2018 – Business categorieën
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Wie maakte dit jaar de grappigste, mooiste, snelste en meest creatieve inhaker op actualiteit, hypes of vaste feestdagen?
Ook tijdens een regenachtige zomer kan je dankzij HEMA in een hippe outfit over straat.
Meer infoDe Luizenmoeder was dé tv-hit van het jaar. Toen een mokkataart van Albert Heijn voorbij kwam, bedacht de supermarkt zich geen moment.
Meer infoTemptation Island is ook dit jaar weer ongekend populair. Bol.com kijkt ook, en levert een inhaker om door een ringetje te halen.
Meer infoHet was écht koud, dus kwam Praxis met deze gladde inhaker voor de doe-het-zelvers.
Meer infoNadat een Amerikaanse verslaggever tijdens de Olympische Spelen beweerde dat Nederlanders per schaats over de grachten naar hun werk gaan, maakte WeFilm dit werkelijkheid.
Meer infoBol.com haakt slim in op de Gaypride, en zorgt ervoor dat je het nummer ‘YMCA’ voorlopig niet uit je hoofd krijgt.
Meer infoIn deze categorie vonden we de mooiste, beste, meest slimme social video’s van bedrijven. Gemaakt met drone, een gifje of een animatie: als het maar video was en impact maakte.
Wie heeft er nou last van wie? Locals versus toeristen in dit typische De Speld video in samenwerking met Amsterdenim.
Meer infoEen video die alle wetten van de hedendaagse social video overboord gooit. Bavaria bewijst dat het kan, zolang er maar een goed verhaal in zit.
Meer infoWat nou als de Efteling en Maxi-Cosi de handen in een slaan om baby’s veilig te vervoeren in de Python? Dat resulteerde in een deze video. Gepubliceerd vlak voor de heropening van de Python en 1 april…
Meer infoTen tijde van de #MeToo discussie werd deze aangrijpende video van Fonds Slachtofferhulp goed ontvangen. Slachtoffers van seksueel gebruik kregen, geheel terecht, een breder podium dan ooit te voren.
Meer infoMisschien wel hét thema van eind 2017: cryptocurrency. De 23-jarige Livaneli stond centraal in de eerste aflevering van Nieuw Geld, gecreëerd door Vice in samenwerking met ING.
Meer infoNBC verslaggeefster Katie Couric stond onbedoeld aan de vooravond van één van de grootste virals van dit jaar. Wefilm nam hierin het commentaar van de Amerikaanse op de hak.
Meer infoDe best opgeloste, gevatte, spitsvondige, creatieve, bijzondere
of herkenbare webcare- gesprekken van bedrijven.
Je bent nooit te oud om te hamsteren. Albert Heijn helpt de 99-jarige oma Tinie met het uitbreiden van haar verzameling.
Meer infoDe Efteling wordt betrokken in dit Twittergesprek met de NS en laat het op een spectaculaire manier ontsporen.
Meer infoDeze kleine komische piet ging viral na een video tijdens de intocht van Sinterklaas. Hij was pessimistisch over het krijgen van een nieuwe Xbox, maar daar stak bol.com een stokje voor.
Meer infoChocomel had een bijzonder gewaagd antwoord klaar voor dit brutale verzoek. In plaats van strak in pak, gaven ze zich helemaal bloot.
Hier beoordelen we de beste teksten op social media van bedrijven.
De mooiste reclameteksten, spitsvondige epistels of doordachte woordgrappen.
Deze gewaagde copy bleek voor bol.com het begin van meer brutale posts richting het randje. Met deze tekst beginnen ze op hun hoogtepunt.
Meer infoChocomel weet altijd met pakkende teksten te komen. Deze had wel een erg dubbelzinnig effect, want dirty minds think alike.
Meer infoBij de Praxis hadden ze hun copy erbij, toen de jacuzzi-hype van de Aldi het internet opblies. Het zorgde voor een simpele, maar geniale inhaker.
Meer infoHeineken steunde de Oranje Leeuwinnen tijdens de jacht op de Europese titel met deze gouden copy.
Meer infoHeineken 0.0 werd gekozen tot beste alcoholvrije bier en dat vroeg om een plaagstootje richting Buckler basher Youp van ‘t Hek.
Meer infoNetflix weet altijd hun eigen verslavende middelen in te zetten op inhaakdagen. Deze valentijnscopy van Pablo de poederbaas bracht fans in extase.
Meer infoWelk bedrijf had de beste story van het jaar?
We vonden de beste story of combinatie van stories binnen 24 uur.
De traditionele bonusfolders van Albert Heijn worden steeds minder gelezen door jongeren. Door middel van interactieve stories komen de bonusproducten toch nog tot leven.
Meer infoEn opnieuw maakt Feyenoord kans op een prijs! Dankzij Snapchat konden supporters hun content insturen rondom het kampioenschap. Kijkers hiervan zagen alles door de ogen van supporters, reporters, spelers en de coach.
Meer infoDrukte vermijden voor last minute aankopen tijdens de feestdagen? HEMA bedacht interactieve stories waarbij mensen op het laatste moment toch nog hun producten konden bestellen via een swipe up.
Meer infoNiemand hoefde het jubileumjaar van Lowlands te missen. Festivalgangers konden hun content opsturen naar de officiele Snapchat en Instagram accounts van Lowlands en werden gefeatured in de story.
Videoland ontwikkelde een Instagram spelletje wat je als Tim zijnde, verrassend genoeg, alleen maar kunt verliezen. Zal Tim deze keer wel winnen?
Meer infoWat waren de beste social activaties en promoties via social media van het jaar?
Welke campagnes maakten het onderscheid en hadden een echt social hart dat klopte van alle kanten.
Geïnspireerd door gezondheidscoaches en fitnessgoeroes werd het satirische format “Buik, Billen, Bonus” geboren. Fitness-hunk Davy King instrueerde oefeningen aan de kijkers. Maar in plaats van te trainen met gewichten, gebruikte Davy de Bonus-producten van die week.
Meer infoBavaria lanceerde deze #carnavalvrij campagne, met als doel om carnaval tot officiële feestdagen te maken. Hiervoor waren 40.000 handtekeningen nodig, om het onderwerp op de agenda in Den Haag te krijgen. In nog geen 48 uur waren deze handtekeningen binnen.
Meer infoJamal, Raihana, Teame en Shahira deden in verschillende video’s op de sociale kanalen van Het Begint met Taal, de oproep om met hen in gesprek te gaan. Een social campagne die mensen activeerde zich aan te melden als taalcoach of coördinator.
Meer infoIkea opende in december een giftshop én een GIFshop, vol met GIFs waarin IKEA-producten en internetmemes samenkomen. Heb jij al eens gezocht op @IKEAnederland via Giphy?
Meer infoNS vroeg haar medewerkers en passagiers: welke reiziger bleef jou de afgelopen tijd het meest bij? Daarop werd massaal gereageerd, waarmee reizigers aantoonden hoe mooi met de trein reizen kan zijn.
Meer infoRandstad zocht naar inspiratie om jou te helpen worden wie je bent. Daarom de Youtubeserie: 100 Dagen, 100 Banen.
Meer infoIn de Unbox Your Life campagne van Samsung kon je zelf de hoofdrol spelen in een eigen video. Hierin zagen Jan Kooijman, Katja Schuurman en Wudstik je als hun idool!
Meer infoIn deze categorie stonden de meest vernieuwende cases van het jaar centraal.
Wie stond alvast met één been in toekomst door op
de meest innovatieve manier social media in te zetten?
Jan Kaan ging de hele wereld over met zijn kaaswinkel. Niet zomaar een kaaswinkel. ABN Amro realiseerde ’s werelds eerste livestream kaaswinkel.
Meer infoHet Van Gogh Museum bracht de meest iconische schilderijenserie van
Van Gogh – de Zonnebloemen – voor het eerst bij elkaar in ’s wereld eerste virtuele galerij. Op drie continenten en in 5 livestreams vertelden experts over het verhaal achter de 5 schilderijen.
Met behulp van AR Camera Effect liet KPN menig sportersdroom uitkomen. Dankzij de AR functionaliteit kunnen suporters het nationale schaatspak aantrekken en zelfs meezingen met het Wilhelmus.
Meer infoKPN ontwikkelde een AR Snapchatlens waarbij de jonge aanhang van “Legends of Gaming” een geanimeerd figuur van The Ledge kon unlocken en doorsturen.
Meer infoEen nieuwe categorie! Wat waren de beste influencercampagnes via social media van het jaar?
Welke influencercampagnes maakten het onderscheid, was creatief en innovatief?
Hoe laat je voor de eerste draaidag het halve internet ontploffen? Met een mysterieuze M! Het hield YouTube en Instagram begin mei 2017 totaal in de ban terwijl de film nog moest uitkomen.
Meer infoSoufiane gaat in gesprek met jongeren over de toekomst van de stad Rotterdam.
Meer infoEen zomerschool met bekende influencers als docenten. Zij leerden jongeren alles wat ze nodig hadden om zelf beroemde vloggers te worden.
Meer infoEen verrassingsbal voor meisjes tussen de 6 en 9 jaar werd een ware rage via MeisjeDjamila, Onnedi en Shelingbeauty.
Meer infoDe enigszins culinair onwetende Lize Korpershoek neemt de luisteraar in deze podcast mee op reis langs verschillende eetculturen in Nederland.
Een nieuwe categorie! Een creatieve, mooi vormgegeven branded livestream, of een superrelavante adhoc – als het maar live was.
Een goede livestream wordt beordeeld op creativiteit en relevantie.
Jan Kaan ging de hele wereld over met zijn kaaswinkel. Niet zomaar een kaaswinkel. ABN Amro realiseerde ’s werelds eerste livestream kaaswinkel.
Meer infoIn een 12 uur durende livemarathon liet Facebook in samenwerking met Natuurmonumenten 11 natuurgebieden zien op de eerste herfstdag van het jaar.
Meer infoFeel good vibes tijdens de feestdagen! Een band die liedjes speelt op aanvraag en de consument die de korting bepaalt aan de hand van likes en shares.
Meer infoEen jongensdroom voor iedereen; een echte trein besturen door middel van emoticons tijdens de livestream.
Meer infoZiggo maakte het mogelijk om gamers de virtuele strijd aan te laten gaan met formule 1 coureur Robbert Doornbos tijdens de Ziggo eBattle F1.
Meer infoEen nieuwe categorie! Chatbots worden steeds socialer.
Wie zette de chatbot het creatiefs en meest innovatief in?
Wat waren de beste chatbotcampagnes via social media van het jaar?
Chatbot Goochem gidst de in cultuur geïnteresseerde gebruikers via Facebook Messenger online door het brede aanbod in Amsterdam en omstreken.
Meer infoHoe zat het nou ook al weer met al die verhaallijnen en personages van Game of Thrones? Omdat seizoen 7 even op zich had laten wachten hielp chatbot Guide of Thrones de fans een handje.
Meer infoDe Vet Fit Coach chatbot beantwoordt vragen over gezondheid, geeft tips en stuurt deelnemers regelmatig een gezond recept.
Meer infoWat was de beste bedrijfsaccount op social media van het afgelopen jaar? Welk Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat of ander account stak er met kop en schouders bovenuit?
Bij Coolblue is alles echt. Geen reclamevideo’s met acteurs, maar video’s met echte Coolblue’ers
Meer infoNOS Kort is het grootste nieuwskanaal op Instagram in Nederland. Elke dag worden nieuwsvideo’s voor jongeren gepost.
NS deelt de leukste en liefste verhalen rondom de trein. Echte verhalen, van echte mensen.
Meer infoOp ING Only Football vertellen influencers Football vertellen influencers als Soufiane Touzani, Anouk Hoogendijk en Fifalosophy de mooiste verhalen over de mooiste sport van ons land: voetbal!
Meer infoWelk merk was met hun social media uitspattingen jouw favoriet het afgelopen jaar? Wie volgt KLM, Coolblue en Netflix op?
De kruidenier blijft zich onderscheiden met allerhande sterke inhakers, puike webcare reacties, met als bonus virale social content in de vorm van o.a. een fitte YouTubeserie en een hippe podcast.
Meer infoDe Facebookpagina van Bol.com heeft zich in het afgelopen jaar haast getransformeerd tot entertainmentpagina. De ene na de andere viral post schudden ze uit de mouw – om over hun brutale reacties nog maar te zwijgen. Echter, hun klantvriendelijke kant zijn ze niet uit het oog verloren.
Meer infoCoolblue staat nog altijd als een huis. Klantgericht, maar ook altijd tijd voor een knipoog en onderscheidend in hun aanbod op alle social kanalen.
Meer infoJe krijgt écht zin in een dagje Efteling als je naar hun social kanalen kijkt. Dit doen zij met veel creativiteit, sprookjesachtige beelden en fijne interactie. Daardoor zijn ze 24 uur per dag een online bezoekje waard.
Meer infoHEMA is altijd scherp en blijft dicht bij zichzelf met inhakers en mooie, relevante content zonder zich te verliezen in allerlei social media hypes.
Meer infoIKEA is trots op hun assortiment, en dat laten ze zien ook. Ze zetten flink in op video’s, waarin ook hun klanten en de IKEA ervaring centraal staan.
Meer infoDe NOS staat voor een groot diversiteit aan content, stijlen en aanpakken, keurig verdeeld over hun verschillende kanalen.
Meer infoQMusic staat voor het plezier van hun luisteraars, en dat spat van hun socials af. Het is een echt verlengstuk van de radiozender.
Meer info