zo uit te denken dat het voor grootheden als Rico Verhoeven voelt alsof deze hen op het lijf geschreven zijn. Een talent wat bijgedragen heeft aan het totstandbrenging van verschillende collab posts en het re-posten van zijn creaties.
Sinds september 2021 is Jeanet Rook het gezicht van Etos op social media. Met flair, lef, professionaliteit en enthousiasme draagt ze Etos’ missie uit: om vrouwen te helpen elke dag lekker in hun vel te zitten. Jeanet positioneert Etos op een authentieke manier als de toegankelijke wellbeing-partner van Nederland. Zoals haar collega’s haar omschrijven is Jeanet zonder twijfel de Rising Star van Etos’ social media-team.
Luca Mascini is nog maar 25 jaar, maar is al helemaal on fire op de socials van de klanten van DEPT. Naast dat Luca zelf regelmatig verschijnt in TikToks voor onder andere Pathé en het kanaal van Dept, is hij vaak ook het master brein achter scripts en formats op TikTok en Instagram. Kortom, een échte content knaller. Met nog maar één jaar werkervaring op de teller in de grotemensenwereld verwachten de collega’s van Luca dat hij nog heel veel impact gaat maken in de snel veranderende wereld van social media.
Frank van Rossum is 30 lentes jong en Senior Social Creative bij bol.com. Al vier jaar is Frank nauw betrokken bij alle social-activiteiten. Van scherpe community management en het creëren van viral posts tot guerrilla-activaties met Gerda op Tinder en inhakers die in RTL Boulevard en kranten worden besproken; hij heeft het allemaal al eens gedaan. Veelzijdigheid is hierbij het toverwoord. Frank heeft op elk kanaaltje wel een viraaltje.
Marc Schuurman is, zoals zijn collega’s hem noemen, een multitalent die de taal van verschillende platformen vloeiend spreekt en moeiteloos schakelt tussen profvoetballers, platform partner managers, hun Chef de Mission, marketeers en collega’s. Marc was vanuit creatief digitaal bureau TDE als Social Media Lead zichtbaar en actief met veel succes. Ook al zou hij dat zelf nooit van de daken schreeuwen.
Welk bedrijf maakt een duidelijk statement door middel van een post, account, kanaal of campagne, en laat hierbij tegelijkertijd de maatschappelijke boodschap zwaarder wegen dan de commerciële? Wie focust op diversiteit, representatie en inclusie? En wie is liever maatschappijkritisch dan bang voor eventuele kritiek?
Het statement ‘Unmute Us’ ving in twee woorden wat de maatschappij voelde. Mensen voelden zich genegeerd, stilgehouden. Hiermee representeerden Apenkooi en Boomerang een grote groep in onze samenleving, te zien aan de 220.000 mensen die de straat op gingen. Dankzij de slogan ’Unmute Us’ zorgden ze ervoor dat het protest niet het zwijgen werd opgelegd en de overheid wel moest reageren.
Toen N=5 zag dat homorechten in andere Europese landen zo makkelijk overboord werden gegooid, wisten ze dat er een écht statement nodig was. En dat een social profielfoto veranderen in een regenboogvlag te makkelijk en te snel vergeten is. N=5 vindt dat je als merk een groot bereik hebt, en daarmee een verantwoordelijkheid hebt om je uit te spreken voor zaken waar je in gelooft. Oók als je klanten het niet altijd met je eens zijn.
Denk even terug aan jouw lessen over seksuele voorlichting. Grote kans dat dat behoorlijk cringy was of misschien grappig, maar toch best slecht. BNNVARA ontdekte dat dat gevoel bij LHBTI-jongeren nog meer aanwezig is. En dat moet anders. Vandaar dat ze met Het Nachtkastje een eerste stap zetten om samen met de doelgroep in AR tot iets bijzonders te komen.
Zowel in bereik, als in de politiek, als in de boardroom van vervuilende bedrijven zorgde deze campagne voor grote impact. Het brengt de oplossing voor vervuiling aan het licht en laat zien hoe groot het probleem daadwerkelijk is.